Öva med Spotify?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Öva med Spotify?

Inlägg av RexHunter »

Köpt en sån där iRig HD sladd. Tanken var att kunna öva i hörlurar på paddan eller iPhone o plocka låtar från Spotify. Provat att spela bas genom Garageband o GK's app. Inget vidare basljud - men framför allt, hur får jag med ljudet från Spotify?
Funkar naturligtvis att bara spela Spotify på paddan, koppla paddan till aux in på hemförstärkaren o sätta basen o hörlurarna i förstärkaren. Men hade varit smutt att slippa förstärkaren!
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av fieldflower »

Nu kör jag inte iRig alls, men då jag vill köra spotify till ljudkort från macbooken måste jag gå in under Preferences/Ljud och välja att output skall gå till ljudkortet, och då går allt vanligt ljud den vägen (inkl. Spotify).
Medlem i PB50+
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av r0ddan »

Jag använder Amplitube. Där är det en inställning, att ljudet ska köras i bakgrunden. Leta efter något sådant i inställningarna, background kan vara nyckelordet du letar efter.
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av Fredde79 »

Vox Amplug?
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av Aslan »

Jag kör Spotify och JamUp samtidigt utan problem. Med en Apogee Jam men upplägget borde vara samma.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av RexHunter »

Hittade bakgrundsinställningen i Garageband. Nu funkar det. Men låter väldigt komprimerat och distat. Och lite meckigt. Fick lov att dra ur o sätta i iRig kabeln flera gånger innan det hoppade igång. Bättre ljud med Apogee Jam (96)?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Öva med Spotify?

Inlägg av RexHunter »

Efter ytterligare provande låter det riktigt bra. Garageband duger gott att repa med hemma. Speciellt Direct Box låter bra.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av Shezay »

Jag lirar genom Pro tools med hörlurar, kan spela hur högt jag vill när jag vill utan att störa någon. Fantastiskt skönt!
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
plosen60
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 16:42
Ort: Kullavik

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av plosen60 »

Jag kör Amlitube och Ampeg Portaflex plugin, bättre ljud än Garageband i mina öron. Har också reflekterat över att det är mycket kompression default i Garageband.

Ett annat tips är att köra någon annan Spotify-klient än den vanliga Spotify-appen, t.ex. Amplifind. Då kan man reglera nivån från musiken separat för att få till nivån i förhållande till basen/iRig:en. Amplifind har en egen volymkontroll, medan i Spotify-appen så påverkar man "master-volymen" för hela paddan. Ett annat plus med Amplifind är att man kan köra Youtube och Soundcloud i samma app!
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Re: Öva med Spotify?

Inlägg av ursus »

Kör oldschool med örat mot basen o lurarna på sniskan, funkar fint
All you need is funk
Skriv svar