Fender Rumble 500 V3 Combo

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

GAS-varning!! Jag behöver råd! :)

Är det någon som har erfarenhet av Fender's combo Rumble 500 V3?
Har nämligen fått för mig att den här lätta 500watts combon med dubbla tior och möjlighet till extra låda är precis vad jag söker för hemmabruk och lättare rep/gig på rimlig nivå. Går därför i tankar om jag inte kanske rent av är tvungen att köpa mig en! :)

Någon som kan ge mig någon form av feedback gällande dessa?

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Busta B »

Prisvärd och bra grundljud. Rätt look och vikt, men hanterar inte lågbas fullt ut. Bäst är nog för full effekt och ljudåtergivning att ansluta en extra rumble 210.
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Jasså den har svårt att få med botten ordentligt? Hur är definitionen i ljudet?

Har också hört att många tycker man ska koppla in extra 210... finns ju även en 112. Vilket är att föredra?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av elmelino »

Jag hade en med en Rumble 115 till, fantastikt välljudande rigg och som sagt lätt och smidig!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Jacke »

heem skrev:GAS-varning!! Jag behöver råd! :)

Är det någon som har erfarenhet av Fender's combo Rumble 500 V3?
Har nämligen fått för mig att den här lätta 500watts combon med dubbla tior och möjlighet till extra låda är precis vad jag söker för hemmabruk och lättare rep/gig på rimlig nivå. Går därför i tankar om jag inte kanske rent av är tvungen att köpa mig en! :)

Någon som kan ge mig någon form av feedback gällande dessa?

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag använder Rumble 500-210 plus ett extra 210-kabinett. Grundljudet är bra med betoning åt vintagehållet, med goda variationsmöjligheter tack vare effektiva tonkontroller och möjlighet att dämpa/stänga av diskanthornet. Overdriven låter också riktigt bra.

I mitt tycke klarar sig kombon bra på egen hand för hemmabruk och mindre rep/gig, men med ett extra kabinett låter det mer "vuxet". En ytterligare fördel med ett extra kabinett under är ju att kombons högtalare kommer upp en bit från golvet.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med denna riggen. Den är smidig att hantera, känns pålitlig och låter i mitt tycke dyrare än vad den är.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Jacke skrev:
heem skrev:GAS-varning!! Jag behöver råd! :)

Är det någon som har erfarenhet av Fender's combo Rumble 500 V3?
Har nämligen fått för mig att den här lätta 500watts combon med dubbla tior och möjlighet till extra låda är precis vad jag söker för hemmabruk och lättare rep/gig på rimlig nivå. Går därför i tankar om jag inte kanske rent av är tvungen att köpa mig en! :)

Någon som kan ge mig någon form av feedback gällande dessa?

Tack på förhand!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag använder Rumble 500-210 plus ett extra 210-kabinett. Grundljudet är bra med betoning åt vintagehållet, med goda variationsmöjligheter tack vare effektiva tonkontroller och möjlighet att dämpa/stänga av diskanthornet. Overdriven låter också riktigt bra.

I mitt tycke klarar sig kombon bra på egen hand för hemmabruk och mindre rep/gig, men med ett extra kabinett låter det mer "vuxet". En ytterligare fördel med ett extra kabinett under är ju att kombons högtalare kommer upp en bit från golvet.

Sammanfattningsvis är jag jättenöjd med denna riggen. Den är smidig att hantera, känns pålitlig och låter i mitt tycke dyrare än vad den är.
Tack för feedbacken! :tummenupp:
Lutar starkt åt att det blir en sådan... nu överväger jag mest om jag ska slå till på ett extra kabinett med en gång också eller ej. :)

Vad använder du för bas till den här riggen förresten? Fender eller annat?
Tänker om det är så att den gör sig bäst med Fender-bas ljudmässigt eller om det även funkar med något annat, t.ex en Ibanez.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Jacke »

Jag använder Fender och Rickenbacker, båda passiva och strängade med flats med bra resultat.
Tror dock att dessa förstärkare gifter sig bra med de flesta typer av basar, går ju alltid att styra ner gainen
om man t.ex. använder aktiva basar eller hetare mickar.

Fender
Boss
EBS
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Föredetting »

Enda nackdelen med dessa är att line out är post EQ. Om man vill lina en torr signal till PA får man gå via en linebox. Men de har ett gött ljud, coolt utseende och väger lite. Plus att de driver en extra lådda vid behov.
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Föredetting skrev:Enda nackdelen med dessa är att line out är post EQ. Om man vill lina en torr signal till PA får man gå via en linebox. Men de har ett gött ljud, coolt utseende och väger lite. Plus att de driver en extra lådda vid behov.
Jasså line out ligger efter EQ'n? Påverkar man line-signalen något med mastervolymen, eller kan jag ta line out från stärkaren och köra in i PA eller ljudkort och sen sänka volymen på från combon utan att det påverkar line-signalen?
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Jacke skrev:Jag använder Fender och Rickenbacker, båda passiva och strängade med flats med bra resultat.
Tror dock att dessa förstärkare gifter sig bra med de flesta typer av basar, går ju alltid att styra ner gainen
om man t.ex. använder aktiva basar eller hetare mickar.
Låter bra det! :tummenupp:
Finns det någon lysdiod eller så som visar när in-signalen klipper, eller får man lyssna och gå på känn?
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Föredetting »

heem skrev:
Föredetting skrev:Enda nackdelen med dessa är att line out är post EQ. Om man vill lina en torr signal till PA får man gå via en linebox. Men de har ett gött ljud, coolt utseende och väger lite. Plus att de driver en extra lådda vid behov.
Jasså line out ligger efter EQ'n? Påverkar man line-signalen något med mastervolymen, eller kan jag ta line out från stärkaren och köra in i PA eller ljudkort och sen sänka volymen på från combon utan att det påverkar line-signalen?
Jag äger ingen själv, men sannolikt påverkar mastervolymen inte linesignalen. Gain, compressor och eq däremot gör det. Nu är det väl inget jätteproblem; vill man absolut ha en ren och opåverkad signal till PA kan man ju köra basen till en linebox och splitta signalen till stärk och PA. Då kan man ju ratta hur mycket som helst utan att ljudkillen får spunk.
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Jacke »

heem skrev:
Jacke skrev:Jag använder Fender och Rickenbacker, båda passiva och strängade med flats med bra resultat.
Tror dock att dessa förstärkare gifter sig bra med de flesta typer av basar, går ju alltid att styra ner gainen
om man t.ex. använder aktiva basar eller hetare mickar.
Låter bra det! :tummenupp:
Finns det någon lysdiod eller så som visar när in-signalen klipper, eller får man lyssna och gå på känn?
Nej tyvärr ingen lysdiod, man får skruva och lyssna.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Fick införskaffat en igår, så ikväll bär det av till replokalen för att testa den ordentligt ihop med min Fender Aerodyne! :) :tummenupp:

Ska bli spännande efter allt man hört om dessa combos! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Jacke »

heem skrev:Fick införskaffat en igår, så ikväll bär det av till replokalen för att testa den ordentligt ihop med min Fender Aerodyne! :) :tummenupp:

Ska bli spännande efter allt man hört om dessa combos! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då får man gratulera till köpet! :tummenupp:

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Jacke skrev:
heem skrev:Fick införskaffat en igår, så ikväll bär det av till replokalen för att testa den ordentligt ihop med min Fender Aerodyne! :) :tummenupp:

Ska bli spännande efter allt man hört om dessa combos! :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Då får man gratulera till köpet! :tummenupp:
Tack! :) Fick testat den ordentligt i replokalen idag och jag måste säga att jag blev riktigt imponerad! :tummenupp:
Lät bra, och spelade högt!! :)

Överväger starkt att sälja av de lådor jag har, och använda Rumblen(med förmodligen snart införskaffad extra 210) som standard-rigg. :) :tummenupp:
Är sjukt nöjd än så länge!



Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Danne Palm »

Jag köpte en likadan för ett tag sen - den är helt grym!
Redan i sig själv låter den väldigt bra och högt som satan. Just nu kör jag den ihop med en gammal Mesa 15-tummare och den har hur mycket tryck som helst - saknar inte mina gamla kylskåps-810-lådor alls. Har beställt den extra 210:an nu och ser fram emot att ha en snygg ministack som levererar långt, långt över både sin storlek, vikt och prislapp!

F ö så går linesignalen på Mastervolymens nivå ut.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Danne Palm skrev:Jag köpte en likadan för ett tag sen - den är helt grym!
Redan i sig själv låter den väldigt bra och högt som satan. Just nu kör jag den ihop med en gammal Mesa 15-tummare och den har hur mycket tryck som helst - saknar inte mina gamla kylskåps-810-lådor alls. Har beställt den extra 210:an nu och ser fram emot att ha en snygg ministack som levererar långt, långt över både sin storlek, vikt och prislapp!

F ö så går linesignalen på Mastervolymens nivå ut.
Kul att höra att du verkar lika nöjd som jag är! :tummenupp:
Jag går också i funderingarna kring den extra 210:an, och inser att jag nog kan göra mig av med de andra riggarna efter det. :D
Om du vill får du gärna återkomma med vad du tyckte om det hela när du fått din 210:a! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av elmelino »

Jag tycker personligen att min lät bäst med 115lådan, testade med 210lådan men gillade det lite fetare ljudet med 115!
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Danne Palm »

Jag lurkade länge på Fender Rumble-klubben på Talkbass och ställde till slut frågan om vilken extralåda som de som prövat rekommenderade - majoriteten sa att 210:an helt enkelt var bäst ihop med 500-combon. Jag gick på deras linje, sen är det ju dessutom grymt snyggt med två exakt matchande enheter på varann!
Men sex veckors leveranstid kändes sådär, nu är det typ tre veckor kvar...
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

elmelino skrev:Jag tycker personligen att min lät bäst med 115lådan, testade med 210lådan men gillade det lite fetare ljudet med 115!
Bild
Åh fasen... ja jag vill ju inte tappa botten i ljudet, men gillar definitionen som oftast blir med 10:or. Bästa vore ju helt enkelt att kunna testa sig fram om man har möjlighet till det.
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Danne Palm skrev:Jag lurkade länge på Fender Rumble-klubben på Talkbass och ställde till slut frågan om vilken extralåda som de som prövat rekommenderade - majoriteten sa att 210:an helt enkelt var bäst ihop med 500-combon. Jag gick på deras linje, sen är det ju dessutom grymt snyggt med två exakt matchande enheter på varann!
Men sex veckors leveranstid kändes sådär, nu är det typ tre veckor kvar...
Jag har också fått uppfattningen att de flesta rekommenderar den extra 210:an till 500-combon. Gillar som jag tidigare sagt definitionen som oftast blir med 10:or, men gillar också när det blir mycket botten vilket det kanske mer blir med en 112 eller 115. Ska som sagt bli spännande att se vad du tycker om den när du får den! :tummenupp:
Men 6 veckors leveranstid låter segt... får man fråga var du beställde den?
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: tor 07 jun 2007, 10:57
Ort: Göteborg

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Danne Palm »

Jag bytte in ett knippe stora dyra grejer till 4Sound i Göteborg. 210:an finns på 4sound i Sthlm, men bytesdealar måste tydligen skötas lokalt och därför måste jag vänta tills Fender har dem på lager :-(
Från vad jag hört från TB och provat för egen del på rep och gig så har 10:orna i Rumbleserien fullt tillräckligt med botten - sen är ju ljudkaraktär ofta en smaksak. Combon låter som sagt sjukt mycket bättre och fetare än vad pris och storlek antyder.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av heem »

Danne Palm skrev:Jag bytte in ett knippe stora dyra grejer till 4Sound i Göteborg. 210:an finns på 4sound i Sthlm, men bytesdealar måste tydligen skötas lokalt och därför måste jag vänta tills Fender har dem på lager :-(
Från vad jag hört från TB och provat för egen del på rep och gig så har 10:orna i Rumbleserien fullt tillräckligt med botten - sen är ju ljudkaraktär ofta en smaksak. Combon låter som sagt sjukt mycket bättre och fetare än vad pris och storlek antyder.
Jaha, då förstår jag! :tummenupp: Då betyder det att jag också kommer få vänta på att Fender får in dem i lager igen då misstänker jag. Brukar handla allt hos Andreasson Musik nämligen och kan inte minnas att jag sett någon sådan låda i butiken där...
Får väl åka in och prata med dem helt enkelt! :D

Tack än en gång för tips och feedback! :tummenupp:
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Re: Fender Rumble 500 V3 Combo

Inlägg av Busta B »

Litet knasigt, men rumble-kombon väger ca 17 kg och 210-lådan 20 kg enl spec. Stämmer detta?

Kommer nån rumble 210-låda ut på beg-marknaden är jag intresserad!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Skriv svar