Förstärkare som överraskat positivt

Prata om förstärkare och högtalare
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Kurisawa »

bas skrev:
Kurisawa skrev:Hur kan man glömma sin rigg? :) :lol:
Jag glömde ta med basen till ett gig en gång...
Haha! Hur löste det sig då?
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av bas »

Kurisawa skrev:
bas skrev:
Kurisawa skrev:Hur kan man glömma sin rigg? :) :lol:
Jag glömde ta med basen till ett gig en gång...
Haha! Hur löste det sig då?
Den var bara 15 km bort och vi hade massor av tid så det var bara att åka och hämta. :) Men jag fick höra det ett tag sen... :roll:
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Danny
Medlem+
Inlägg: 1305
Blev medlem: mån 28 jan 2008, 15:22
Ort: Kungsängen

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Danny »

Oj nu måste man tänka till.
Min Fender Studio Bass. - Allt man Googlade sa att det inte finns så mycket lågbas etc. Men denna låter hur bra som helst. Lite knepig EQ men när man kommer in i det är den kalas.
Min Hartke HA5000 (i alla andra lådor än den Hartke 410 jag hade innan) - Trodde denna var en "lost cause" tills jag körde den i min Acoustic låda. Helt plötsligt låter den svinbra. Har även testat den med andra lådor och den är grym.
GK's klassiska plåtkub. Heter den MB150?? Låter hur bra som helst.
Marshalls DBS serie. Innan hade jag bara testat riktigt tråkiga transistortoppar från dem. Men DBS serien måste vara det bästa dem släppt i basförstärkarväg (som inte är helrör då). Och speciellt lådorna. Riktigt bra men svintunga.
Thunderhoney
Gibson LP DC Tribute Bass
ESP Classic 400 J-Bas
Fender Studio Bass // Acoustic 320-406 // HX Stomp
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Bullen »

Trace elliot GP någonting, 90-talsmodell skulle jag tro. Lånade den ett tag och körde några rep och ett gig, och även om det mesta låter okej genom ett ampegskåp så måste jag säga att den i mina öron lät bättre än rörmonstret jag själv ägde.
Fender super bassman är en annan stärkare som gett wow-upplevelse. Visserligen kanske inte lika överraskande men det är nog den enda förstärkare jag testat där jag direkt känt att "fan, där har vi det!".
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Lowlife »

Ett gammalt Hiwatt Slave 100 rörslutsteg. Körde genom sex tolvor. Jävlar!
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Nesse
Medlem
Inlägg: 190
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 10:54

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Nesse »

Henko skrev:Den Audex 100-watts transistortopp som stod och dammade i hörnet i repan vi delade med nåt annat band. Mustigt och punchigt lät den. Och riktigt ballt utseende.
Två såna har jag.
Audex TR 102B, låter grymt. Den ena är tyvärr död för tillfället.

Skickat från min FP2 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Roger Hedin »

Den här var faktiskt en mycket positiv överraskning...
Bild
Lådan är snudd på monstruös, men stärkaren är relativt lätt, under 25 kg. Den låter bra även i mina små TKS-entolvor...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Hellish »

GK MBFusion. Jag köpte en utan att nånsin ha testat. Visste bara att jag ville ha en liten topp med rör i försteget och den dök upp här på forumet för en bra peng. Jag blev glatt överraskad över hur bra den låter och myser varje repning och studiosession. :)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av Basmagnus »

Min största överraskning tror jag är Hartkes Lh500 eller 1000, minns inte vilken. Trodde det skulle vara sterilt och platt (i mitt tycke) som HA-serien. Men LH lät riktigt fett och gött! Förstod sen att det sitter Bassman-EQ i dom, vilket passar mig fint!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av blackparkas »

Jag blir förvånad varje gång jag kommer på en scen med en Ampeg SVT som backline.
Gillar dem verkligen inte i repan eller när man står och rattar, men det är sällan jag haft några klagomål på stora scener där det står en som flåsar på rejält i ryggen på en...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av hitman »

blackparkas skrev:Jag blir förvånad varje gång jag kommer på en scen med en Ampeg SVT som backline.
Gillar dem verkligen inte i repan eller när man står och rattar, men det är sällan jag haft några klagomål på stora scener där det står en som flåsar på rejält i ryggen på en...
Jag avskyr verkligen SVT och vägrar att ens försöka få något vettigt ur dom längre. Står eländet i backline nå´n gång så stänger jag av och stoppar Reidmar i åttatian istället - problemet löst... Fast smaken är som baken och många förklarar fenomenet du noterat med att SVT låter sk-t på lägre volym och måste få jobba fullt om de ska låta bra. Jag kanske spelar i för tysta band? ;-)
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av BBQV »

hitman skrev:Fast smaken är som baken och många förklarar fenomenet du noterat med att SVT låter sk-t på lägre volym och måste få jobba fullt om de ska låta bra. Jag kanske spelar i för tysta band? ;-)
Det är lätt att kolla: Hör du fläkten när du spelar? :mrhappy:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av blackparkas »

Fast vi har högre volym i repan än på de flesta scener... Undantaget de större festivalscenerna och dylikt...

Jag är inget SVT-fan som sagt heller, men jag förvånas över hur lite man bryr sig när det står en frisk SVT som backline, det låter och man har ljud, inte så mycket saknas.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Förstärkare som överraskat positivt

Inlägg av hitman »

BBQV skrev:
hitman skrev:Fast smaken är som baken och många förklarar fenomenet du noterat med att SVT låter sk-t på lägre volym och måste få jobba fullt om de ska låta bra. Jag kanske spelar i för tysta band? ;-)
Det är lätt att kolla: Hör du fläkten när du spelar? :mrhappy:
Haha, ska köra det testet nästa gång jag spelar! :tummenupp:
Skriv svar