Topp som blir väldigt varm?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Jag har en Peavey MkIII Standard-topp. Det har varit lite krångel med den, men nu verkar den funka som den ska och den låter kalas. Mitt enda problem med den är att den blir varm. Alltså riktigt varm, så att man bränner sig om man rör bakstycket efter att man spelat en stund. Det verkar inte påverka funktionen, men jag tänker att man kanske ska vara lite förutseende och förebygga ett ev. problem eftersom toppen strulat lite förut.

Toppen saknar helt ventilation, förutom de små springor som finns i inpassningen mellan bak och -framstycket och själva kabinettet. Inga galler, ingen fläkt. Det borde man kanske göra något åt? Funderar på att helt enkelt borra upp ett hål i bakstycket på sisådär 5 cm i diameter och sätta dit nån sorts galler. Eller ännu hellre kanske montera in en datorfläkt? Problemet med det är att jag inte har en aning om hur man installerar en sån i den befintliga kretsen.

Vad tror ni andra visa basbröder om detta?


Bild
/Linus
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Grundström »

Börja utan fläkt. Värme stiger ju som bekant så om det är möjligt, skapa ventilation både på under och ovansidan så nära värsta värmekällan som möjligt.

Låter ju inte riktigt normalt att den ska bli så varm, men det finns väl gränser för hur mycket man vill lägga på felsökning av en gammal peavey.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
//Emil
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Ovansidan är lite svårt, känns meckigare att såga i kabinettet som är gjort av ganska tjock spånskiva än att borra upp ett hål i bakstycket, som bara är tunn plåt. Jag skulle tippa att det är transformatorn som blir varm, eftersom det är som varmast där den sitter. Där är också lite trångt att borra, men precis bredvid borde funka.

Tycker också att det är lite märkligt att den blir så varm, men vad vet jag, det kanske är normalt. Ang. en ev felsökning så har jag inga problem med att lägga både tid och pengar på den. Det monetära värdet på toppen är betydligt lägre än det faktiska värdet för mig. Den låter awesome och jag älskar den.
/Linus
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Body&Soul »

Kylningen av den där består väl av att sluttrissorna sitter på en rejäl kylfläns i bakkant?
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Den här saknar kylfläns, om det är en sån här du menar.


Bild
/Linus
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Riboe »

Punkster skrev:Mitt enda problem med den är att den blir varm. Alltså riktigt varm, så att man bränner sig om man rör bakstycket efter att man spelat en stund.
Blir den het efter lika lång stund utan signal? Kan vara för hög tomgångsström.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Riboe skrev:
Punkster skrev:Mitt enda problem med den är att den blir varm. Alltså riktigt varm, så att man bränner sig om man rör bakstycket efter att man spelat en stund.
Blir den het efter lika lång stund utan signal? Kan vara för hög tomgångsström.
Det har jag faktiskt inte tänkt på, men ska kolla upp det!
/Linus
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Body&Soul »

Ja sluttransistorerna blir väldigt heta och kräver en kylfläns för att avleda värmen. Jag kommer inte ihåg att det satt en sådan kylfläns som den på din bild på min topp. Jag tror Peavey hade olika varianter och utseenden på kylflänsar och en del modeller hade fläkt också med ett synligt fläktgaller baktill.

Om toppen blir hetare nu än tidigare kan det bero på att du har annan last. Ju lägre impedans på högtalaren ju hetare blir trissorna. 4 Ohm ska den klara och t.o.m lägre om den har riktig kylning. Peavey varnar för kylningen om man underskrider 4 Ohm.

Har nån meckat med toppen kan det ju också vara så att någon modifiering gör att trissorna får jobba hårdare än tänkt.
Jag har för mig att dessa toppar också har en krets som håller koll på temperaturen och slår av toppen när den blir för het.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Mecket gick mest ut på felsökning och nya säkringar. Tror inte att nån annan varit inne och petat i den före mig.

Lasten är 4 ohm, jag har aldrig kört den med något annat. Har haft andra Peaveytoppar förut, och de har haft kylflänsar av samma typ som den på bilden jag postade. Den här har som sagt inte det, och av baksidan att döma så har det heller aldrig suttit någon där. Jag börjar väl med att borra upp några hål i bakplattan så får vi se. Förhoppningsvis räcker det. Sen är det väl värt att tillägga att värmen än så länge inte ställt till något problem. Toppen funkar prima. Så här varm har det också varit under hela tiden jag ägt den, vilket förvisso inte är jättelänge, men ändå.
/Linus
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 2003
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Body&Soul »

Om du öppnar lådan ser du om du har en kylfläns på insidan. Istället för att borra hål i baksidan/kylflänsen så föreslår jag att du tar upp ett hål i trälådan ovanför kylflänsen istället för att vädra bort värme. Vill du öka kyleffekten kan du ju antingen sätta in en liten fläkt eller skruva fast ytterligare kylfläns baktill rygg-mot-rygg med den inuti lådan.

Jag har funderat lite över toppen jag hade och jag tror att det bara satt ett par vinklar på baksidan för att linda upp strömkabeln på. Visst blev den också varm när den fick gå hårt på spelningar men jag hade aldrig något problem med den.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Riboe »

För att konvektionskylning skall fungera bra är det också viktigt att sval luft kan ta sig in nedtill. Annars blir det inget ordentligt självdrag.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av Punkster »

Jag har inte hunnit göra någon åverkan på toppen ännu. En intressant iakttagelse är dock att när jag spelar på min P-bas med rounds så blir toppen inte alls lika varm som när jag spelar på min Yamaha med flats. Vissa frekvenser är tydligen jobbigare att förstärka än andra.
/Linus
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Topp som blir väldigt varm?

Inlägg av BasBert »

Body&Soul skrev:Ja sluttransistorerna blir väldigt heta och kräver en kylfläns för att avleda värmen. Jag kommer inte ihåg att det satt en sådan kylfläns som den på din bild på min topp. Jag tror Peavey hade olika varianter och utseenden på kylflänsar och en del modeller hade fläkt också med ett synligt fläktgaller baktill.
Har en Peavey Standard Series Mk3, 130W fråm 1978 och den saknar fet kylfläns därbak. Ett tag sedan jag körde bas i den men minns att jag krämade till en 15" Beyma på 8ohm i MusicMan-låda (fr.1978) och då började det plötsligt lukta "smält plast" det sprakade lite sen vart det tvärtyst. Har för mig att slusteget la av men försteget funkade. En teknikern bytte ut nått men kan inte komma på vad? Han fick modda då det inte var så lätt få tag på exakt den del han behövde. Har funkat sedan dess å pojken kör gitarr genom den...

/BB
Skriv svar