Skillnad mellan slutsteg

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
snampeg
Medlem
Inlägg: 338
Blev medlem: tor 23 aug 2007, 02:55

Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av snampeg »

Hej,
Har kanske en dum fråga och jag vet inte om det har tagits upp tidigare men jag antar att jag inte är den första som har denna frågan.
Vad är skillnaden mellan att använda PA slutsteg och slutsteg som t ex EBS EP800 som ska vara gjorda att användas med förförstärkare.
Finns det någon skillnad om så vad ?
Ni görs inte det den typen av slutsteg som EBS steget av förstärkartillverkare så ofta länge om ens alls.
Finns det någon fördel eller nackdel att använda sig av PA slutsteg eller bör man leta efter ett slutsteg som tillverkats av t ex EBS EP, Ampeg SVP 1600 eller liknande steg från andra tillverkare.
//SN :twisted:
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av Per »

Ett PA-steg förväntas ju fixa alla frekvenser, som är intressanta, så det är inget problem. Sedan beror det ju som alltid på kvalitet och kraft samt tycke och smak vad som låter bra.
Rent praktiskt har väl slutsteg för bas ofta en kanal, medan PA-steg har två. Det skapar olägenheten eller fördelen, att man lämpligen kopplar två lådor till de senare. För min del har jag en 212-låda och två 112-lådor. För the whole shebang blir det 212 på en kanal och hopkopplade 112:or på en kanal, vilket ger samma last på båda. För mindre evenemang funkar det med en 112:a på varje kanal med dubbla ohmtalet.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av Roger Hedin »

Dedikerade basslutsteg tenderar att vara betydligt dyrare i förhållande till vad man får; oftast för att "rätt" namn står på fronten. Du hittar betydligt fler - både bättre och sämre - steg i PA-segmentet.

Idag är det inte många som håller på och donar med försteg och slutsteg; jag gjorde så ett tag, men tröttnade rätt fort. (Läs: efter ett gig!) Per verkar dock hålla ångan uppe. Om du ändå är inne på slutstegsfunderingar är du väl inte heller någon rörpurist. Jag skulle kolla in någon av de BRA klass D-topparna som finns istället. Billiga dåliga finns det gott om, så man får leta lite tills man hittar det man gillar.
Senast redigerad av Roger Hedin den tis 20 jun 2017, 10:40, redigerad totalt 1 gånger.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av RolleHarris »

Köp en Hartke LH1000 och så kör du preampen rakt in i effects return. Då har du ett slutsteg på 1000 watt för kaffepengar
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av B-Å Åhs »

Det man kan behöva hålla koll på är stegets känslighet och ingångsimpedans , dessa skall passa till försteget.

Gammaldags PA steg med massor av järn är ofta billiga och stryktåliga dessutom är det mindre "risk" för uppblåsta effektsiffror ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av Per »

@Roger: Har vi släp och gott om plats åker allt med, eftersom jag gillar det soundet bäst. För mindre äventyr blir det emellertid numera 2 x 112 samt Streamlinern till bluesgig och Magellan till covergig.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av Roger Hedin »

Per skrev:@Roger: Har vi släp och gott om plats åker allt med, eftersom jag gillar det soundet bäst. För mindre äventyr blir det emellertid numera 2 x 112 samt Streamlinern till bluesgig och Magellan till covergig.
:tummenupp:
Magellan?
Så stort och tungt? Jag vädrar i princip bara Lille Quilter. 1,7 kg och en HIMSKANS massa motorkraft. I princip har jag c:a 25-30 kilo rigg och basen med mig. Pedalerna väger ta mig fasen mer, men de är mest hemma eller med på bandrepet för att leka med. Lille Quilter använder jag till allt: akustisk kontra, ackebas, elbas med olika antal strängar i allt från jazz och funk, via blues, Elvis och country till metal-jam med kusinen. En riktig "all tricks pony"...

Skulle jag å andra sidan ge mig in i slutstegsligan skulle det än en gång bli ett QSC PLX3402-steg. 9 kg och alldeles hysteriskt hög effekt. Välljudande! Dessutom byggt av Pat Quilter... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
GNUlars
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 01:00
Ort: Göteborg (Partille)
Kontakt:

Re: Skillnad mellan slutsteg

Inlägg av GNUlars »

Warwicks Hellborg-slutsteg är sjuinihelvetes bra. Mer balle. Mer dynamik. Mer detaljer. Mer allt. Men de kostar en del...
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Skriv svar