Peavey 2x15" blir lite upp-hottad

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Peavey 2x15" blir lite upp-hottad

Inlägg av hitman »

Musikshopen i Västerås bytte in en gammal Peavey 2x15" baslåda. Jag tänkte låna den vid ett par gig på sommarturnén men den lät inte så bra som jag är van (Peavey är väl det mest underskattade basmärket i svensk historia?)

Jag skruvade isär och ett av elementen var utbytt, men mot ett RCF som jag tror är bra. Men lådan var fullproppad med skumgummi, ut-torkad gammal ljuddämpning samt en kubikmeter glasulls-isolering. Ska man verklingen fylla en basreflexlåda med så mycket dämpning, jag trodde inte det?

Bild

Tog ur det mesta av dämpningen och limmade bara lite på bakpanelens insida, vid reflexöppningarna. Nu lät lådan mycket mer levande. Men säga vad man vill om gamla Peavey, de kanske inte är snyggast i hela världen?

Bild

Så jag skruvade ihop en ram av lister, spände ett tunt Paisley-tyg över och skruvade sedan fast det som ny front. Nu ser det trevligare ut, och tyget fladdrar förföriskt när man spelar högt. Skulle bara ha målat ramen svart innan, nu syns den om man tittar noga.

Bild
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)