TC Electronics BH550 - nån som testat?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Dan the Man »

Är lite intresserad av att ha en minitopp som alternativ och för att lira hemma. Hittade TC Electronics BH550 och tycker den verkar intressant. Nån som testat?

https://www.youtube.com/watch?v=zfG9QlbfynE" onclick="window.open(this.href);return false;
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roger Hedin »

Den är säkert hur bra som helst, så länge man inte pressar den ut i dess marginaler (som allt annat). Det finns egentligen inga dåliga saker idag; bara sånt som tilltalar en mer eller mindre. Prova!

Idag är det snudd på onödigt att ha en "liten hemmastärkare" då det finns storstärkare som väger ett par kilo, vilka går använda utan högtalare och med hörlur i de flesta fall. Det är inte några bekymmer att bära en sån mellan hemmet och replokalen. Vågar/vill man bara släppa forntidsteknologi och bojsänken så blir livet lättare rent logistiskt och ekonomiskt.

Min favorit just nu är denna:
Bild
http://www.euroamp.com/produkt/quilter-bass-block-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Dan the Man »

Intressant men ser inte så rolig ut på utsidan...
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roborock »

Jag har precis fått hem en Tc Bh

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roborock »

Har bra testat lite snabbt och med hörlurar....låter bra tycker jag

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Dan the Man »

Roborock skrev:Har bra testat lite snabbt och med hörlurar....låter bra tycker jag

Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Återkom gärna med fler kommentarer när du hunnit köra lite mer på den. Vad har du för låda till?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roborock »

Jag har en ebs Classic 410, helt klart ska jag berätta mer om den , som sagt jag fick den i fredags så det har inte blivit mycket bass över julen :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roger Hedin »

Dan the Man skrev:Intressant men ser inte så rolig ut på utsidan...
Nä. Men det är insidan som räknas. Den låter SÅÅÅ bra. De andra sakerna blir hemma i källaren...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av lekamen »

Roger Hedin skrev:Den är säkert hur bra som helst, så länge man inte pressar den ut i dess marginaler (som allt annat). Det finns egentligen inga dåliga saker idag; bara sånt som tilltalar en mer eller mindre. Prova!

Idag är det snudd på onödigt att ha en "liten hemmastärkare" då det finns storstärkare som väger ett par kilo, vilka går använda utan högtalare och med hörlur i de flesta fall. Det är inte några bekymmer att bära en sån mellan hemmet och replokalen. Vågar/vill man bara släppa forntidsteknologi och bojsänken så blir livet lättare rent logistiskt och ekonomiskt.

Min favorit just nu är denna:
Bild
http://www.euroamp.com/produkt/quilter-bass-block-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag gillar verkligen den otroligt enkla layouten, den tilltalar mig starkt. Synd att den inte har en basic kompressor inbyggd, då hade jag varit sugen på riktigt.
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Dan the Man »

Skaffade en TC BH550 och måste säga att jag är mycket positivt överraskad. Ett jävla tryck i den och coolt med inbyggd stämmare och TonePrints. Vissa av effekterna är förvisso lite over the top, men bekvämt att ha kompressor inbyggd.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av Roger Hedin »

lekamen skrev:
Roger Hedin skrev:Den är säkert hur bra som helst, så länge man inte pressar den ut i dess marginaler (som allt annat). Det finns egentligen inga dåliga saker idag; bara sånt som tilltalar en mer eller mindre. Prova!

Idag är det snudd på onödigt att ha en "liten hemmastärkare" då det finns storstärkare som väger ett par kilo, vilka går använda utan högtalare och med hörlur i de flesta fall. Det är inte några bekymmer att bära en sån mellan hemmet och replokalen. Vågar/vill man bara släppa forntidsteknologi och bojsänken så blir livet lättare rent logistiskt och ekonomiskt.

Min favorit just nu är denna:
Bild
http://www.euroamp.com/produkt/quilter-bass-block-800/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag gillar verkligen den otroligt enkla layouten, den tilltalar mig starkt. Synd att den inte har en basic kompressor inbyggd, då hade jag varit sugen på riktigt.
Den har faktiskt kompressor/limiter, fast på ett mycket annorlunda sätt. Den är ju gjord med tanke på att även rörkörare ska känna sig hemma. Du har ingen LED som säger att du har för mycket gain, utan du drar på tills du tycker det låter bra. Ju högre signal, desto mer "rörslutstegskompression". Den blir lite oren och smutsig i karaktären om du kranar fullt, men gain upp till ungefär klockan ett-två blir rent (beroende på vilken bas du har) med en tydlig "tjockma" och komprimering. Ingen Mark King-kompression, utan mer "nu kroknar rör och trafo så vi jämnar ut det"-kompression.

Sen har du en line-ingång på baksidan som går använda parallellt med den interna preampen. Där kan du via en tele-XLR-kabel koppla in vilken preamp som helst med lysande resultat.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: TC Electronics BH550 - nån som testat?

Inlägg av lekamen »

Aha, låter klart intressant.
Skriv svar