Bygga förstärkare av retroradio?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
olofski rövdalm
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 09:44

Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av olofski rövdalm »

Jag fick en tanke om det är möjligt att bygga om en radio av äldre modell jag hittat hos morföräldrarna till en förstärkartopp. Jag förstår att det säkert är en del pyssel men jag undrar om någon gjort något liknande och om det ens är möjligt?
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av gthyni »

jag har spelat bas på en rörradio ombyggt till gitarrstärkare hemma hos en kompis när vi testade lite låtidéer.
Funkade bra för för det ändamålet, men högtalarna är små och effekten begränsad så det funkar nog inget vidare utanför hemmet.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
jesse-kristian
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: tor 04 feb 2016, 15:45
Ort: Göteborg

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av jesse-kristian »

Ballt! Läste en intressant artikel om en sån här hemmabyggd stärkare som Queen använde sig av. Du hittar den här:
http://hackaday.com/2017/05/08/a-queen- ... deacy-amp/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av Body&Soul »

Tog några järn ihop med Brewer Phillips inför en spelning, fingrade på hans Telecaster från femtiotalet och pratade om forna tider. Som han berättade... I början spelade han och Hound Dog Taylor inpluggade på en gammal radioapparat. Bägge två. De hade inte råd att köpa en riktig förstärkare. Inte gitarrer heller, det fick duga med vad de fick tag på. Det dåliga distade ljudet var det som gav oss vårat sound, sa han. Senare köpte de en liten stärkare, och joodå, den fick också räcka till för bägge två. Ytterligare längre fram hade han jobbat ihop till en ny Telecaster, jag tror det var -57, den hade han spelat på sen dess och det var den jag satt och fingrade på....

Senare övergick han till att visa mig sina ärr efter att Hound Dog skjutit honom med en 45:a, men det är en annan historia....
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev:Tog några järn ihop med Brewer Phillips inför en spelning, fingrade på hans Telecaster från femtiotalet och pratade om forna tider. Som han berättade... I början spelade han och Hound Dog Taylor inpluggade på en gammal radioapparat. Bägge två. De hade inte råd att köpa en riktig förstärkare. Inte gitarrer heller, det fick duga med vad de fick tag på. Det dåliga distade ljudet var det som gav oss vårat sound, sa han. Senare köpte de en liten stärkare, och joodå, den fick också räcka till för bägge två. Ytterligare längre fram hade han jobbat ihop till en ny Telecaster, jag tror det var -57, den hade han spelat på sen dess och det var den jag satt och fingrade på....

Senare övergick han till att visa mig sina ärr efter att Hound Dog skjutit honom med en 45:a, men det är en annan historia....
Skjutglada typer, de där bluesgubbarna. Tänk bara på Leadbelly.. :shock:

The Hjalmar Kings?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JUv3t91Fxs8[/youtube]
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av fieldflower »

Hound Dog Taylor var lite annorlunda...:shock:
Bild
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 21:57
Ort: Solna

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av Riboe »

olofski rövdalm skrev:Jag fick en tanke om det är möjligt att bygga om en radio av äldre modell jag hittat hos morföräldrarna till en förstärkartopp. Jag förstår att det säkert är en del pyssel men jag undrar om någon gjort något liknande och om det ens är möjligt?
Avstå om radion är av allströmstyp (symbol liknande = förutom ~). Saknar galvanisk isolering från nätet. Spänningsförande chassi beroende på hur man vänder stickproppen.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Bygga förstärkare av retroradio?

Inlägg av Body&Soul »

Riboe skrev:Avstå om radion är av allströmstyp (symbol liknande = förutom ~). Saknar galvanisk isolering från nätet. Spänningsförande chassi beroende på hur man vänder stickproppen.
:tummenupp:
Skriv svar