Skramlande Ampeglåda

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Skramlande Ampeglåda

Inlägg av itash »

Hej

Jag har en Ampeg PF-500 med tillhörande 1x15-låda (Ampeg PF-115HE Portaflex) som finurligt sätts ihop med toppen å att man kan vända på locket och förvara toppen i lådan. Mitt problem är att det skramlar om de fästen som man spänner fast locket med, särskilt när jag spelar på B-strängen på femman. Lyckas inte få tyst på dem! Har någon haft liknande problem och fått ordning på dem? Synd som det är nu, eftersom toppen och lådan låter väldigt bra tillsammans.

Tips?
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Skramlande Ampeglåda

Inlägg av Zyrran »

Kan det vara så att gummilisten mellan lådan/toppen har börjar bli lite väl hopklämd och kanske behöver bytas mot en ny? Det borde ju ge ett bättre "spänn" i fästena.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Skramlande Ampeglåda

Inlägg av itash »

Zyrran skrev:Kan det vara så att gummilisten mellan lådan/toppen har börjar bli lite väl hopklämd och kanske behöver bytas mot en ny? Det borde ju ge ett bättre "spänn" i fästena.
Bra tanke. Blev avsevärt bättre när jag klämde fast en handduk mellan topp och låda. Inte så snyggt kanske, men funkar hyfsat.

Verkar ju som att dessa lådor skramlar en del. Lite för mycket delar som kan lossna med denna typ av finurlighet. Så här i efterhand så inser jag att den kanske inte är idealisk för hårdrock med volym och B-sträng...
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Skramlande Ampeglåda

Inlägg av Zyrran »

Äh, lite skrammel hör till ;-) Det rasslar om hjulet i min 810:a också å då spelar jag långt ifrån hårdrock och B-sträng.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skramlande Ampeglåda

Inlägg av Roger Hedin »

itash skrev:
Zyrran skrev:Kan det vara så att gummilisten mellan lådan/toppen har börjar bli lite väl hopklämd och kanske behöver bytas mot en ny? Det borde ju ge ett bättre "spänn" i fästena.
Bra tanke. Blev avsevärt bättre när jag klämde fast en handduk mellan topp och låda. Inte så snyggt kanske, men funkar hyfsat.

Verkar ju som att dessa lådor skramlar en del. Lite för mycket delar som kan lossna med denna typ av finurlighet. Så här i efterhand så inser jag att den kanske inte är idealisk för hårdrock med volym och B-sträng...
De ursprungliga Flip Top-stärkarna var ju byggda för en annan tids behov. Låg effekt och bortskruvad eller relativt obefintlig lågbas, vilket skulle mickas upp och in på LP-skiva. Då spelade man ingen lös E-sträng, för då hoppade nålen på skivspelaren. B-sträng och dräparvolym är nog att skjuta bredvid mål... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar