Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

Det har gått några månader sedan mitt senaste projekt, och nu har klådan i lödkolven igen blivit outhärdlig. Har inget behov av några nya prylar för tillfället, så då får man bygga om något gammalt i stället...

För ett antal år sedan (2012 för att vara exakt) byggde jag en liten Klass D-combo (Byggtråd: Förstärkarbygge: 110-combo). Det var innan jag hade börjat greja med rör, så preampen i den är baserad på op-amp-teknologi. Inget fel med det, och den har funkat OK, men allt eftersom man själv lär sig mera så håller ens gamla byggen inte längre samma nivå som ens nyare.

Jag förnyar alltså endast preamp-sektionen av förstärkaren, jag håller kvar slutstegsmodulen (Hypex UcD180) eftersom jag fortfarande anser att rör-preamp med klass-D-slutsteg är en optimal kombination.

Vi börjar med en före-bild, 2012:
Bild

Nu har jag strippat allt och tagit tillvara de komponenter jag kommer att återanvända. Jag blev tvungen att beställa en ny transformator eftersom det blit för tight i chassit för att få in en ny toroid för rörpreampen. Samma trafo kommer alltså att försörja både preamp och slutsteg. Väntar ännu på att den ska anlända från tyskland.

Så här ser bygget ut för tillfället:
Bild

Kopplingschema (utkast, kommer säkerligen vissa förändringar). Behåller baxandall-tonstacken, men gör om den till 2-band. Tyckte det var lite väl många rattar i förra versionen så jag skippar mid-kontrollen.

Bild

Lägger upp fler bilder bara jag kommit igång. Fritt fram att kommentera, vet att det finns många här som besitter stor kunskap i ämnet. (B-Å Åhs, Fernan, inber, Musikanten och många andra har varit till stor hjälp tidigare!)
Senast redigerad av Fredde79 den mån 03 apr 2017, 10:19, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

Kretskortet klart. Får antagligen vänta på transformatorn någon vecka ännu, så jag kommer inte så mycket längre för tillfället.

Var tvungen att bygga pyramid av kondingarna för att spara utrymme. Skulle kanske gå att lämna bort en, men jag vill helst ha så bra ripple filter som möjligt.

Bild
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av John_D »

:tummenupp:

Skall bli spännande att läsa!
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

Nåja, det har kommit allt möjligt annat emellan, men nu har jag äntligen hunnit ta itu med detta projekt igen. Blev som alltid en del modifikationer och bugfix innan allt funkade som det skulle, men nu fungerar den och låter bra efter ett snabbt första test.

Måste ännu skaffa en ny utgångstrafo, den jag hade (Monacor LTR-110) lyckades jag inte få att fungera. Antingen hade jag kopplat den fel (osannolikt eftersom den har rätt tydliga instruktioner i sin datasheet och jag har dubbel- och trippelkollat allt), eller också var den trasig från början (inte omöjligt, det är ju rätt tunna trådar i en sådan här).

Men nu testade jag så att jag skickade preampens utsignal till slutsteget via en vanlig passiv DI-box, och det här fungerade bra, så det är alltså inget fel på själva kretsen.

T.o.m, med denna externa DI-box-hack är förstärkaren rätt tyst. Den surrar en del om man kör mycket gain, men då distar den så mycket att man knappast kommer att använda det läget särskilt ofta. Får kolla pånytt efter att jag har fäst alla kablar ordentligt, fixat intern trafo och justerat humdinger-potten (det glömde jag testa i går). Som sagt är surret redan nu på acceptabel nivå, men jag gillar tysta grejer så jag ska se om jag får ner det ytterligare. Är inte helt 100 på att mitt jordningsupplägg är helt optimalt, det är alltid lite krångligt med sådana här slutstegsmoduler, det gällar att inte skapa onödiga interna ground loops. Man får helt enkelt pröva sig fram. (Chassit är ju också väldigt trångt, så man får ha vissa komponenter närmare varandra än man egentligen skulle vilja.)

Ska också gå igenom alla steg med oscilloskop så jag ser exakt var det börjar dista först. Det optimala skulle vara att preampen distar lite med gain på max, och att slutseteget nästan men inte riktigt uppnår sin maximala headroom med allt på max. Utgångstrafon kan få kompressera lite, men inte till överdrift. Det här är såklart en svår balansgång och man får nog förbereda sig på lite kompromisser.

Fungerande (kanske t.o.m. slutgiltigt) kopplingschema:

Bild

Innanmäte (kablarna är inte ännu fästade och uppstädade så det ser lite trassligt ut än så länge):

Bild

Slutstegets spänning efter likriktning och filtrering blev +/- 45V vilket är perfekt för slutsteget. Jag är dock lite orolig över filterkondingarna som är 10 000 uF / 50V. En marginal på 5V (10%) är lite väl knappt i mitt tycke, men 63V-kondingar skulle inte få plats i chassit om jag inte går ner till 4 700 uF. Nu verkar dock slutsteget knäpptyst som det är, så jag kunde antagligen gå ner i kapacitans. Skulle såklart helst slippa jobbet med att byta ut kondingarna, har någon en åsikt i frågan? Kan man sova lugnt med 10% marginal?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
überfuzz
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 15 sep 2014, 20:40

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av überfuzz »

Kul projekt!

Vad kör du för rör? 280V kanske kan bli lite klent..? Vad har du för traffo på utgången. Det är i traffon du får mycket av, låt oss kalla det, rör-karaktär på ljudet.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

überfuzz skrev:Kul projekt!

Vad kör du för rör? 280V kanske kan bli lite klent..?
Det är alltså bara rör i preampen, ska nog räcka med tanke på att det inte är så mycket total gain i systemet. Kan eventuellt minska på motstånden i RC-filtren om spänningen visar sig vara för låg i de första stegen. Rören är ECC83 (12ax7) från TAD.
überfuzz skrev: Vad har du för traffo på utgången. Det är i traffon du får mycket av, låt oss kalla det, rör-karaktär på ljudet.
Jo, det här är alltid svårt att få exakt rätt på hembyggda förstärkare. I ett tidigare projekt har jag använt Hammond 108N (600R / 10K på 0,5W) men den har jag tyckt att mättas och börjar runda av vågen lite onödigt tidigt. Hade därför tänkt testa med ovannämnda Monacor-trafo, men den verkar som sagt inte fungera. Tror det blir samma Hammond igen eftersom jag vet att den funkar. Den finns att få som 2W också, men det kan vara för mycket, den kanske inte "knäar" alls. Det blir rätt dyrt i längden att testa en massa olika...

Någon regelrätt utgångstrafo finns ju inte här eftersom den inte har något rörslutsteg.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av inber »

Mums - ögongodis!

Fråga: varför behöver du egentligen ha en trafo på utgången? Du ska ju driva hög impedans mot hög inimpedans (slutsteget). Det är ju ingen högtalare som ska drivas. Sen undrar jag varför du sätter potentiometern för Mastervolym på ingångssidan av trafon. Om trafon blir mättad och distar, så vill man ju att den ska vara konstant mättad... :-)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev:Mums - ögongodis!

Fråga: varför behöver du egentligen ha en trafo på utgången? Du ska ju driva hög impedans mot hög inimpedans (slutsteget). Det är ju ingen högtalare som ska drivas. Sen undrar jag varför du sätter potentiometern för Mastervolym på ingångssidan av trafon. Om trafon blir mättad och distar, så vill man ju att den ska vara konstant mättad... :-)
Trafon behövs för att slutsteget vill ha balanserad signal med skild jord. Bra dist från mättad line-trafo är kanske lite tveksamt, och dessutom är dist inte någon deal-breaker. Det viktigaste är att kunna kontrollera det hela på ett enkelt och överskådligt sätt, och den här master-placeringen har funkat bra i ett tidigare projekt.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av inber »

Fredde79 skrev:
inber skrev:Mums - ögongodis!

Fråga: varför behöver du egentligen ha en trafo på utgången? Du ska ju driva hög impedans mot hög inimpedans (slutsteget). Det är ju ingen högtalare som ska drivas. Sen undrar jag varför du sätter potentiometern för Mastervolym på ingångssidan av trafon. Om trafon blir mättad och distar, så vill man ju att den ska vara konstant mättad... :-)
Trafon behövs för att slutsteget vill ha balanserad signal med skild jord. Bra dist från mättad line-trafo är kanske lite tveksamt, och dessutom är dist inte någon deal-breaker. Det viktigaste är att kunna kontrollera det hela på ett enkelt och överskådligt sätt, och den här master-placeringen har funkat bra i ett tidigare projekt.
Konceptet med lite harmonisk distorsion från en mättad järnkärna lockar mig. Hade själv satt mastervolymen på andra sidan alla dagar i veckan, även om jag gärna medger att den här typen av justeringar sällan leder till de stora förändringar i ljud som man kanske väntar sig. Jag får väl bygga en egen för att visa att du har fel... :mrgreen:

(Min älskade Womaniser-pedal från Damage control råkade ut för att en skruv på insidan lossnade och skapade kortslutning så att det började blixtra - så min pedal jag hittills kört för att ge lite extra rördist är tyvärr helt paj.)

Kondingarna på 10 000 uF känns **host** väldigt överdimensionerade. På den tiden jag höll på med liknande byggen så har jag för mig att man hade max 4 700 uF. Så du har tagit i rejält. Kondingarnas uppgift är att hålla spänningen uppe när det kommer kraftiga (bas-)transienter. Ripplet tar ju de små kondingarna på 100 nF hand om.

Tror inte du behöver vara orolig för 10 % marginal på inspänningen, det låter helt OK. De flesta komponenter har ju toleranser för att även dåliga ex ska ligga inom tillverkarens specar. Tror därför att dina kondingar tål mycket mer än vad de är typade för.

Nu har jag inte sett Baxandall-schemat med mid-kontroll, men jag hade hellre offrat diskantratten än mellanregistret. Du har ju provat, så du vet vad du vill ha. Själv tycker jag att mellanregisterkontrollen på en förstärkare är oerhört användbar, men diskanten kan man IMHO lika gärna vrida ner på basen. Jag tror aldrig jag rört diskantkontrollen på min Mesa M6 Carbine.

Det är ett snyggt bygge du gjort. Jag tror att mina dagar med lödkolven är över, men lite sugen blir man allt... :nickar:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Byggtråd: Från solid state till rör - complete makeover

Inlägg av Fredde79 »

inber skrev: Konceptet med lite harmonisk distorsion från en mättad järnkärna lockar mig. Hade själv satt mastervolymen på andra sidan alla dagar i veckan, även om jag gärna medger att den här typen av justeringar sällan leder till de stora förändringar i ljud som man kanske väntar sig. Jag får väl bygga en egen för att visa att du har fel... :mrgreen:
Du menar på andra sidan trafon? Jo, det kan man nog göra, en pot mellan bal+ och bal- fungerar i princip, men man borde kanske ha en switch-pot så att man får det helt tyst när den är på noll. Har gjort en motsvarande grej tidigare, då med en 6-stegs rotary switch som jag lödde in motstånd i. Det funkar utmärkt med första steget direkt i jord.
inber skrev: Kondingarna på 10 000 uF känns **host** väldigt överdimensionerade. På den tiden jag höll på med liknande byggen så har jag för mig att man hade max 4 700 uF. Så du har tagit i rejält. Kondingarnas uppgift är att hålla spänningen uppe när det kommer kraftiga (bas-)transienter. Ripplet tar ju de små kondingarna på 100 nF hand om.
Har byggt slutstegets strömförsörjning enligt databladets rekommendation på minst 4700 uF, så 10 000 är bara ett steg mer. De fick plats i chassit och kostar ungefär samma så varför inte?
inber skrev: Tror inte du behöver vara orolig för 10 % marginal på inspänningen, det låter helt OK. De flesta komponenter har ju toleranser för att även dåliga ex ska ligga inom tillverkarens specar. Tror därför att dina kondingar tål mycket mer än vad de är typade för.

Jo, har läst in mig på ämnet, och det ska nog gå. Orsaken till rekommendationer om rejäla marginaler lär vara att vissa mindre utvecklade länder (storbritannien) kan ha rätt stora kast i nätspänningen. Här i Norden är det nog rätt stabilt (uttagen hemma hos mig mäter t.ex. 230.0V) så man behöver knappast oroa sig.
inber skrev: Nu har jag inte sett Baxandall-schemat med mid-kontroll, men jag hade hellre offrat diskantratten än mellanregistret. Du har ju provat, så du vet vad du vill ha. Själv tycker jag att mellanregisterkontrollen på en förstärkare är oerhört användbar, men diskanten kan man IMHO lika gärna vrida ner på basen. Jag tror aldrig jag rört diskantkontrollen på min Mesa M6 Carbine.

Vill inte ha för många rattar, och baxandall är ju en aktiv krets som ger rakt frekvenssvar "kl 12". Om man vill ha mer mid så drar man helt enkelt ner på bas och diskant, och kompenserar med gain.

Tonstacken i mitt tidigare bygge är en kopia av Marshall JCM 800, där är midden en separat krets: schema
inber skrev: Det är ett snyggt bygge du gjort. Jag tror att mina dagar med lödkolven är över, men lite sugen blir man allt... :nickar:
Tack!
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Skriv svar