Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av blackparkas »

I princip alla lättviktstoppar.
Klappkassa i princip allihop.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av RolleHarris »

Markbass och SWR. Men markbass by far. Little mark eller vad den hette. Lät modernt och Jacopruttigt hur jag än gjorde
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Pelleper »

Hartke LH500 och en Markbass F1 (eller vad den hette, en lättviktare) delar "sämstaplatsen" hos mig.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av TDHP »

Warwick, tc och Eden.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av kmo »

Jag gillar basstärkare överlag. Vissa skittoppar där det bara inte går att ratta bort värsta fisslet går bort. Kraften måste finnas (parkas berömda köttma). Jag gillar stora tunga trafos. Skulle nog aldrig bli nöjd med en lättviktare, blir dock gärna överbevisad. Lådan/lådorna är viktiga, allt gifter sig bara inte. Körde en 400+ med två st TKS212, bra grjer var för sig men lät inte bra ihop. Bytte lådor, älskade toppen.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Henko »

blackparkas skrev:I princip alla lättviktstoppar.
Klappkassa i princip allihop.
HAHA!!! I princip.
P-basar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av fieldflower »

Jag är rätt lättroad vad gäller ljud. Nya ljud får mig att spela nya saker.
Sedan är det såklart så att en del ljud passar bäst till en del musik, men vet aldrig att jag totalkräkts över nån stärkare förutom det om det är för klent och för smått att riktigt leverera bas, men då är ju problemet snarare högtalaren...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av hitman »

kmo skrev:Jag gillar basstärkare överlag. Vissa skittoppar där det bara inte går att ratta bort värsta fisslet går bort. Kraften måste finnas (parkas berömda köttma). Jag gillar stora tunga trafos. Skulle nog aldrig bli nöjd med en lättviktare, blir dock gärna överbevisad. Lådan/lådorna är viktiga, allt gifter sig bara inte. Körde en 400+ med två st TKS212, bra grjer var för sig men lät inte bra ihop. Bytte lådor, älskade toppen.
Jag börjar tro att lådorna är viktigare än vad jag förstått tidigare, det är så lätt att snöa in på stärkare (de har ju en massa spännande rattar att vrida på...)

Men avstämning mellan låda och element, ljudtryck i Db osv verkar avgöra mycket om det ska fungera?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av kmo »

Lådorna ÄR extremt viktiga.
Verkningsgraden är ju i många fall viktigare än impedansen.
Väldigt många snöar in på att en 8ohms låda kan jag ju inte ha, då får jag ju inte ut full effekt. Är lådan lättdriven och har mycket konarea kan man ju spela hur högt som helst ändå.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av fieldflower »

kmo skrev:Lådorna ÄR extremt viktiga.
Verkningsgraden är ju i många fall viktigare än impedansen.
Väldigt många snöar in på att en 8ohms låda kan jag ju inte ha, då får jag ju inte ut full effekt. Är lådan lättdriven och har mycket konarea kan man ju spela hur högt som helst ändå.
Jo, verkningsgraden är ju ett enormt spektrum.
En riktigt trög låda är väl nedåt 85 dB och en riktigt lättdriven uppåt 105 dB. 20 dB skillnad.
Det krävs 100 ggr effekten för att få 85:an att spela lika högt som 105:an...
Bara en halvering av effekt a'la 8 Ohm låda på 4 Ohm SS-stärkare är väl precis hörbar volymskillnad, ca 3 dB.

