Alembic F-1X/F-2B

Prata om förstärkare och högtalare
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Alembic F-1X/F-2B

Inlägg av Markooo »

Har snöat in mig en aning på dessa de senaste dagarna. Ni som äger eller åtminstone har testat någon av dessa preamps, vad erbjuder de? Har fattat att i alla fall F-2B är baserad på en Fender Dual Showman, men hur skiljer sig F-2B från F-1X?
Jag vet att F-2B är en stereopreamp och att F-1X är mono. Men vad mer finns det för skillnader? Har av någon anledning blivit sjukt sugen på F-2B!

Hur mycket ligger de på prismässigt idag, har sett dem förekomma här på forumet lite då och då men har inte hållit någon direkt koll.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Alembic F-1X/F-2B

Inlägg av Roger Hedin »

Den bygger i princip på en Fender Bassman.
Trace Elliot V-Type är i det stora hela samma sak, men till betydligt lägre pris. Förutsatt att du hittar en, alltså.
Hartkes LH-stärkarserie bygger också på Fender Bassman men oändligt mycket billigare. De låter bra, men hur de är jämfört med lite dyrare "Bassman offsprings" vet jag inte. Jag testade en LH500 på lite lagom volym, och den både lät och kändes bra att spela genom. Sen misstänker jag att den svaga länken i den enheten är slutsteg och strömförsörjning, vilket inte spelar så stor roll för preampen som för slutsteget.

En Bassman är ju "pre shaped" i sin karaktär. För att få rak eq på en sån (trebands) gör du ungefär så här: Bas kl.8-9, Mid fullt, Diskant av. Då låter den lika hård och tråkig som de flesta andra stärkare. Testa på den stärkare/preamp du har och "motkompensera" och kolla om du kan få fram Bassman-karaktären. Jag kunde det med min gamla GB ShuttleMax 12.0...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Buffalopatrik
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 25 feb 2011, 12:20
Ort: Solna

Re: Alembic F-1X/F-2B

Inlägg av Buffalopatrik »

Har för mig att BBE BMAX och BMAX-T är spinoff på alembicen med lite extra funktioner.
Hartke LH500, TKS 1156, Ampeg SVT-212av, Yamaha BB1024, moddad Marcus Miller V7, D´addario Chromes.
Skriv svar