jag hör ingenting

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

jag hör ingenting

Inlägg av gthyni »

lite irriterande.
Jag har slutat höra mig själv och det är lagom kul när trummisen hör bättre när man spelar fel än man själv göra.
Tycker flera ggr nu när man lånat en liten rigg (av olika modeller) så hör jag ingenting, nu sist idag på GK 1001RB med tillhörande låda (1*15 tror jag), borde ha kräm så det räcker.
Funderar på om jag inte tar mig tid att ratta in ljudet nog bra eller om jag behöver en längre sladd så jag kan ställa mig längre bort eller återgå till stora sjabrak till högtalarlådor.

svar till: frustrerad på Kungsholmen.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: jag hör ingenting

Inlägg av bassace »

Ställ lillriggen på en låda eller ett bord så den kommer högre upp?
Vinkla den snett uppåt mot dig som en monitorlåda?
Sitt ner så du kommer närmre högtalaren?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: jag hör ingenting

Inlägg av blackparkas »

Det är så olika det där vad det är för lokaler och lådor... Och basar förstås...

Hade en megamonstersuperskitbraochskitdyr låda för ett tag sedan, tror aldrig jag haft så bra ljud nästan som när jag stod alldeles framför den, men sedan när jag flyttade mig 3-4 meter ifrån den, i princip rakt framför den, så hörde jag mig helt plötsligt inte, men jag är helt övertygad om att de i replokalen bredvid hörde...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: jag hör ingenting

Inlägg av gthyni »

upplevt det bara på senaste tiden med 3 olika stärkare, 3 lokaler och 2 basar. frustrerande.
måste ta mig en rejäl funderare på vad som är fel. Lomhörd har jag varit länge men inte upplevt detta som ett problem.
Kanske behöver man rörhäck och dubbla 4*12-lådor som förr i tiden.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: jag hör ingenting

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det blir sådär så fort jag inte har min Mesa med mina Mesa-lådor och de basar jag verkligen är van vid...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: jag hör ingenting

Inlägg av gthyni »

Kylskåpslåda, rörtopp, skåpbil , blir dyrt det här ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: jag hör ingenting

Inlägg av blackparkas »

Den lådan jag nämnde tidigare här var av kyskåpsmodell, fast med färre men större högtalare och betydligt dyrare än en Ampeg...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: jag hör ingenting

Inlägg av saft »

gthyni skrev:Kanske behöver man rörhäck och dubbla 4*12-lådor som förr i tiden.
Ja!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Svensson »

Byt plats med trummisen :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: jag hör ingenting

Inlägg av BBQV »

Jag hör mig själv mycket bättre när jag boostar midden. Det kanske inte är ditt drömljud, men det gör lyssningen tydligare. Publiken hör PA-mixen och du hör vad du spelar.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Svensson »

På scen har jag sällan det problemet. I repan däremot kan det vara knepigt ibland, blir väl värre när alla ljud grötar ihop sig på en liten yta men att prova stå på olika avstånd från stärkaren kan väl vara en idé.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: jag hör ingenting

Inlägg av B-Å Åhs »

Om du vandrar runt i rummet kommer du antagligen hitta platser där du inte hör nåt annat än dig själv
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Roger Hedin »

Svensson skrev:På scen har jag sällan det problemet. I repan däremot kan det vara knepigt ibland, blir väl värre när alla ljud grötar ihop sig på en liten yta men att prova stå på olika avstånd från stärkaren kan väl vara en idé.
Det stora problemet är att replokalsvolymen många gånger - i nästan de flesta fall - överstiger scenvolymen. Dessutom på ett relativt begränsat utrymme. Bit huvudet av skammen, kill your darlings de onödiga decibelen, och håll ner volymen på dem som tenderar att bara tänka på sig själva. I regel gitarristerna som alltid skyller på att "det krävs för att de ska låta som de vill låta". Låt bandet låta som bandet ska låta istället. Alternativet är att skaffa en megarigg och döda all konkurrens om decibelutrymmet...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Svensson »

Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:På scen har jag sällan det problemet. I repan däremot kan det vara knepigt ibland, blir väl värre när alla ljud grötar ihop sig på en liten yta men att prova stå på olika avstånd från stärkaren kan väl vara en idé.
Det stora problemet är att replokalsvolymen många gånger - i nästan de flesta fall - överstiger scenvolymen. Dessutom på ett relativt begränsat utrymme. Bit huvudet av skammen, kill your darlings de onödiga decibelen, och håll ner volymen på dem som tenderar att bara tänka på sig själva. I regel gitarristerna som alltid skyller på att "det krävs för att de ska låta som de vill låta". Låt bandet låta som bandet ska låta istället. Alternativet är att skaffa en megarigg och döda all konkurrens om decibelutrymmet...
Jo så är det ju, lägg där till en hårt slående trummis som börjar använda öronproppar pga hög volym och börjar slå ännu hårdare när trummorna låter lägre än de brukar :lol: . Skämt å sido, kanske precis där problemet ligger i att få en bra ljudbild. Klassiskt är ju gitarrister som spelar vansinneshögt men sen hoppar man in i ett annat band med en gitarrist som knappt hörs och istället för att skrika "höj gitarren" kanske alla andra borde sänka... eltrummor är ju en fantastisk uppfinning att ha i replokalen tex.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: jag hör ingenting

Inlägg av TDHP »

Tior nära öronhöjd isdashit. :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6575
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: jag hör ingenting

Inlägg av B-Å Åhs »

Gitarrister får ha max 15W förstärkare med EN tolva
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
heem
Medlem
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 10 okt 2016, 22:24
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: jag hör ingenting

Inlägg av heem »

Roger Hedin skrev:
Svensson skrev:På scen har jag sällan det problemet. I repan däremot kan det vara knepigt ibland, blir väl värre när alla ljud grötar ihop sig på en liten yta men att prova stå på olika avstånd från stärkaren kan väl vara en idé.
Det stora problemet är att replokalsvolymen många gånger - i nästan de flesta fall - överstiger scenvolymen. Dessutom på ett relativt begränsat utrymme. Bit huvudet av skammen, kill your darlings de onödiga decibelen, och håll ner volymen på dem som tenderar att bara tänka på sig själva. I regel gitarristerna som alltid skyller på att "det krävs för att de ska låta som de vill låta". Låt bandet låta som bandet ska låta istället. Alternativet är att skaffa en megarigg och döda all konkurrens om decibelutrymmet...
Word! :tummenupp:


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you think you are too old to rock 'n roll, then you are!" -Lemmy
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Seaweed »

Sänk trummorna.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Markooo »

Roger Hedin skrev:Alternativet är att skaffa en megarigg och döda all konkurrens om decibelutrymmet...
Det där gjorde jag. Funkar alldeles utmärkt. Basen är ju det som bär bandet och musiken, så folk får helt enkelt höja för att matcha mig.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
magnus_s
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: tis 26 okt 2010, 10:45
Ort: Göteborg

Re: jag hör ingenting

Inlägg av magnus_s »

Kräma på lite mer mid +1
Få upp stärkaren i höjdled +1
Ställ den på en låda, handla en gammal byrå så får du bra förvaring/skräpsamling.


Lite mer drastiska åtgärder:
Bygg basfällor och häng på väggarna (inte basistfällor, som riggas med bra öl, dåliga skämt och folk som inte "förstår sig på") vi byggde ett helt gäng basfällor och det tightade upp allt ljud så nu är det mycket lättare att urskilja alla individuella instrument då nästan allt bumlande är eliminerat.

Eller byt trummis till en som inte är så mycket av en vedhuggare :P
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: jag hör ingenting

Inlägg av macahan »

Seaweed skrev:Sänk trummorna.
Har en kul historia på det där från cavern pub(inte club) där ljudteknikern utbrister: "Lower that volume or I will kill the sound" med adress till vår cymbalslående trummis.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Roger Hedin »

TDHP skrev:Tior nära öronhöjd isdashit. :)
VA???
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: jag hör ingenting

Inlägg av Seaweed »

macahan skrev:
Seaweed skrev:Sänk trummorna.
Har en kul historia på det där från cavern pub(inte club) där ljudteknikern utbrister: "Lower that volume or I will kill the sound" med adress till vår cymbalslående trummis.
Har hänt oss också. Vanligaste är dock att vi matchar cymbaleras scenvolym varpå ljudtekniker får spelet för att allt är för starkt.

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: jag hör ingenting

Inlägg av macahan »

Seaweed skrev:
macahan skrev:
Seaweed skrev:Sänk trummorna.
Har en kul historia på det där från cavern pub(inte club) där ljudteknikern utbrister: "Lower that volume or I will kill the sound" med adress till vår cymbalslående trummis.
Har hänt oss också. Vanligaste är dock att vi matchar cymbaleras scenvolym varpå ljudtekniker får spelet för att allt är för starkt.

Det funkar ju inte att åtgärda i vissa situationer hur mycket man än vill. All sorts musik funkar inte i alla sorters lokaler är min lärdom av det. Bara för att ett bluesband klarar av att spela betyder inte att vi klarar det. Sånt är livet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37751
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: jag hör ingenting

Inlägg av TDHP »

macahan skrev:Bara för att ett bluesband klarar av att spela betyder inte att vi klarar det.
Det där blev ju ganska roligt taget ur sitt sammanhang. ;)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar