Placering låda i lokal

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Var i lokalen igår och spånade lite spelade lite själv. Stärkaren står ca 30cm från vägg, ganska mitt i rummet och lätt vi klad. Helt klart är att boomet kommer bakifrån, ställer jag mig vid sidan så jag hamnar mot väggen låter det värst står jag rakt framför är problemet mindre och om jag rör mig runt i lokalen är det inte så farligt. Så frågan är om det är ljudet som går bakåt in i den hårda betongen som är problemet. Sätta "lagom" med dämpning på väggen å inte 40cm som äter upp all bas..?
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av B-Å Åhs »

Det är lätt att lura sig , prova att gå runt i lokalen när du lirar för att finna de platser som låter bättre och sämre , det kan räcka att du hittar en plats i lokalen som låter bäst för dej
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:
Roger Hedin skrev:En bra början brukar vara att dra ner volymen. Sen kan man alltid skära lågbasen så man hör det som spelas. Låt den svagaste ljudkällan sätta gränsen för övrig volym istället för att krana ihjäl varandra...
Jag tänkte precis tvärtom, dränk resonanserna med mer kräm, fast jag är väl fortfarande dum i huvet fast jag nått mogen ålder. Lomhörd är jag iaf.
Va?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

B-Å Åhs skrev:Allt blir bara värre med hög volym , bättre att skruva ner så man hör vad man håller på med ...
en regel att kanske börja med MEN inledningsvis så handlade det om att kunna krana BASEN; fläska på å då ....ja då...(kanske) man måste börja upptäcka - "Varför gröten smakar för mycket salt"? (jaaa vet den va dålig).

/BB
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Då har jag haft tid nog att testa, ställde upp den på en låda jag hade i lokalen och skulle nästintill vilja säga att problemet är löst.

Mycket klarare ljud, mycket mer distinkt och tränger igenom bättre. Mullret är borta och det känns som att den spelar ännu högre än tidigare.

Dock är höjden lite skräckinjagande så jag måste kanske bygga en lägre låda...Bild
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Per »

Vid ett GH-test beträffande hjul eller inte, mm, redovisade tks vetenskapliga fakta, som sa att lådan måste upp 50 - 60 cm, (om jag minns rätt), från golvet för att höjden skulle ha någon effekt på basvågorna. Detta gällde väl, som jag fattade det, mest rummets inverkan på ljudet och mindre effekten av vägg- och golvkonstruktion.
Själv brukar jag alltid medföra fyra hockeypuckar att ställa lådorna på (efter tips från en hifi-nörd), vilka ofta har god inverkan på ljudet. I o f s kanske de hjälper mer mot bullriga lådscener, men det kostar ju inte så mycket att testa.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av bassace »

Zyrran skrev:Dock är höjden lite skräckinjagande så jag måste kanske bygga en lägre låda...
Bygg ett podie till dig själv istället :-)
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

bassace skrev:
Zyrran skrev:Dock är höjden lite skräckinjagande så jag måste kanske bygga en lägre låda...
Bygg ett podie till dig själv istället :-)
Hahaha!

Hoppas att Promethean toppen som står högst upp inte är höjdrädd... :)
Skriv svar