Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Prata om förstärkare och högtalare
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Markooo »

Kan ju vara kul att veta!

Nu menar jag inte att man måste ägt den eller så, utan helt enkelt som frågan ovan lyder.

Fender Super Bassman 300 var ej min kopp te alls... Provade den med Fenders 6x10 och var helt fel för min del. Hörde mycket gott om dessa men den var inte vad jag hade hoppats på. Gamla Silverface-toppar är däremot kalastrevliga (och snyggare)!

SWR har jag aldrig förstått mig på heller... Eller Orange AD200b heller för den delen...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Bullen »

EBS har jag ägt ett par stycken utav, Fafner och TD 650 och det vilade något artificiellt över dem jag inte kunde bli av med hur jag än rattade. Dåliga var de dock inte på något sätt men de var helt enkelt fel för mig.
Min absolut bästa upplevelse med en förstärkare är tveklöst när jag testade en Fender Super Bassman 100! Smaken är som röven, klöven!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Danny »

Det absolut värsta jag spelat på var en SWR rigg. Bara fnisseldiskant och helt sterilt ljud. Näst värst är nog en Markbass topp som jag testade som ersättare till en topp jag sålt. Precis alla ljud som kom ur den var oanvändbara.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bjelkeman »

Ampeg BA115 kombo lät onekligen inte bra för mina ändamål, tills jag biampade och körde en GK Fusion + TKS 112 samtidigt och lät Ampeggen bara ta hand om bas. Då gjorde den lite nytta.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av BBQV »

Jag hade en GK MB Fusion 500 ett tag men jag fick aldrig riktigt till ljudet i den. Lite kantigt och hårt på nåt vis. Samtidigt lät den bra när andra lirade genom den så det måste vara kombinationen av mig, min bas och GK:n som inte lät bra...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Markooo »

Danny skrev:Det absolut värsta jag spelat på var en SWR rigg. Bara fnisseldiskant och helt sterilt ljud.
Jag har provat två eller tre olika kombos som verkligen gjorde exakt det du beskrev. Provade även någon större rigg med två stycken 4x12:or med samma resultat. Det är väl SWR-karaktären helt enkelt...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Danny »

Markooo skrev:
Danny skrev:Det absolut värsta jag spelat på var en SWR rigg. Bara fnisseldiskant och helt sterilt ljud.
Jag har provat två eller tre olika kombos som verkligen gjorde exakt det du beskrev. Provade även någon större rigg med två stycken 4x12:or med samma resultat. Det är väl SWR-karaktären helt enkelt...
Jag tror också det. För hur man än försökte ratta till det så var det samma skit.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bootsy »

Alla förstärkare har sina egenheter, bra som dåliga. Lättviktstoppar funkar i allmänhet inte så bra för mig, man får liksom inte rätt flås i dem trots att de är högljudda.
Jag har många gånger blivit rejält besviken på trötta inhyrda Ampeg SVT-riggar, men har också varit med om när de är i bra skick och låter magiskt.
Annars är väl det som är sämst kombinationen hightechsterilitet och dålig dynamik. Där är Eden en stark kandidat till bottenpositionen.

MEN
Får man bara en rigg med tillräcklig kraft går det mesta att lösa med en VT-Bass. Så egentligen funkar det mesta som inte är för klent.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Roger Hedin »

EBS, Orange, Trace Elliot, Marshall, transistor-Ampeg, Mesa rent ljudmässigt. Rör-Ampeg av viktskäl enbart. Mesa Buster Bass var en stor tung diskantförstärkare med totalt oanvändbar filtersektion.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av B-Å Åhs »

Ampeg transistor kombo och de flesta peavey kombo tycker jag är trista.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av macahan »

Jag har nog aldrig testat en topp som inte fallit mig i smaken faktiskt. Iallafall inte ljudmässigt. Jag har åtminstone kunnat få till det ljud jag velat oavsett på grund av att pedalbordet är en stor del av mitt sound. Störst problematik kring det har snarare varit att vissa basar inte funkar lika bra i olika riggar. Eller att volymen inte räckt till (exempelvis fender SF bassman 100/Små ampegcombos i backlinen) utan att behöva dista även det rena ljudet. Många toppar ger olika upplevelse men jag har verkligen aldrig stört mig på det.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Fernan »

Hartke o SWR, då som uppställd backline där man inte har så lång tid på sig att ställa in nåt ljud..fast det ska inte behöva ta nån tid egentligen..
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av hitman »

Ampeg SVT. Låter hemskt (tunt, brusigt, plåtigt), skitdyr, ömtålig, dyr att äga, nästan omöjlig att flytta. Usch. (Tycker jag, jag gör inte anspråk på att torgföra en vetenskaplig sanning, om du gillar den - utmärkt!)

Av de stärkare jag ägt så var min första, FBT 50 transistorwatt, så fulländat usel att ingenting jag ägt, provat eller ens sett på bild kan komma i närheten. Skulle då möjligen var deras 20-watts transistorkombo... :thumbsdown:

Har också haft en Fender Bassman 100-watts rörtopp som jag avskydde. Fast idag spelar jag helt annorlunda och skulle kanske kunna få den att låta nöjaktigt?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av gthyni »

måste också säga SWR (där allt lätt bumligt)
samt EBS Classic (som inte gick igen bandet alls live)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Punkster »

Orange Terror Bass fick jag aldrig att låta som jag ville. Bara en massa gain. Bytte förstegsrör för att lugna ner den, vilket funkade, men eq:n ville ändå inte riktigt samma sak som jag ville.

Peavey Tour 700 var heller inte för mig. Saknade riktigt tryck i ljudet, plus att de 700 watten knappast räckte till. Min gamla Peavey Standard-topp på 130w (som för övrigt låter förträffligt) spelade högre än Touren.
/Linus
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Markooo »

Punkster skrev:Orange Terror Bass fick jag aldrig att låta som jag ville. Bara en massa gain. Bytte förstegsrör för att lugna ner den, vilket funkade, men eq:n ville ändå inte riktigt samma sak som jag ville.
Den EQ:n vill ju ingenting över huvud taget, likt dess storebror AD200b. Man rattar förgäves. De få gånger jag lirat på en AD200b så har jag bara maxat alla EQ-rattar och så har det låtit ok som bäst.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av gthyni »

Orange har ett sound, love it or hate it, jag gillar det, speciellt AD200 som nog har ett av det snyggast rörspräcken av alla basstärkare.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av saft »

AMPEG ba15
Alla Gallien kreuger
EBS
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av norton »

Ashdown little giant... 1000 hittepå watt.......lät bara kontgjort tycker jag Det var inget för mig....släpar hellre en fet rör topp, släpar ifs inte så mycket heller, Gubbdagis i repan oftast :kär:
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av B-Å Åhs »

Hagström bt-50 och bt-100 låter väldigt illa.

Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Bullen »

För att glida in på lite halv-OT så kan jag säga att en stärkare som borde låtit skit men inte gjorde det var en gammal trace gp-topp jag repade på ett tag. Lät skitbra!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av bootsy »

Bullen skrev:För att glida in på lite halv-OT så kan jag säga att en stärkare som borde låtit skit men inte gjorde det var en gammal trace gp-topp jag repade på ett tag. Lät skitbra!
Tracetopparna kan verkligen låta skitbra om man EQ:ar rätt och håller sig ifrån scoopknappen. Men helst genom andra lådor än Traces egna som mest låter papp.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Markooo »

bootsy skrev:
Bullen skrev:För att glida in på lite halv-OT så kan jag säga att en stärkare som borde låtit skit men inte gjorde det var en gammal trace gp-topp jag repade på ett tag. Lät skitbra!
Tracetopparna kan verkligen låta skitbra om man EQ:ar rätt och håller sig ifrån scoopknappen. Men helst genom andra lådor än Traces egna som mest låter papp.
Har också provat någon gammal Trace som lät väldigt bra.

Ett av mina absolut sämsta basljud lyckades jag skapa med en Ampeg SVP-preamp och en Mesa Boogie 1x15. Kunde ej ratta fram något som jag var nöjd med alls... Vad slutsteget var kommer jag inte ihåg. Ampeg är lite sisådär för min del. SVT-VR tycker jag är hur bra som helst med en 8x10, likaså SVT II Pro. Men vanliga SVT Classic är inte riktigt min kopp öl...

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Vilka förstärkare har ej fallit er i smaken?

Inlägg av Henko »

bootsy skrev:
Bullen skrev:För att glida in på lite halv-OT så kan jag säga att en stärkare som borde låtit skit men inte gjorde det var en gammal trace gp-topp jag repade på ett tag. Lät skitbra!
Tracetopparna kan verkligen låta skitbra om man EQ:ar rätt och håller sig ifrån scoopknappen. Men helst genom andra lådor än Traces egna som mest låter papp.
+ på det. Minns att jag råkade ut för en sån där avancerad Tracetopp med en Mesa fyrtia som backline en gång. Lät både elakt och köttigt.

Annars. Carvin R600-toppen jag hade lät inget bra nånsin. Trött backline SVT-stack förbluffade med sin uselhet och när jag letade lättviktstopp blev jag paff över att de hyllade GK-topparna lät som när man lyfter en full bestickkorg ur diskmaskinen. För att nämna några exempel

I de allra flesta fall har det säkert varit rena handhavandefel då man varken haft tid eller tålamod att förstå sig på grejerna ordentligt.
P-basar
Skriv svar