Hjälp med koppling

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Hjälp med koppling

Inlägg av BearClaw »

Ursäkta om den här frågan blivit besvarad i andra trådar, hänvisa gärna dit isf, hittade inget om det när jag sökte.

Jag går i funderingar på om jag kan förbättra mitt ljud genom att köra på en ren kanal från pedalbordet och även köra en distad kanal. Billy Sheehan löser detta genom att köra två förstärkare.

Min fråga är om det kommer förstöra min topp eller låda om jag kopplar in båda kanalerna i samma topp. Har en hartke lh500 som har två inputs. Jag vet att det går att koppla in båda samtidigt, men jag vet inte om det skadar förstärkaren på något sätt när man krämar på lite?

Jag är nyfiken vad det gör för ljudet att koppla på detta sättet, men vill inte förstöra förstärkaren, har inte råd att köpa ny.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av Roger Hedin »

Hallå BearClaw,

Jag antar att du menar två sladdar in i stärkarens ingång, där det står active och passive? Det är inte två kanaler, det är bara en kanal med olika känslighet på ingångarna. Det smartaste sättet är att skaffa en bra distpedal, där du kan blenda in den rena tonen tillsammans med den distade. Det finns många sådana pedaler på marknaden, dock inte de allra billigaste. Om du köper en EBS Billy Sheehan-pedal så är saken biff. Dessa brukar gå för relativt små pengar. Om du sen funderar på hur du ska ställa eq för respektive kanal, så spelar det mindre roll på den rena, då disten maskerar tonen rätt rejält. Ställ in ett bra grundljud på stärkaren och ratta disttonen på pedalen. Så skulle jag göra. Det blir enklare.

Vill du lägga lika mycket pengar på pedalen som på din stärkare är DarkGlass Alpha Omega en stor tung sak på basdisthimlen just nu...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BearClaw
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 13 jun 2013, 15:43
Ort: Östersund

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av BearClaw »

Tack för svaret.

Det är precis så jag menade. Om det är samma kanal så kan jag tänka mig att det inte påverkar ljudet nämnvärt. Jag har alltid tänkt att det är två kanaler av någon anledning.

Jag har en Darkglass B7K på pedalbordet, så jag behöver inte göra det så avancerat, det är mest bara att jag är nyfiken på vad som händer.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av Rut66 »

Roger Hedin skrev:Hallå BearClaw,

"Det smartaste sättet är att skaffa en bra distpedal, där du kan blenda in den rena tonen tillsammans med den distade."
Alternativt en loop-pedal med blendfunktion kanske?
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hjälp med koppling

Inlägg av Roger Hedin »

BearClaw skrev:Tack för svaret.

Det är precis så jag menade. Om det är samma kanal så kan jag tänka mig att det inte påverkar ljudet nämnvärt. Jag har alltid tänkt att det är två kanaler av någon anledning.

Jag har en Darkglass B7K på pedalbordet, så jag behöver inte göra det så avancerat, det är mest bara att jag är nyfiken på vad som händer.
Då har du löst det gratis; du har en blend-funktion på pedalen. Tuta och kör! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar