Värderingshjälp Ampeg V4BH

Prata om förstärkare och högtalare
theeraser
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 mar 2011, 10:25

Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av theeraser »

Hej kamrater!
Har en usa-tillverkad Ampeg V4BH som jag skulle behöva hjälp att värdera. Då jag varit borta från musikvärlden i några år har jag tappat den lilla uppfattning om priser som jag en gång hade. Är lite osäker på exakta tillverkningsåret, men har för mig att den är tillverkad runt 2000-2001 någon gång. Toppen är i väldigt fint yttre skick. Det finns ett par mindre märken, men i övrigt ser toppen nästan ny ut. Den är också fullt fungerande och låter Ampeg som den ska, dock lite klenare än SVT Classic. V4BH-toppen är 100w helrör. Lite osäker på när rören byttes senast, men eftersom jag inte spelat på länge gissar jag att de säkert har några år på nacken. Ska ha manualer och originalförpackning kvar på vinden, men jag misstänker att det inte påverkar värdet på toppen.

Bilder finns här: http://imgur.com/a/l26mc" onclick="window.open(this.href);return false;

Vad tror ni om värdet på en sån här topp? Och vad skulle vara ett rimligt pris att sälja den för på t.ex. vend resp. pratabas?

Är tacksam för all hjälp jag kan få! :)
MVH Johan
Användarvisningsbild
lekamen
Medlem+
Inlägg: 1709
Blev medlem: tor 30 aug 2012, 08:00
Ort: Stockholm

Re: Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av lekamen »

Hej, den var riktigt fin. Jag har för mig att jag sett priser på runt 6000 för den toppen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av hitman »

En riktigt välljudande topp! :tummenupp:

Jag ogillar Ampeg SVT och vägrar köra på så´na om man t.ex. kommer till ett gig och de har en sådan i backline. Men samtidigt så är det bästa basljudet jag någonsin haft när jag lånade en V4B med tillhörande gitarr-fyr-tolva (!)

Förklaringen jag fått är att SVT måste pressas hårt för att låta bra, och eftersom jag aldrig får spela stadiumgig så kan jag aldrig pressa en sådan. Men 100 watt använder man ju lite oftare. Så i min värld borde den definitivt vara värd 6000:-
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av blackparkas »

Runt 6-7 papp skulle jag tro!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++
Inlägg: 3028
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 13:16
Ort: Stockholm

Re: Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av Zyrran »

6000kr är väl normalpris. Betalade 3000kr för min men det var ju snudd på ett rån pga desperat säljare utan direkt koll.
theeraser
Medlem
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 30 mar 2011, 10:25

Re: Värderingshjälp Ampeg V4BH

Inlägg av theeraser »

Okej!
Då verkar den ligga på ungefär samma prisnivå som när jag kollade senast. Tack för hjälpen!

Har egentligen ingen lust att sälja den, men jag skulle inte bli förvånad om den dyker upp till salu här på forumet snart ändå. Då kanske tillsammans med en sleten HH 4x12:)

Tack återigen!
/Johan
Skriv svar