En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av Elemanjo »

Jag började spela bas för 2-3 år sedan och under denna tid har jag mest fördjupat mig i och lärt mig om olika basar och bytt instrument hit och dit. Förstärkardelen har inte varit lika intressant tidigare, det blev lite bortglömt och jag har därför använt mig av min första och enda förstärkare på mina spelningar: en fender rumble 40. Nu börjar jag inse att det är för klent och har börjat läsa på vad jag ska uppgradera med. Utöver det hoppas jag nu på att få en del råd, tips och tankar från er erfarna rävar också. :roll:

Mina spelningar har hittills bestått av mingelmusik samt några få mer konsertliknande tillfällen i små och medelstora lokaler, och i sommar ska jag spela en del i kyrkor, restauranger, barer och liknande.

Det jag är mest inne på just nu är lättviktiga 2x10 combos, främst har jag snöat in mig på Fender rumble 500, TC BG 250 samt GK MBII. Är dessa av rimlig styrka och storlek för mig tror ni? GK:n tycker jag är klart mest intressant, däremot har jag läst en del recensioner och på talkbass om folk som haft problem med den, att den skulle vara opålitlig. Den verkar även vara väldigt sällsynt? TC:n gillar jag främst på grund av det låga priset. Dock är effekten lägre på den än de andra två. Fendern har jag ju lillebrorsan av och vet att den är najs allround och stabil, men jag vet inte riktigt om jag gillar ljudet på den lika bra. Har ni någon erfarenhet av dessa? Någon som kanske funderar på att sälja till och med? :wink:

Eller borde jag köra på topp och låda istället, det verkar som de flesta kör med det. Vad är fördelen med det? Jag tycker det verkar krångligare och att det verkar bli dyrare. Jag vill inte gärna lägga mer än 4000kr, så främst är det ju begagnat som är intressant hur som.

Jag hoppas att det inte är alltför dumma funderingar. :oops: Tack på förhand för alla sorters svar!
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av inber »

Det är ganska stor skillnad på små och medelstora lokaler, liksom kyrkor och barer. (Vad är en medelstor lokal?)

Om du vill ha flexibilitet kanske det inte är så dumt att köpa något där du kan välja mellan en eller två högtalarlådor, beroende på hur stor lokalen är. Det kan vara ett helvete att bära basanläggningar och kan man nöja sig med halva på mindre gig så blir ryggen nöjd. Folk har snöat in på Watt, eftersom det är lätt att mäta, men konarea är lika viktig. Skillnaden i ljudtryck mellan exempelvis 250 och 500 Watt är lika stor som om du ökar från en till två högtalare. Det är lätt att förledas tro att 250 Watt är lite klent och 500 Watt är skitstarkt, men skillnaden är bara 3 dB.

Är du bilburen? Om du inte har en kombibil som är lätt att lasta in och ur, så kanske det viktigaste inte är ljudet, utan hur lätta prylarna är att transportera.

En låda som är dimensionerad för dina största gig blir lätt tung. En 4 x 10 är en rejäl pjäs och tung som ett as IMHO. En 2 x 10 är betydligt lättare att bära. Och två st lådor bestyckade med 2 x 10 vardera lämnar tillsammans samma ljudtryck som en 4 x 10.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av Elemanjo »

inber skrev:Det är ganska stor skillnad på små och medelstora lokaler, liksom kyrkor och barer. (Vad är en medelstor lokal?)

Om du vill ha flexibilitet kanske det inte är så dumt att köpa något där du kan välja mellan en eller två högtalarlådor, beroende på hur stor lokalen är. Det kan vara ett helvete att bära basanläggningar och kan man nöja sig med halva på mindre gig så blir ryggen nöjd. Folk har snöat in på Watt, eftersom det är lätt att mäta, men konarea är lika viktig. Skillnaden i ljudtryck mellan exempelvis 250 och 500 Watt är lika stor som om du ökar från en till två högtalare. Det är lätt att förledas tro att 250 Watt är lite klent och 500 Watt är skitstarkt, men skillnaden är bara 3 dB.

Är du bilburen? Om du inte har en kombibil som är lätt att lasta in och ur, så kanske det viktigaste inte är ljudet, utan hur lätta prylarna är att transportera.

En låda som är dimensionerad för dina största gig blir lätt tung. En 4 x 10 är en rejäl pjäs och tung som ett as IMHO. En 2 x 10 är betydligt lättare att bära. Och två st lådor bestyckade med 2 x 10 vardera lämnar tillsammans samma ljudtryck som en 4 x 10.
Ja mellanstor lokal, jag vet inte riktigt vad jag menade med det... Men om det största jag kommer spela i är relativt små kyrkor (vilket också är ganska vagt..), räcker det inte med en 2x10 combo då? Ett alternativ kanske är att ha en 2x10 combo + en låda som man kan koppla till om man ska spela på ett lite större ställe. Grejen är mest att få pengarna att räcka till, sen så är jag ju inte så erfaren eller har så värst mycket spelningar så det kanske känns dumt att införskaffa sig värsta riggen.

Flexibilitet är absolut en prioritering, därför är lättviktighet ett krav, vilket mina förslag följer. Jag har ingen egen bil än men det har jag oftast tillgång till. Det är dock ofta en halvkombi.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av gthyni »

BG250-208 är ganska kul för den kan man koppla extern låda till (i motsats till de andra i serien), man kan t o m skruva lös förstärkaren från kombolådan (blir en BH250) och en är dessutom jättesmidig som kombo. 2 8"-are är dock inte så mycket att komma med om man ska köra dödsmetall
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av inber »

gthyni skrev:BG250-208 är ganska kul för den kan man koppla extern låda till (i motsats till de andra i serien), man kan t o m skruva lös förstärkaren från kombolådan (blir en BH250) och en är dessutom jättesmidig som kombo. 2 8"-are är dock inte så mycket att komma med om man ska köra dödsmetall
Nä, men det räcker i en kyrka eller i en annan lokal som inte är überstor. Jag är rätt förtjust i TC Electronics förstärkare och hade jag inte redan en andraförstärkare så skulle jag nog ta en sådan. Smidig, prisvärd kombo med effekter och stämapparat inbyggd. Och när man vill ha mer volym tar man med sig en separat 8 ohms låda och får ut 250 Watt.

Men alla de där förstärkarna du räknar upp har bra rykte i min bok. Det är väl mest en fråga om tycke och smak vilken man väljer.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Elemanjo
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 13 nov 2016, 19:18

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av Elemanjo »

Tack för svaren. Det blir nog någon av dessa combos till att börja med och sen köper jag till en låda om det behövs och när jag har möjlighet :)
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av svekke »

Jag har en TC BG 215, dvs 1*15 element. I kyrkan (medelstor) utnyttjar jag max 10% av effekten tillsammans med slagverk och gitarrer. I en restaurang kan jag tänka mig att man behöver mer av effekten. Den är lätt men ganska stor. Jag tycker ljudet är bra, men har inte så stor erfarenhet. Praktiskt med inbyggd stämapparat och att ha ett par effekter via TonePrint med om de skulle behövas.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av howling_hawk »

Jag var nöjd med min BG250-115! Den var perfekt för typ bröllopsgig som inte blev allt för högljudda och hade ett fint ljud tyckte jag. Den dog däremot efter typ 2 år så kvaliteten på elektroniken vet jag inte. Om den inte hade dött hade jag fortfarande haft den för tillfällen där stora riggen känns onödig!
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av howling_hawk »

Såg en BG250-115 ute på blocket för 2500 kr. Tycker jag är en bra deal och ligger under din budget! I stockholm.
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: En nybörjares köpa-förstärkar-tankar. Hjälp?

Inlägg av svekke »

Ja det var ju BG250-115 jag menade också.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Skriv svar