Markbass Little Mark Tube + låda?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Markbass Little Mark Tube + låda?

Inlägg av mrbaloo »

Bild

Bild

Hej

Jag blev faktiskt lite förtjust i en Markbass Little Mark Tube topp när jag fick se, höra och prova den på PB-träffen i Övik för någon vecka sedan. Just på träffen vart jag kanske inte helt förtjust i 2x10-lådan (traveler 102P) som var med.

Men efter jobbet ikväll tog jag mod till mig och provade konceptet igen. Toppen fortsatte att ge bra feedback till mig men även lådan gjorde ett bra intryck trots allt. Det handlade nog mest om att försöka lära sig ratta toppen och även kombinationen med den reglaget för tweetern på lådan. Det här är ju riktigt intressant!

Little Mark Tube hade ju bland annat finessen med att man kan koppla in en eller två elbasar samtidigt alternativt en elbas och en uppmickad kontra (en kondensatormick fastsatt på kontran med en Bass on stage). Det här skulle ju vara helt fantastiskt om man dubblerar på elbas och kontra, vilket jag precis börjat göra.

Men inte nog med det, det kan ju också vara en fördel med en ny förstärkare rent ljudmässigt. Och till råga på allt så är vikten hos hela Markbass-paketet ca knapp 15 kg (!) totalt. Men då har jag inte räknat med elkabel, högtalarsladd och ev väska för toppen. Så man hamnar nog på ca 16 kg.

Idag (och sedan jag började spela bas på allvar, snart 20 år sedan) har jag en EBS Drome 12:a som jag är fullständigt nöjd med. Den väger faktiskt lite mer än Marbass-paketet: 16 kg (utan sladdar, etc).

Vad bör jag tänka på? EBS har inbyggd kompressor och en 12"-högtalare med diskanthorn. Markbass-lådan var en 2x10" med diskanthorn och jag tyckte mig inte sakna ljud i den på nåt sätt, det handlade om att ratta lite varsamt EQ.

Jag är ju dessutom helt kass på det här med högtalarlådor, jag vill ju att det skall låta som jag vill (och även som jag inte vet att jag vill att det skall låta). Vad bör man tänka på när det gäller högtalarlåda? Den bör väl också vara snygg?Jag provade att ställa lådan på högkant och toppen på det. Det ser ju rätt bra ut, förutom att Markbass-emblemet hamnade på "sniskan".

Jag skall nog låna hem detta så småningom och prova både elbas och kontra.

Det här bli spännande. Jag som inte ens tänkt tanken att ha en förstärkarlösning med topp och låda. Nu är tankarna i gång i alla fall. Men om det blir inköp någon gång i framtiden får vi se då.

Är det någon här som kan hjälpa mig reda ut mina löstspringande funderingar?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Markbass Little Mark Tube + låda?

Inlägg av Roger Hedin »

Markbass är bra saker.
Jag hade en kombo under flera år, vilken jag var mer än nöjd med. Sen tilltalar de väl inte traditionalistbasisterna på PB i någon högre grad, men det gör ju inte nåt. Dubbla ingångar är inte fel. Om du gillar den så har du rätt. Svårare är det inte.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Markbass Little Mark Tube + låda?

Inlägg av mrbaloo »

Roger Hedin skrev:Markbass är bra saker.
Jag hade en kombo under flera år, vilken jag var mer än nöjd med. Sen tilltalar de väl inte traditionalistbasisterna på PB i någon högre grad, men det gör ju inte nåt. Dubbla ingångar är inte fel. Om du gillar den så har du rätt. Svårare är det inte.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Det låter bra det.

Men vad skall man tänka på när man skall välja låda? Jag tänker mig: lätt, fullrange, tweeter, snygg och att den "låter som jag vill ha den".
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Markbass Little Mark Tube + låda?

Inlägg av mrbaloo »

Det blev en Little Mark III med ovanstående låda. Det är "mitt" ljud i de grejorna.
Skriv svar