Tks h115, någon med erfarenheter?

Prata om förstärkare och högtalare
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av Go:ran »

TKS H115, Någon som har eller haft och kan berätta lite? Hur låter de jfrt med t ex 12:orna. Jag giggade på en lånad rigg med 15-tummare (Trace) nyligen och blev impad av ljudet. Punchigt, stor botten och ändå artikulerat. Jag har TKS 212 som iofs är bra men tanken på 15-tummare har funnits ett tag och skaver lite. Jo, jag vet att alla 15:are inte låter lika och att det inte finns någon generell koppling mellan ljudbild och storlek men ändå. Några andra 115 värda kika på? Dela gärna lite input om ni har.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av strummer »

Jag har två, och de är helt jäla suveräna!
Är du i stockholmstrakten kan vi säkert styra upp ett test om du vill:)
Kompressor, det är livet!
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av Go:ran »

Jag bor söderöver så det var ju synd. Suveräna låter ju bra ;). Jag vill åt ett fett och fylligt ljud utan mud och tydlighet utan att bli midknorrig. Svårt att beskriva.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av Roger Hedin »

strummer skrev:Jag har två, och de är helt jäla suveräna!
Är du i stockholmstrakten kan vi säkert styra upp ett test om du vill:)
Håller med! De var mina från början, men smaken är som baken: delad! De funkar guldfisk till elbas, men jag föredrar tolvor, då dessa funkar bättre till kontra. Jag använder mina lådor till både stå- och tvärbas...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av Go:ran »

Ok, jag såg faktiskt en bild på din gamla rigg på Basschat för ett tag sedan, Roger. Såg fint ut. Jag är sugen på att testa 15" igen. Det var ju standard på åttiotalet men utvecklingen har säkert gått framåt bra mycket sedan dess. Någon som vet vilka element som sitter i H115? Såg en hint om att det kan vara Eminence Kappalite. Bra element och Xmax i så fall.
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av strummer »

Så här ser de ut idag:)

Bild

Jag vet inte vilka element det är i, men sannolikheten att det är Eminence är stor:)
Kompakta, högljudda och låter kanon tycker jag, sålde nyligen en förstärkare till ODD Bass, och han testade basen genom dem och verkade också gilla dem, kanske han ser denna tråd och kommer med lite input.
Roger har tidigare lånat ut dem till Basmagnus också har jag för mig, och även han var nöjd tror jag.
Kompressor, det är livet!
Go:ran
Medlem
Inlägg: 85
Blev medlem: mån 01 apr 2013, 20:31

Re: Tks h115, någon med erfarenheter?

Inlägg av Go:ran »

Grymt! Den andra riggen ser ju inte fel ur heller :). Är det den lådan du håller på att sälja?
P-bas 78 | J-bas AVRI62 | Aguilar | TKS | Ebs
Skriv svar