Första vettiga stärkarn (taskig slaveing content)

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
ennam
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: sön 30 jan 2011, 19:56
Ort: Borgsjöbyn

Första vettiga stärkarn (taskig slaveing content)

Inlägg av ennam »

Bild
Tja, vettig och vettig det är bra början på vägen. Lite bakgrund: när jag var sisådär 17 år och först börjat spelat i ett band med eget material så investerade jag i en förstärkarrig, det blev marshalltoppen och den hembyggda lådan på bilden inköpta för den kolossala budget som man har i gymnasieåldern. Nöjd med toppen blev jag iaf inte då den låter rätt mediokert och inte tåls att trycka med min huvudsakliga distpedal då alls utan att ljudet komprimeras till en mullig bomullsvadd. Det andra stora problemet med den förstärkaren var equalizern på rörkanalen (den andra transistorkanalen är helt värdelös) då den istället för mellanregisterratt har en ratt benämd "voice" med 3 inställnigar som i manualen beskrivs som mer eller mindre scoopat. Förstärkaren kom dock med på mitt bands första demoinspelning (som återfinns i länken i min signatur, helt gratis till och med :D ) och i retrospect så blev ljudet rätt sjysst ändå.

Nu så har vi bestämt i bandet att spela in våran första fullängdare och jag kännde att det var nog dags att köpa en bättre förstärkare. Mina krav var att den skulle ha en ordentlig EQ, vara huvudsakligen ren med mycket headroom så jag kan använda distpedaler utan den tidigare bomullseffekten, slutligen att den även inte skulle vara helrör då jag är klen och kan kompromissa slutstegsdist mot några tiotals kilon. Jag spanade in några hybrid och transistortoppar och slog nästan till på en Eden jag hittade till hyfsat pris men det blev ej av då den hade försvunnit redan. Jag letade ivrigt på begangatmarknaden och läste om förstärkar-EQs maniskt (känner mig nästan som en expert på det ämnet nu dessutom) innan jag slog till och köpte det försteg på bilden. Det slutade alltså med att jag köpte ett Ampeg SVT II-P; kanske mest baserat på att det är i en av mina husgudars basrig, Ron Petzke från Bongripper, men även på att den istället för Fender-Marshall tonkontroll har en ordentlig kvasiparametriskt mellanregister och baxandall diskant och mid, detta även kompleterat med en grafisk EQ med i min åsikt väl valda frekvenser. Den har även prisats för att den låter som en SVT och är den preamp som gör det bäst.

Jag fick chansen för någon vecka sedan provköra den för första gången nr vi började tracka bas. Jag blev imponerad! Slavead in i min Marshalls loop så lät den otroligt mycket bättre än Marshallen, diskant och mellanregister fanns mer en vad man önskar och den grafiska EQn kändes onödig i den kontrolerade replokalsmiljön och som önskat så kunde man kräma dist utan att det komprimerades. DI-utgången var även mycket bättre på Ampegen, dock så är DIn på Marshallförstärkaen objektivt dålig och avskydd av alla ljudetekniker som stött på den. Dock så väntade det stora intrycket att komma det senaste repet; Äntligen slapp man höra den där 6-strängade plonkaren! :lol: Jag skruvade och skruvade men hur jag än sänkte och bad gitarren att skruva upp så skar jag igenom gitarren, detta med hängmatta inkluderat. Kanske att detta även berodde på ommöblering men jag skar igenom mixen mycket mer än jag tidigare gjort. Jag känner mig nu nöjd med min förstärkare.

Slavelösningen är förståss inte permanent och jag har planerat att köpa ett slutsteg och ersätta Marshallen helt. Kanske att jag även köper nya lådor eller en låda att komplettera min nuvarande eminencebestyckade som jag faktist inte har några problem med. Kanske att det ogillas av herr obasist som tycker att 50 watt är fånit mycket men spelar man blytung hårdrock så vill man ju ha rejält med kräm. Jag har även lärt mig att de fördommar jag tidigare haft om Ampeg vart fel. Dessa kommer troligtvis från att min tidigare erfarenhet varit med deras mordernare designer, tror även att jag felaktigt kopplat ihop dem med sansampljudet. Nu är det enda problemet kvar att sälja min Marshall men förhoppningsvis så orkar ingen läsa allt jag skrivit och se hur hårt jag sågat den...
https://eartheaters.bandcamp.com/
Daion Savage 1982, Aria pro II Magna (Alembic Mickar) -> Pedaler -> Marshall MB450 + Hembyggd Eminence 410