Stereolåda vs Orange terror bass, kopplingshärva

Prata om förstärkare och högtalare
lokomotivet
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 dec 2016, 11:07
Ort: Stockholm

Stereolåda vs Orange terror bass, kopplingshärva

Inlägg av lokomotivet »

Hej på er,

Sitter och kliar mig i huvudet lite angående min livesetup och hur jag bäst ska koppla ihop spektaklet.

Jag har en Orange terror bass 500 (ställbar mellan 4 och 8 ohm) och en 4x12:a som antingen tar 16 ohm mono (400w) eller 2x8ohm stereo (200w stycket).

Jag har satt toppen i 8 ohm och kört 16 ohm mono på lådan och har kört så i ett par år år. Jag vet att man tappar en del av toppens effekt med denna setup men nu har jag börjat fundera på om det kan vara skadligt för toppen då den smällt (2 ggr) nyligen. Terror bass har som bekant ss-slutsteg och rör i preamp. Blir inte klok när jag läser på om detta med högre motstånd i låda än topp. Riskerar jag något mer än förlorad effekt när jag kör på detta sättet?

Sen fick jag en idé i duschen imorse, kan jag inte ställa lådan i stereo och koppla in båda kanalerna i toppen (toppen har två högtalarjack). BORDE inte det bli en parallell setup där jag totalt får 4 ohm från högtalare och således ställer om toppen till 4 ohm?

Sen är jag medveten om att jag kan riskera lådan iom att den pallar 400w och toppen brötar 500w, men lådan är inte ngn dyrgrip och jag smäller mkt hellre den än toppen. Då får jag ju en chans att köpa en TKS :)


Det blev en liten uppsats, hoppas någon vänlig och kunnig bassjäl orkar ta sig igenom :)

/Martin