Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbass

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbass

Inlägg av 5string »

Någon som testat dessa mot varandra? Fördelar resp nackdelar? Kanske någon har förslag på någon annan i samma klass?
Senast redigerad av 5string den sön 19 feb 2017, 11:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av Roger Hedin »

GK, är det den lilla plåtkombon? I så fall kan jag säga så här: TS-10 låter fullvuxen. Den låter betydligt större än den är. Lätt att ratta till vad det än är den ska användas till.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av BasBert »

Watt-mässigt så har väl Taurusen 350W pigga watt å GK 150W om jag inte missminner mig? Detta är en betydande skillnad för att trycka iväg basen. Körde GK i en vis-trio ( 2 akkar, sång å bas) funkade bra i lilla formatet typ restaurang, liten pub, personalfesten men i större räckte inte watten till i basen... Lättroddad tar lite plats men kanske lite neutralt-ljud var kul att trycka in choruset i bassolon :) Funkar bäst i lättare jazz- å vis-band. Rock njae..blues mja hyffsat men GK är nog mer tänkt för ståbasse än elbas. Hade en cool gigbag med plats för kabel, sladd, en pedal å som man kunde ha runt ena axeln å basen i racksack på ryggen. Taurus har jag ingen aning om men skulle nog vilja prova den där T10:an. Sneglar nog mer på den eller en sån där "gul/svart- combo" från Italien ehum ;)

PS såg att du heter "5string"å kör säkert 5-strängat. Det gjorde inte jag med GK så där kan jag inte vara till någon hjälp. Ståbasarna ger väl skaplig "lågbas" med effekten från en aktiv 5:a kanske ruskar GK väl mycket ....du måste kanske testa?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av Roger Hedin »

Jag använder min TS-10 till både kontra och mina 5-6-strängade basar. Både bandat och bandlöst. Funkar kalas!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av 5string »

Roger, hur kom du fram till att skaffa en Taurus ts 10? Jag kan inte hitta någon fysisk butik i Sverige som har den. Vad jag förstår, så tycker både du och Basbert att Taurus är klart bättre G-K:n. Ingen som något annat alternativ till liten lätt och bra baskombo?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av Roger Hedin »

Den tilltalade mig, och jag köpte den genom Marcbass.
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t= ... s#p1331967" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III

Inlägg av 5string »

Tack, jag hade missat Marcbass.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av 5string »

Om man blandar in Markbass bassamp i frågeställningen, är det då fler som har erfarenhet att jämföra dessa bascombos
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har haft en Markbass CMD121P: en mycket bra liten kombo. Dock är Taurus TS-10 betydligt bättre lämpad till kontrabas än Markbass, p.g.a. sin rätt så avancerade EQ och valet av en tiotummare och ett riktigt diskantelement, och inte bara en piezo-tweeter. Båda låter ypperligt till elbas, så det är nog hugget som stucket i det fallet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av 5string »

Tack Roger för snabba svar. I min vapenarsenal ingår ingen kontrabas (ännu?), men väl 4 och 5 strängade och även en fretlessfyra. Baskombos är tydligen inget vanligt val hos pratabasare! Vitsen för mig skulle alltså vara en mindre förstärkare(yttermått), låg vikt max 15 kg men gärna runt 10 kg, men även med ordentligt ljud+effekt.
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av 5string »

Det blev en Taurus Ts 10 från Basstore. Nu är det bara att vänta på paket. Det har ju gått bra med tidigare Pratabastips, så det gör det nog nu också. Marcus lovade att jag skulle bli nöjd. Tack till er som svarade på mina frågor.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av Roger Hedin »

Jag körde ett "unplugged-gig" igår med ackebas och Taurus. Det funkade ypperligt. Smått, lättråddat och välljudande.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
5string
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 08 okt 2015, 22:51

Re: Taurus Ts 10 / Gallien Kreuger MB 150S-112 III / Markbas

Inlägg av 5string »

Nu har min Taurus TS-10 anlänt. Polackerna var lite sega med att få iväg paketet, men den var väl värd att vänta på. Jag trodde i min okunnighet att en 10" högtalare skulle låta lite tunnt. ICKE. B-strängen låter bättre än någonsin, djupt, rent och fylligt. Har bara testat hemma, så volymen har inte varit över tvåan än. Det känns som om man inte behöver vrida upp så mycket för att höras. Är mycket nöjd, så nu kommer nog min TC BG250-115 att få samla damm!

Tack till er som delat info till mig, och tack till Basstore.se/Marcbass, som fixa affären.
Skriv svar