Jag tror egentligen att vi ligger och fiser på runt 25 Watt på våra flerahundrawattstärkare för det mesta...;) :lol:

Men känsligheten har ju inget med karaktären på lådan att göra, och jag undrar om inte lådorna egentligen påverkar mer än stärkaren för totalljudet.
Är väl olika vilket ljudideal man är ute efter förstås...
Senast redigerad av fieldflower den mån 24 apr 2017, 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av B-Å Åhs »

Visst är det så att lådornas egenskaper varierar mycket mer än förstärkares. Sen har vi den riktiga elefanten i rummet dvs akustiken ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av GurraG »

En av de få gånger jag har blivit riktigt besviken på en förstärkare var när jag skulle försöka ratta in ett paul mccartneyljud på en swr redheadcombo. Det lät bara läskig hitech hur jag än skruvade. Inte så konstigt egentligen att den stärken inte lämpade sig för vintagethump, men vad ska man göra när man är finnig tonåring som spelar förbandsgig med huvudaktens backline.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bas »

Om man räknar bort alla billiga klena skitkombos som stått i diverse ABF-repor o dyl i tonåren, så är egentligen enda riggen jag varit riktigt besviken på en Orange AD200 (nyare) + matchande 4x10 som jag lånade på ett gig. Upplevde den som bumlig, ostyrig och med massa svettigt mellanregister som inte alls passade i den musik jag skulle spela. Hade väntat mig mer av något så pass dyrt.

Men det var fel rigg i sammanhanget och pissig akustik på scen, så jag ska inte döma den för hårt...
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Danne »

bootsy skrev:
Bullen skrev:För att glida in på lite halv-OT så kan jag säga att en stärkare som borde låtit skit men inte gjorde det var en gammal trace gp-topp jag repade på ett tag. Lät skitbra!
Tracetopparna kan verkligen låta skitbra om man EQ:ar rätt och håller sig ifrån scoopknappen. Men helst genom andra lådor än Traces egna som mest låter papp.
Jag hatade alla Trace-riggar som ofta stod uppställda som backline på 90-talet. Gick inte få till något bra ur dem (totalt platt ljud )och då var de ändå av någon för mig outgrundlig anledning av många ansedda som det bästa man kunde ha. Antagligen var det väl mig själv det var fel på. Det gjorde mig så traumatiserad att jag inte brytt mig om att utforska olika modeller, topp kontra lådor etc för sig, även om jag fattat för att tex V-Type och V-förstärkarna är något helt annat än deras rena trasistor-stärkare.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Seaweed »

Sällan jag reagerat på dåliga toppar (har alltid egen/lånar en bra) men lådor däremot... En trace 410 minns jag som det värsta jag varit med om, tog verkligen fram allt det dåliga i stärkaren. Warwick välförtjänt tvåa.

Skickat från min Moto G (4) via Tapatalk
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bassace »

Testade ganska grundligt olika stärkare i en musikaffär för något år sedan, EBS TD650 var den enda som jag inte alls fick att låta ens i närheten vad jag tyckte var bra. Fick en Hartke med en 410 som hade aluminiumkoner i backline på ett gig en gång, vet inte om det var stärkaren eller lådan med alukoner men det lät inte alls som jag ville.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av fieldflower »

bassace skrev:Testade ganska grundligt olika stärkare i en musikaffär för något år sedan, EBS TD650 var den enda som jag inte alls fick att låta ens i närheten vad jag tyckte var bra. Fick en Hartke med en 410 som hade aluminiumkoner i backline på ett gig en gång, vet inte om det var stärkaren eller lådan med alukoner men det lät inte alls som jag ville.
Hade ju en Hartke-rigg med 7000-toppen och 215, 410 och 405 lådor.
Körde gig på bara 410:an nån gång, men den var rätt värdelös ensam - levererade ingen som helst bas.
Men tillsammans med de andra lådorna lät riggen mumsigt - hur mycket bas och kraft som helst. Men alltid väldigt rent ljud, vilket inte var vad jag var ute efter.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av blackparkas »

Hade ett band i Umeå ett tag och då lånade jag en Hartke HA7000 samt 2 st Hartke 410 med alukoner.
Lät förskräckligt.
Och då var detta ändå under tiden jag själv hade Hartke HA7000, men med 215-lådan.

Så jag skriver under på att lådor kan ställa till med en hel del.
Speciellt 410-lådor...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av saft »

Sämsta låd och topp kombon jag fått köra är nog en Markbass liten topp med en aluminiumkons hartke 410
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av blackparkas »

Markbass toppar är ju ett ypperligt exempel på toppar som inte går att få att låta bra...
Helt omöjligt.

De har ju släppt några nya på senare år iofs, och Randy Jackson-topparna ska ju vara bra men....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av fieldflower »

saft skrev:Sämsta låd och topp kombon jag fått köra är nog en Markbass liten topp med en aluminiumkons hartke 410
Egentligen borde alla som skaffat sig en uppfattning om en förstärkare utifrån erfarenhet av att höra den genom Hartkes alu 410 ge den ett andra försök genom en annan låda. :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av basmartin »

Alla helrörstoppar, pga lite mossig transientrespons som gör att det blir svårt att höra när tonen startar... Mindre problem när man spelar svinhårt eller med plektrum, men med fingrar och moderat touch blir det för luddigt... Gillar i princip bara Mesa och Aguilar. Hoppas få testa Vanderklay snart.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
JPAM
VIP medlem
Inlägg: 492
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 22:41
Ort: STOCKHOLM

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av JPAM »

Det blir nu snart 40 år sedan första basförstärkarn och högtalaren införskaffades.
En 50 watts transistor och 1 styck 1×12".
Det var komplett hemmabygge utav farsgubben.
Lät hyffsat men inte nog med effekt att matcha gitarristens Vox ac30 i mitt första hopsatta band.
Sedan dess har det blivit en hel del förstärkare av olika märken.
Både rör och transistor...Hagström, Marshall,Trace Elliott, Markbass,Fender m.m.
Tycker jag kunde ratta till hyfsat bra ljud på alla.
Däremot högtalarna som jag haft.
Allt från 8" till 15" i olika sättningar från 1×8" till 8×10" låter väldigt olika i samma förstärkare.
Och oavsett förstärkare så tycker jag personligen bäst om 2×15" oxh 1×15".
Gått över helt till 1×15" nu på äldre dagar på grund av smidigare mått och lättare vikt
utan att ge avkall på mitt personliga ljudideal.
Strängarna på basen är också något jag hunnit prova mängder av märken och modeller.
Strängar låter också väldigt olika.
Där flats från D'addario och Thomastik fallit mig mest i mitt personliga val.
Sedan har vi själva basen och dess pickuper och tonkontroller och eventuell preamp.
Där har jag också haft en del märken och modeller som passerat genom åren.
Och alla basar har också låtit olika.
Men genom åren av allt jag haft är det Musicman stingray,Fender jazz och Precision som fallit mig
mest i min personliga smak.
Så det har varit mycket som har provats under dessa 40 år.
En hel del har jag sålt av direkt när jag upptäkt att det inte var i min smak.
Bland annat en del som lovordats av andra men som jag blivit missnöjd med.
...tänk om alla hade haft samma ljudideal...då hade kanske allt låtit likadant...jäkla vad tråkigt!

/JPAM
Senast redigerad av JPAM den ons 26 apr 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gånger.
Fender Precision -52,Fender Bassman -52,Fender Musicmaster-77,Musicman Stingray-99,Hohner B2ADB,Takamine EG512C,Hagström Bassmaster 630,Hagström BT-100,Hagström 2x15",Markbass F500 2XMarkbass NY151,Markbass Micromarc 801
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:Alla helrörstoppar, pga lite mossig transientrespons som gör att det blir svårt att höra när tonen startar... Mindre problem när man spelar svinhårt eller med plektrum, men med fingrar och moderat touch blir det för luddigt... Gillar i princip bara Mesa och Aguilar. Hoppas få testa Vanderklay snart.
"Svinhårt". Du menar väl normalt bestämt anslag? :)
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Chopper »

Jag har hittills inte pallat med ljudet från en enda peavey. Inte min grej.

Skickat från min GT-I9105P via Tapatalk
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar