Hur funkar det där med impedans?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
SNY
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: mån 07 sep 2009, 21:59
Ort: Uppsala

Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av SNY »

Jag är livrädd för att mata in fel topp i fel högtalare, eftersom jag suger på fysik.
Hur funkar det egentligen.

Låt oss säga att jag har en topp som ger 500W i 4 ohm och 250W i 8 ohm. Jag vill få ut de där 500W. Har sett att det finns olika stora lådor som har en impedans på 4 ohm. Om jag skulle välja en sådan låda och kopplar in min topp - får jag då per automatik ut full effekt?

Jag har förstått att om jag väljer en låda som har 8 ohm, får jag bara ut den lägre effekten, men om jags edan kopplar in ytterligare en 8 ohmare, så är det max ut. Hur funkar det?

Jag vill ha en så kompakt rigg som möjligt. Helst en 2*10 eller 2*12" låda. Alternativet om man måste koppla in två lådor är förstås 2 st 1*10" eller två st 1*12".

HJÄLP!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av BBQV »

Det du ska leta efter är en 4-ohmslåda, då får du ut alla watt. Storleken på lådan, mängden högtalarelement eller om det är 10-, 12- eller 15-tummare spelar ingen som helst roll för förstärkaren.

Däremot spelar det roll för dig, 4-ohmslådorna låter nämligen olika starkt med samma effekt. Där spelar ovanstående parametrar roll!

Fler högtalare ger större konarea och kan därmed flytta mera luft än färre, mindre högtalare. Dessutom spelar lådans konstruktion roll.

Dessutom låter olika högtalare olika. Vad som är bra beror på vad du gillar. En del vill ha bottenfläsk, vissa gillar middigt ljud och andra vill ha hi fi-diskant.

Eftersom "kompakt" stod högt på önskelistan så skulle jag titta på 2x10 och 1x12 i första hand. Två stycken TKS 112 är nog mitt hetaste tips i det här fallet.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av BBQV »

Såg att Roger var inne på samma linje i en annan tråd. Köp två TKS S112 till din VT Bass 500, sen är det klart!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av Roger Hedin »

Om du har transistorförstärkare ska du ALDRIG gå under minimum-impedansen. Står det fyra ohm så är det gränsen. Har du däremot ett rörslutsteg ska du ALDRIG gå över impedansen. Säger rörstärkaren fyra ohm så ska du inte köra åtta ohms låda/last, men under fyra ohm funkar. Här är repris på min fulskrivna lapp med formeln för impedansberäkning. Du kan använda den för att räkna ut vilken lådkombination som helst...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av Roger Hedin »

BBQV skrev:Såg att Roger var inne på samma linje i en annan tråd. Köp två TKS S112 till din VT Bass 500, sen är det klart!
Visst var det en kombination som tilltalar dig, BBQV, på bilden i den andra tråden...? :tummenupp:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
SNY
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: mån 07 sep 2009, 21:59
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av SNY »

Vad tror du om en TKS S212? Borde väl vara perfekt va?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av BBQV »

Roger Hedin skrev:
BBQV skrev:Såg att Roger var inne på samma linje i en annan tråd. Köp två TKS S112 till din VT Bass 500, sen är det klart!
Visst var det en kombination som tilltalar dig, BBQV, på bilden i den andra tråden...? :tummenupp:
Usch ja... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SNY
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: mån 07 sep 2009, 21:59
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av SNY »

Roger Hedin skrev:Om du har transistorförstärkare ska du ALDRIG gå under minimum-impedansen. Står det fyra ohm så är det gränsen. Har du däremot ett rörslutsteg ska du ALDRIG gå över impedansen. Säger rörstärkaren fyra ohm så ska du inte köra åtta ohms låda/last, men under fyra ohm funkar. Här är repris på min fulskrivna lapp med formeln för impedansberäkning. Du kan använda den för att räkna ut vilken lådkombination som helst...
Bild

Fantastiskt! Tack!
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av B-Å Åhs »

Om man går under minimum impedans så kan man släppa ut röken ur förstärkaren...

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av BBQV »

SNY skrev:Vad tror du om en TKS S212? Borde väl vara perfekt va?
Jag har haft en sån. Kanon på alla sätt! :tummenupp:

Men...

Två 1x12:or är betydligt enklarare att rodda.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
SNY
Medlem
Inlägg: 156
Blev medlem: mån 07 sep 2009, 21:59
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av SNY »

BBQV skrev:
SNY skrev:Vad tror du om en TKS S212? Borde väl vara perfekt va?
Jag har haft en sån. Kanon på alla sätt! :tummenupp:

Men...

Två 1x12:or är betydligt enklarare att rodda.
Vet du säkert att det funkar att köra bara EN låda med Tech21:an, eller måste man belasta båda utgångarna för att kunna köra 4 ohm?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av BBQV »

Du kan köra med en låda i 8 ohm och få ut halva effekten eller med båda i 4 ohm och få ut alla watt.
Ibland räcker det mer än väl.
Varken lådor eller stärkare tar nån skada.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av gthyni »

sen ska man inte överdriva watten betydelse, dubbla effekten ger minsta hörbara skillnad,
personlig lutar mer mot att största skillnad att köra en eller två identiska lådor (8 resp 4 ohm)
är att dubbla lådor ger dubbla konarean som flyttar luft.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Hur funkar det där med impedans?

Inlägg av Danne »

SNY skrev: Vet du säkert att det funkar att köra bara EN låda med Tech21:an, eller måste man belasta båda utgångarna för att kunna köra 4 ohm?
Utgångarna är parallella så det enda man skall tänka på är att aldrig lasta utgångarna med lägre impedans än 4 Ohm. Dvs ansluter du båda utgångarna får högtalarlådorna vara minimum 8 Ohm vardera. En låda minimum 4 Ohm.
Skriv svar