Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av Hånken »

Med boards menar jag de där som skall ersätta on-stage monitorer då man har in-ear monitors, och får inte det där fladdriga punchen som man känner. Dvs de däringa "borden" eller plattorna som man helt enkelt bara ställer sig på.

Någon som har provat?
Tyska EICH (ex TecAmp) har bl a följande "Bass Boards":

Bild

Bild

Men så när man stått och repeterat, eller spelat ett gig på behaglig volym och inte dränkt några andra i bandet så tänker jag lite grann på följande istället:

http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/A ... brationer/" onclick="window.open(this.href);return false;

... och ett inlägg ifrån en som provat:

http://samskirrow.com/the-eich-amps-bas ... n-awesome/" onclick="window.open(this.href);return false;

" I did a stretch of rehearsals where I stood on this board for a straight 10 hours and afterwards I felt like I had run a marathon…great for toning up your calfs! But I do wonder if there are any actual health risks involved with it…"


Någon som testat?
Vad tror ni om det hela?
Mumbo jumbo?
Senast redigerad av Hånken den ons 11 okt 2017, 20:36, redigerad totalt 1 gånger.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av Hånken »

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av mrbaloo »

SuperSwede har en sån, typ!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av Roger Hedin »

Jag tror SebHank har en också...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av HirYoshima »

Blir det som en buttkicker i pedalbordsform alltså? Intressant.. kanske skulle bygga en stor som trummisen får plats på också..
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av SuperSwede »

Jag har Tec Amp varianten "Pleasure Board" med tillhörande förstärkare "Pleasure Pump" :oops:

Då jag kört basen via min Sadowsky eller MXR D.I. rätt in i mixerbordet så har jag ofta känt att man saknar lite av "punchen" i medhörningen, det svarar liksom inte riktigt och man har svårt att få någon "riktig feeling" men det råder den här garanterat bot på :tummenupp: Det är ju lite roddande med en extra pryl att bära omkring med så den har inte alltid fått följa med, men det senaste året har bandet gått över till In-ear och i och med den övergången så har jag än mer insett fördelarna med detta koncept.

Det är lätt att "överdosera" initialt (det är ju så fränt att känna som att man spelar med förstärkaren på 11 utan att man blir döv :D ), men efter att ha kört några låtar med "för mycket av det goda" så är det ju bara att skruva ner till man hittar en balans mellan dom bra vibrationerna och vad som känns komfortabelt.

Jag har även dragit in trummorna på Pleasure Pumpens lineingång så att jag separat kan komplettera med mer "baskagge" via Pleasure Boarden.

Generellt så tycker jag att det är en bra pryl, en nackdel är att man blir lite begränsad i sitt rörelsemönster på scenen, men för min del är det sällan nåt problem då de stora scenerna lyser med sin frånvaro 8).

//P
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av Hånken »

Varför kan man inte LAJKA ett inlägg med en gigantisk stor uppåttumme åt dig SuperSwede? :-)
Användarvisningsbild
SebHank
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: ons 04 feb 2009, 15:49
Ort: Vallentuna

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av SebHank »

Jag har också en Pleasureboard som jag använder på Liseberg när det är allsång på måndagar. Vi kör in-ear och då är skillnaden enorm. Det blir en helt annan feeling när man känner vibrationerna. Jag får t.om. bättre teknik och kan spela mera avslappnat för jag känner inte att jag behöver tvinga fram tonen vilket ibland är fallet när man bara kör med in-ear.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av Hånken »

Undrar om tjejerna gillar att sitta på en sådan?
Användarvisningsbild
SuperSwede
Medlem+
Inlägg: 656
Blev medlem: tor 15 maj 2008, 10:27
Ort: Örnsköldsvik

Någon som provat och ägt "bass boards" under längre tid?

Inlägg av SuperSwede »

Inte bara tjejerna ... även fulla farbröder ;)
Skriv svar