GK-lådor, 4x10?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

GK-lådor, 4x10?

Inlägg av Pelleper »

Jag funderar lite på GK:s lådor, främst 4x10:orna och vad skillnaderna på de olika modellerna, som finns nu, är och hur ni upplever de olika modellerna.

GK:s olika 4x10:or idag är 410RBH, NEO410 och CX410 med olika prisbilder. RBH kostar runt 10000, NEO runt 7500 och CX runt 5200 vilket gör att jag fått för mig att det är en otrolig skillnad, både ljudmässigt och kvalitetsmässigt mellan de olika modellerna, RBH är i princip dubbelt så dyr som CX, men är CX endast hälften så bra t ex?

Nån som kan GK:s lådutbud och kan guida mig lite. Jag är just nu mest sugen på att skaffa 1 (på sikt 2 st) CX410:or, men blir jag nöjd? Vad tror ni?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av hitman »

Jag är absolut ingen expert, men jag har ägt en 2x10" i deras då billigaste serie, kommer tyvärr inte ihåg vad den serien hette.

Lånade ut den till en kompis som spelar HÖGT!!! När jag fick tillbaka den så hade magneten på ena elementet lossnat (är de limmade?) och satt snett (!), den lät för dj-vligt... Så det kan vara så att man bör välja deras lite dyrare modeller?

Bytte ut högtalarna mot 350-watts tiotummare jag hittade här på PB, sedan funkade lådan kanon :-)
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av Pelleper »

hitman skrev:Jag är absolut ingen expert, men jag har ägt en 2x10" i deras då billigaste serie, kommer tyvärr inte ihåg vad den serien hette.

Lånade ut den till en kompis som spelar HÖGT!!! När jag fick tillbaka den så hade magneten på ena elementet lossnat (är de limmade?) och satt snett (!), den lät för dj-vligt... Så det kan vara så att man bör välja deras lite dyrare modeller?

Bytte ut högtalarna mot 350-watts tiotummare jag hittade här på PB, sedan funkade lådan kanon :-)
Aha, ok, bra info! Jag tror egentligen också att man ska "passa sig" för GK:s billigaste serie, det borde ju finnas en anledning till att det är halva priset på den serien jämfört med andra, då har ju din upplevelse dessutom bekräftat detta.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
jesse-kristian
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 04 feb 2016, 15:45
Ort: Göteborg

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av jesse-kristian »

Jag hade 410RBH förut och var riktigt nöjd med den. Före jag köpte den försökte jag läsa mig på om de olika modellerna och intrycket jag fick är att lättviktarna är ok, men de billigare modellerna inte är en höjdare. Jag hade hade planer på att komplettera med en till 410RBH till, men den spelade mer än nog högt tillsammans med 1001 toppen. Ett stort plus är att det går att vinkla lådan, så medhörningen är inga problem.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av funkys**t »

410RBH ska ju ha en lite mer fullrangekonstruktion. Jag tolkar det som att den ska gå både lägre och högre i frekvens. Men lite märkligt att det inte går att läsa sig till några specar om frekvensomfång på RBH. Men till de andra modellerna så...
De har väl lagt krutet på den lådan helt enkelt. Därför kostar den mer.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag hade den första generationen av GK:s Neo-lådor för 12-14 år sedan. De lät mycket bra, men var väldigt känsliga; jag tror jag brände magneten i det ena elementet. De var dyra när de kom, men blev sedermera kinesiska med priser därefter...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: GK-lådor, 4x10?

Inlägg av funkys**t »

Neo-lådan väger 29 kg och RBH 44 kg. Kan vara värt att tänka på.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar