PrataBasare har starka känslor för stärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av hitman »

Jag är ju så gammal så jag kommer ihåg (snart är jag så gammal så jag inte kommer ihåg :| ) tiden innan Internet. På den tiden, förstår ni ungdomar, hade man inte all världens samlade information om basism bekvämt tillgängligt i sin telefon. Man fick söka visdom i papperstidningar, och i mitt fall använde jag den amerikanska Bassplayer.

De hade en gång en krönika som beklagade sig över att basister ägnade så mycket intresse åt elbasarna, men ingen brydde sig särskilt mycket om förstärkare. Trots att dessa ju är (minst) lika viktiga för att få till ett bra ljud.

Men här på PB är det sedan länge nästan ännu mer passionerade diskussioner om just stärkare här än något annat ämne. Folk har närapå blivit osams med mig när jag t.ex. skrivit att jag inte gillar Ampeg SVT eller att jag tycker de höga priserna på MesaBoogie inte kan motiveras av det ljud de ger ifrån sig.

Undrar varför tiderna har förändrats? Kan det var så att på den tiden när Bassplayer-krönikan skrevs så fanns det bara en handfull "proffs"-tillverkare (Ampeg, Fender, Acoustic samt i viss mån Marshall) av basstärkare så det fanns inte så mycket att gräla om? Nu så finns ett mycket stort utbud i alla prisklasser, tekniken har utvecklats från rör till transistorer till klass D, det finns riggar som man kan ta i ena handen och andra som väger som en mindre stridsvagn osv.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av B-Å Åhs »

Intressant att ingen svarar i denna tråd
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av blackparkas »

Vad ska vi svara?

TS skriver ju själv att utvecklingen går framåt, det finns idag en uppsjö att spela på, medan basarna som är bäst är desamma som på 60-talet... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av Danne »

Ja utvecklingen av elektronik har ju gått väldigt framåt medan elbasen är ganska oförändrad. Iaf är inte den stora massan lika intresserad av de nya påhitten vad gäller elbas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av bjelkeman »

Basarna är ju inte som på 60-talet. Med det finns basister som verkar vara kvar där. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: PrataBasare har starka känslor för stärkare

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:Basarna är ju inte som på 60-talet. Med det finns basister som verkar vara kvar där. ;)
Säger han som stannade typ årtiondet efter.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar