Ampeg PF-500 problem

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Idag dog min PF-500 på repningen. Ljudet försvann stötvis, fault-lampan lyste, och till sist var det bara att lägga ner. Har sett att många haft liknande problem och fått dem utbytta av Ampeg. Vet att Zyrran som jag köpte av också fått det. Eftersom jag köpt begagnat och ingen garanti finns kvar undrar jag nu: är det någon som lyckats lösa problemet på egen hand? Har ingen större lust att bekosta en större reparation. Ska tillägga att jag inte hunnit felsöka ordentligt ännu, har läst att vissa fått problem av t.ex. trasig högtalarkabel som fått lampan att tändas.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Kan väl tilläggas att jag hårdkörde den idag. Saknade en gitarrist, så jag fläskade på rejält för att kompensera. Kan ju ha med saken att göra. Sett flera vittnesmål om att den inte pallar för hårt tryck, så förhoppningsvis är den ok när jag kommer dit nästa gång. Men trist med stärkare som inte pallar lite tryck.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av Danne »

Ja, med lite tur är det bara någon värmeskyddskrets som gått in och fimpat den tillfälligt.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av hitman »

Fast de ska väl tåla att köras utan att gå varma, man vill ju inte råka ut för detta under ett gig?

För en massa år sedan dog min TraceElliot när den blivit varm, kostade i och för sig typ en krona att laga när tekniskt begåvade arbetskamrater hittat en dålig transistor, men inte kul under pågående gig.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Tror det är problem med at fläkten inte startar på dessa. Tror inte den var igång igår, vad jag kan minnas. Ska åka och kolla närmare på den i veckan och se om jag blir klok på den, återkommer.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Verkar vara volymen. Just testat lite och varje gång jag drar volymen över ca kl ett tänds fault-lampan och den tystnar. Gainratten är på kl 12. Det måste väl ändå vara i klenaste laget? Känns inte riktigt bra.
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Ytterligare fundering. Jag kör ju nu denna med en Ampeg 115 cab (flip-top-varianten). Hur mycket mer volym/tryck skulle jag få ur toppen om jag lade till en extra låda? Har ju möjlighet att köra en till 8 ohms-låda. Gillar toppen egentligen och vill egentligen inte byta ut den, men klarar jag inte rätt volym så funkar det ju inte.
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av Grundström »

itash skrev:Ytterligare fundering. Jag kör ju nu denna med en Ampeg 115 cab (flip-top-varianten). Hur mycket mer volym/tryck skulle jag få ur toppen om jag lade till en extra låda? Har ju möjlighet att köra en till 8 ohms-låda. Gillar toppen egentligen och vill egentligen inte byta ut den, men klarar jag inte rätt volym så funkar det ju inte.
Då du både får mer konarea och stärkaren lämnar högre effekt i 4ohm blir det en märkbar skillnad. Dessutom får du upp en högtalare närmre örat. Bara det en stor skillnad.
//Emil
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av Danne »

Dessutom är ju frågan hur effektiv nuvarande låda är? Dvs hur många decibel den ger per watt?
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av Grundström »

Danne skrev:Dessutom är ju frågan hur effektiv nuvarande låda är? Dvs hur många decibel den ger per watt?
Sant!

Är det PF115 har den en känslighet på 99,5dB (enligt ampegs hemsida) vilket får anses högst godkänt för en 115 låda. Gillar man hur det låter, men vill ha mer (och vem vill inte det ;-) ) är oftast enklaste sättet att skaffa en till likadan låda.
//Emil
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av B-Å Åhs »

Jag tror inte att problement har göra med ineffektiv låda eller nåt sånt . Det är nog tyvärr nåt fel i elektroniken som behöver fixas.
En ganska komplicerad konstruktion som nog inte alla "fixare" kan hantera utan det är nog orginalservice som gäller ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

B-Å Åhs skrev:Jag tror inte att problement har göra med ineffektiv låda eller nåt sånt . Det är nog tyvärr nåt fel i elektroniken som behöver fixas.
En ganska komplicerad konstruktion som nog inte alla "fixare" kan hantera utan det är nog orginalservice som gäller ...
Baserat på hur den uppför sig så håller jag med om att det verkar finnas något fel i den, om man förväntar sig att den ska klara mer än 60% av volymen (vilket jag tycker man kan förvänta sig). MEN, om den klarar sina 60% utan att grymta, och jag lägger till en låda och därmed ökar effekten/volymen den vägen, så kan det kanske funka ändå. För att slippa en dyr service på en redan labil modell. Känner mig inte så sugen på det med tanke på denna topps rykte. Så lutar åt att testa att lägga till en låda faktiskt. Eftersom jag har en 115 nu skulle man ju kunna passa på att skaffa en 412 också, till exempel.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av BBQV »

Det har varit en hel del trassel med skyddskretsarna på de tidiga PF500. Kolla med en behörig tekniker eller generalagenten så kan de säkert ge dig ett ganska exakt svar på vad det är för fel och vad det kostar att fixa det.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
itash
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 15:58
Ort: Linköping

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av itash »

Fick svar från svenska generalagenten:

"Toppen du har går att reparera. Jag kan inte säga något exakt pris då jag inte sett din topp. Dock brukar det oftast landa runt 1500 - 2000 kr.
Det är bra om du kollar att det verkligen är fel på den innan du lämnar in den. Det går inte att spela hur högt som helst. Vad volymen står på är egentligen ointressant. Det som har betydelse är hur mycket man trycker ut, vilken belastning, etc."


Nu undrar jag vad ni som kan mer än jag tänker om detta. Kan det anses vara för hög belastning att köra toppen med en Ampeg PF115-låda, en Fender P-bas inkopplad, gainratten på 12, och att lampan tänds och stärkaren tystnar efter kl. 13 på volymen?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av hitman »

Jag tycker det låter som att det är nå´t fel på toppen. Min (högst ovetenskapliga) uppfattning är i och för sig att stärkare helst inte vill köra bortom kl. 12 ungefär på volymratten. Min EBS Reidmar 250 (ca 300 watt i 4 ohm) har jag heller aldrig behövt köra förbi kl. 10 (!) på något gig, om det behövs mer volym så kopplar jag in två lådor.

Men det jag tycker borde hända om man kör lite för hög belastning är att det distar och låter illa - inte att toppen vägrar spela?

Jag vill inte dra igång nå´t ordkrig, men i min värld är "Made in the USA" inte en kvalitetsstämpel utan varningsflagg. (Fast PF-serien kanske är ihoplödd i Vietnam?), så jag undviker Ampeg och MesaBoogie.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Ampeg PF-500 problem

Inlägg av Danne »

hitman skrev: Men det jag tycker borde hända om man kör lite för hög belastning är att det distar och låter illa - inte att toppen vägrar spela?
Men är det inte så med moderna, speciellt klass d-stärkare, att det finns så mycket skyddskretsar som begränsar och stryper innan det låter dåligt? Dock känns det som att det stryper lite för tidigt i detta fall. En sådan topp i 8 Ohm borde väl leverera 300W iaf, och för mig så har jag aldrig behövt vara i närheten av det effektuttaget vid rep (nog aldrig annars heller).
Skriv svar