Lättdriven låda

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Lättdriven låda

Inlägg av LaGGeN »

Lite lagom till att det ser ut som om jag får min basrigg såld så ser det ut som om jag blir med band igen....

Men, får väl bli lite kreativ :)

Jag har en obasförstärkare Laney LC-30 som får agera bastopp så länge, men jag behöver en lättdriven låda till den på 8ohm.

Några ideér? Vad rekommenderas - en 12" eller en 15", eller kanske rentav en 2*10"? Vill helst inte ha större.

Får gärna se lite "klassisk" ut också och kommer att anslutas med "instrumentkabel" eftersom det inte finns nån speakon på stärkaren, så en låda med möjlighet för båda uppskattas.
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Lättdriven låda

Inlägg av mikkejohansson »

Finns massor med tele-speakonkablar, så jag skulle definitivt kolla på en TKS 112.
Maken till lättdriven och välljudande låda har jag aldrig ägt. Och lätt för ryggen, om det är en faktor.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lättdriven låda

Inlägg av Roger Hedin »

mikkejohansson skrev:Finns massor med tele-speakonkablar, så jag skulle definitivt kolla på en TKS 112.
Maken till lättdriven och välljudande låda har jag aldrig ägt. Och lätt för ryggen, om det är en faktor.
Plus på det!
Liten men potent! Dessutom välljudande! Och MYCKET prisvärd!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: Lättdriven låda

Inlägg av Hellbum »

Tyckte Barefaced Retro 210 var alldeles fenomenal.
Användarvisningsbild
LaGGeN
Medlem
Inlägg: 117
Blev medlem: ons 27 maj 2015, 12:08
Ort: Skåne

Re: Lättdriven låda

Inlägg av LaGGeN »

Kikar på TKS, har läst mycket gott om dem.

Någon som har erfarenhet av Aguilar GS 112 NT? Såg att en var till salu i närheten.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Music Man Sterling
TC Electronic PolyTune 2 Blacklight | Aguilar Agro | ProCo RAT Vintage Reissue | Hermida Audio Reverb | Dunlop CryBaby GCB-95 (Stinkfoot mod)
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Lättdriven låda

Inlägg av Grundström »

Nu vill jag ju inte förstöra stämningen här inne, men en 30w stärkare och 1x12 låda lär inte räcka till, ens mot en ack så löst slående trummis. Men det kanske är något mer akustiskt sammanhang den ska användas till.
//Emil
Skriv svar