Placering låda i lokal

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Jag kör på en V4BH och en 810 i repan. V4:an har fått rör för att spela rent och spelar således ashögt när det behövs.

MEN! Jag har ett litet problem. Jag har bytt lite basar och möblerats om lite och bandet vi delar med har flyttat ut. Problem är att jag när jag spelar djupa bastoner på e-stäng och A-sträng blir ljudet ibland väldigt högt/boomigt och obalanserat i jämförelse vad jag är van med. Kör med en kompressor för att jämna ut och flat på eq:n.

Jag får för mig att det är placeringen eller något i lokalen som ger problemet men jag vetefasen, känns samtidigt som att man skulle vilja slänga i lite mer dämpull i lådan... börjar nog bli lite knäpp :-)

Lokalen är gjord för replokal, en betongvägg som stärkaren står mot nu lite vinklad. En vägg med isolering plus tät träpanel och två väggar med gles träpanel och 40cm isolering i. Golvet är plastmatta och rummet vilar på sandbädd. Tidigare har jag haft stärkaren mot en av väggarna med gles panel och där försvinner ljudet i princip helt.

Tips och tankar som kan få mig att hitta tillbaka för problemet har blivit större.
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av 41HZ »

Asså det kan ju vara helt hopplöst med boomig bas i vissa lokaler. I våran lilla och rätt så dämpade lokal är det tex rejält stor skillnad hur man uppfattar basen.
Står jag upp till ca 1 1/2m framför min rigg är det klart och tydligt, mycket mids i ljudet. Backar jag däremot in mot bakre vägg blir det en uberfet baaas som sväljer allt.
Kan tillägga att lådorna står på rullvagnar nån dm från golvet.
Så...vandra runt lite om möjligt och se om du hittar en punkt där det låter bättre.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av RexHunter »

Baslåda mot vägg höjer alltid basen. Baslåda ställd i ett hörn höjer ändå mer... Prova att ställa ut lådan en bit från väggen eller återta tidigare position mot den glesa väggen med isolering.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

"Skit i lådan" :shock: ...ehum...jag menar problemet är INTE LÅDAN. Prova ställ lådan, högre upp från golvet, på något ;) basen minskar men du måste i regel öka "bastonen" och/eller volymen som kompensation. Blir kanske mer gitarrlik, om man nu inte vill ha "Lemmybastoner". Basen ska ha bastoner, eller hur? Så...

Replokalen är förmodligen inte "BASdämpad" Så, Build your own Bass Traps!..samma princip som studiobygge, men i replokalen kanske man inte vill "döda" alla "ovidkommande toner :mrgreen: Så det måste du prova dig fram.

EXEMPEL:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zQATo-akR3c[/youtube]
eller
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w5OrNZZBac4[/youtube]

/BB

Finns en gammal tråd: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=42198" onclick="window.open(this.href);return false;

PS: Hörnen är ett gissel för basen! Det finns ju såna där dyra basfällor för hörn, men mitt exempel kanske duger? Sätt upp olika storlekar i hörnen DS
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av B-Å Åhs »

De fenomen du upplever beror på akustiken i lokalen. Dra ner botten så kommer det låta bättre.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

B-Å Åhs skrev:...Dra ner botten så kommer det låta bättre.
Mm, men poängen år väl att bas ska låta BAS? Men jag håller med att det är lokalen det hänger på ;) satsa å bygg nåra "basfällor" så ska du se på f.. :tummenupp:

/BB
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av motorman »

B-Å Åhs skrev:De fenomen du upplever beror på akustiken i lokalen. Dra ner botten så kommer det låta bättre.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
Problemet är att du vill inte ta bort all lågbotten. Börja inte bygga en massa dämpning i lokalen som du kanskee inte behöver. Dessutom är det så att när du gig´ar på annan plats kanske du har ett nytt slags problem i ett nytt frekvensområde. Du vill hitta det störande frekvensområdet och dämpa det samtidigt som du påverkar ditt grundljud minimalt. Här följer en nästa garanterad lösning på problemet.:
1) Köp en av de bättre EQ pedalerna på marknaden med svepbar frekvens och möjlighet till smalt Q.
Förslagsvis Empress ParaEQ.
2) Först väljer man ett smalt Q-läge i det lägsta freq-spannet, boostar, och sveper sedan med frekvensväljaren tills man hittar den frekevens som är enerverande.
3) sist ändrar man från att boosta till att istället klippa just detta frekvensområde.

På detta sätt löste jag i dagarna problemet med min drömrigg och kan nu stoltsera med jordens bästa basljud (min egen ödmjuka bedömning, Sunn 350B med Acoustic 408)
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

Det är inte grejerna som är problemet. Det är i replokalen som problemet med de stående bastonerna finns om man läser tråden. Stående bastoner frestar på då de sammanlagda tonerna i lokalen blir en gröt utan dess like. Som musiker blir man trött, yr, ont i huvet....ungefär som den där skrällande cymbalen man dämpat med hängande tygvägg etc.

För att slippa de stående lågtonerna bör man prova sig fram med basfällor (i hörnen). Man kan inte Eq:a bort stående basvågor. Om man söker fram den stående tonen och skär ned den då försvinner den där "lågbotten" som "motorman" vill ha kvar -alldelens riktigt.

Kort sagt: En EQ korrigera frekvensen - inte de stående vågorna. Behandla rummet akustiskt inte elektriskt!

Om du Eq:ar kommer det bara hjälpa dig vid en särskilt punkt, naturligtvis bättre i en liten lokal men i en ngt större kommer du fortfarande att ha döda fläckar och basiga fläckar. Akustisk behandling är rätt väg att gå om du är seriös. "Skum"-dämpning räcker inte det minskar bara reflektioner och gör praktisk taget ingen nytta i de låga frekvenserna under 500 Hz. Du behöver glasfiber, stenull eller liknande.

Principen för replokalen är nästintill detsamma som för studiorum bara det att man i replokalen tweakar mellan- å höga distinkta toner/ljud. Man lägger ned timmar på att hänga upp tyg och äggkartonger, dämpar trummor/cymbaler, vänder sång PA-lådan, å gitarrhögtalaren mot väggen allt för att skära bort de mellan/höga tonerna men glömmer "basen".
Vid låga totalvolymer upplevs detta inte som ett problem men i den musikgenre som trådägaren beskriver så räcker inte detta - Ni spelar högt å vill fläska på med basen.

Jag säger det igen pröva dämpa typ videolänkarna prova Er fram i lokalen :nickar:

/BB
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Body&Soul »

BasBert har rätt. Och som vi all felsökning börja med det enklaste. Ställ lådan på något så den kommer upp lite från golvet.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av B-Å Åhs »

Ställ lådan bort från en vägg och aldrig i ett hörn

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Fasen vad bra input! Ska kolla filmen, har allt som behövs misstänker jag.
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Body&Soul skrev:BasBert har rätt. Och som vi all felsökning börja med det enklaste. Ställ lådan på något så den kommer upp lite från golvet.
Känns ju lite oroande 810 + rödtopp stående PÅ något, är ju högt som det är... hur mycket skulle de behöva komma upp?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

BasBert skrev:Det är inte grejerna som är problemet. Det är i replokalen som problemet med de stående bastonerna finns om man läser tråden. Stående bastoner frestar på då de sammanlagda tonerna i lokalen blir en gröt utan dess like. Som musiker blir man trött, yr, ont i huvet....ungefär som den där skrällande cymbalen man dämpat med hängande tygvägg etc.

För att slippa de stående lågtonerna bör man prova sig fram med basfällor (i hörnen). Man kan inte Eq:a bort stående basvågor. Om man söker fram den stående tonen och skär ned den då försvinner den där "lågbotten" som "motorman" vill ha kvar -alldelens riktigt.

Kort sagt: En EQ korrigera frekvensen - inte de stående vågorna. Behandla rummet akustiskt inte elektriskt!

Om du Eq:ar kommer det bara hjälpa dig vid en särskilt punkt, naturligtvis bättre i en liten lokal men i en ngt större kommer du fortfarande att ha döda fläckar och basiga fläckar. Akustisk behandling är rätt väg att gå om du är seriös. "Skum"-dämpning räcker inte det minskar bara reflektioner och gör praktisk taget ingen nytta i de låga frekvenserna under 500 Hz. Du behöver glasfiber, stenull eller liknande.

Principen för replokalen är nästintill detsamma som för studiorum bara det att man i replokalen tweakar mellan- å höga distinkta toner/ljud. Man lägger ned timmar på att hänga upp tyg och äggkartonger, dämpar trummor/cymbaler, vänder sång PA-lådan, å gitarrhögtalaren mot väggen allt för att skära bort de mellan/höga tonerna men glömmer "basen".
Vid låga totalvolymer upplevs detta inte som ett problem men i den musikgenre som trådägaren beskriver så räcker inte detta - Ni spelar högt å vill fläska på med basen.

Jag säger det igen pröva dämpa typ videolänkarna prova Er fram i lokalen :nickar:

/BB
Länkarna prtatar bara om att dämpa hörnen, vilket jag inte kan pga det är för trångt med två band och rummet som det är har inga 90gradiga vinklar.

Men skulle jag i teorin kunna bygga väggarna och sätta sol ett V eller U bakom min förstärkare?
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av motorman »

BasBert verkar värda att lyssna på. Vad jag åstadkom med EQ kanske var att få fram det bästa och minimera det sämsta från min rig.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Body&Soul »

Zyrran skrev:
Body&Soul skrev:BasBert har rätt. Och som vi all felsökning börja med det enklaste. Ställ lådan på något så den kommer upp lite från golvet.
Känns ju lite oroande 810 + rödtopp stående PÅ något, är ju högt som det är... hur mycket skulle de behöva komma upp?
Jag har en 410 och en 115. Hade en hemma och en i repan. 115 i repan funkade bra men bytte till 410 och fann att den skapade såna effekter som du har. 115 lådan har hjul men inte 410 som hamnade direkt på golvet. Hittade en liten TV-bänk i ett skrotrum som fick upp högtalaren 30 cm och problemet var borta. Kanske det bara var hjul som behövts på lådan?

Är du orolig över en hög och tung stack som blir vinglig så testa med någon tillfällig lösning med stärkarn bredvid och funkar det så spika ihop något permanent och stadigt senare.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

Zyrran skrev: Länkarna pratar bara om att dämpa hörnen, vilket jag inte kan pga det är för trångt med två band och rummet som det är har inga 90gradiga vinklar. Men skulle jag i teorin kunna bygga väggarna och sätta sol ett V eller U bakom min förstärkare?
Det där med att dela replokal är inte de mest alltid optimala ;) Hm, inga direkta 90-gradiga vinklar men hörn har den väl iaf? Är det fullt med (andras) grejer?

Nåväl, som jag sa tidigare så är basdämpning inte det mest populära men det torde intressera Oss basspelare, eller hur? Mer än andra.

Om inte basen låter bra, blir ”boomig", "grötigt” och totaljudet än värre och man börjar hemfalla åt att höja den ena eller andra stärkaren, sångljudet med rundgång som följd å mer skit i bagaget. Då måste man göra nått = renhetskrav No:1!!!

TEKNIK:
Det är de där låååååånga bastonerna som är problemet. Inte tekniken som jag skrivit tidigare. Det handlar om att ”fånga in basen” och tämja den. Problemet uppstår när ljudenergi (bastonerna) studsar fram och tillbaka mellan de fasta ytorna i lokalen; väggar, tak o golv. Varje reflektion i linje med den tidigare, så att toppar och dalar avlöser varandra.
Frekvenserna påverkas av avståndet mellan väggarna och olika punkter i rummet som reflekterar olika - lägger till eller drar ifrån ljud som kommer från högtalare och orsaka pucklar och dalar i frekvensspektrumet.

Detta sker överallt - på samtliga motstående ytor; fram / bak väggar, sida / sidoväggar, golv / tak. Ungefär som en biljardboll som studsar omkring på bordet. Detta sker på olika ställen i lokalen och här försöker Vi lösa basproblem och skapa ett jämnare ljud överallt i lokalen.

Basfällor i hörn är det mest effektiva men om detta inte får plats kan du sätta basfällor på andra ställen men de blir mindre verkningsfulla. Sätt upp dem på väggarna, i taket, bakom din högtalare och på motsatt vägg. Mellan tak- och vägg hörnet. Om du hänger fällor i taket ska du låta de hänga ned en bit. En bra grej är att lämna ”luft” mellan skivor överallt där du sätter/hänger upp dina basfällor. En del brukar ha flyttbara fällor på hjul, ben och även hissbara i taket men detta är nog lite overkill i en replokal (?).

Finns en hel del på nätet - Googla kompis.

Lycka till/BB
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Zyrran »

Hmm...ska åka dit och kolla lite mer detaljerat. Den enda väggen som är helt odämpad är väggen som stärkaren står emot så att ha en liten vägg bakom denna känns ju som värt att testa i steg två.

Slå ihop en låda och få upp den är ju enkelt gjort så det kan jag också göra.

Det ska tydligen flytta in ett nytt band inom kort och då kanske problemet löser sig självt när det blir mer prylar som kan bryta ljudet.
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

motorman skrev:... Vad jag åstadkom med EQ kanske var att få fram det bästa och minimera det sämsta från min rig.
+1 precis det är ju därför vi lägger ned tid å pengar på att skruva Eq - för att få rätt LJUD!

Skickade en gång en förfråga till Kim Mitchells bassist: Peter Fredette om vilka grejer han hade. Kim svarade att han inte hade nån aning men han skrev att Peter Fredette kunde hålla på i timmar för att få till sitt live ljud.

Det är väl detta Vi sysslar med på fritiden Vi basspelare, eller hur?

/BB
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

Zyrran skrev:....flytta in ett nytt band inom kort och då kanske problemet löser sig självt när det blir mer prylar som kan bryta ljudet.
Å fler hårda ytor = basreflektorer. Äsch, nu ska jag inte va kinkig....det löser sig nog med det :tummenupp:
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av motorman »

BasBert skrev:
Zyrran skrev:....flytta in ett nytt band inom kort och då kanske problemet löser sig självt när det blir mer prylar som kan bryta ljudet.
Å fler hårda ytor = basreflektorer. Äsch, nu ska jag inte va kinkig....det löser sig nog med det :tummenupp:
Fast det kan ju vara så att bandet som flyttar in är ett "mjukt band" som dämpar mycket.
Jag ser framför mig personer med mycket ansiktshår stora yviga hår samt mjuka pösiga utklädningskläder i plysch dvs en korsning mellan zz-top/Poison/Elektric Banana band :D
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av motorman »

motorman skrev:
BasBert skrev:
Zyrran skrev:....flytta in ett nytt band inom kort och då kanske problemet löser sig självt när det blir mer prylar som kan bryta ljudet.
Å fler hårda ytor = basreflektorer. Äsch, nu ska jag inte va kinkig....det löser sig nog med det :tummenupp:
Fast det kan ju vara så att bandet som flyttar in är ett "mjukt band" som dämpar mycket. Då kan ni ju be dem stanna kvar å stå stilla i hörnen när ni repar.
Jag ser framför mig personer med mycket ansiktshår stora yviga hår samt mjuka pösiga utklädningskläder i plysch dvs en korsning mellan zz-top/Poison/Elektric Banana band :D
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av BasBert »

motorman skrev:... kan ju vara så att bandet som flyttar in är ett "mjukt band" som dämpar mycket.
Jag ser framför mig personer med mycket ansiktshår stora yviga hår samt mjuka pösiga utklädningskläder i plysch dvs en korsning mellan zz-top/Poison/Elektric Banana band :D
+10...här blir att dela ut poäng ser jag. Jag som bara såg problem där ett tag å ena sidan så har ju både D.Hill å G.Gibbons skägg å andra sidan så har de åxå ett särskilt basljud (läs:gitarr med brummande).
Egentligen skulle "mjukisbandet" hänga i stroppar från taket å bas- å gitarrlådor ligga i fina rader på golvet i lokalen. Toalettbesök och främmat göre sig ej besvär m.a.o

:nickar: /BB
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av Roger Hedin »

En bra början brukar vara att dra ner volymen. Sen kan man alltid skära lågbasen så man hör det som spelas. Låt den svagaste ljudkällan sätta gränsen för övrig volym istället för att krana ihjäl varandra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av gthyni »

Roger Hedin skrev:En bra början brukar vara att dra ner volymen. Sen kan man alltid skära lågbasen så man hör det som spelas. Låt den svagaste ljudkällan sätta gränsen för övrig volym istället för att krana ihjäl varandra...
Jag tänkte precis tvärtom, dränk resonanserna med mer kräm, fast jag är väl fortfarande dum i huvet fast jag nått mogen ålder. Lomhörd är jag iaf.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Placering låda i lokal

Inlägg av B-Å Åhs »

Allt blir bara värre med hög volym , bättre att skruva ner så man hör vad man håller på med ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Skriv svar