Köpa förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Linushag
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 jan 2018, 22:55
Ort: Uppsala

Köpa förstärkare

Inlägg av Linushag »

Hej!
Är ny på den här sidan, och skulle behöva hjälp med att köpa en ny förstärkare. Ska gå och testa en massa förstärkare någon dag framöver för att sedan köpa en.
Spelar en Mexiko Fender Jazzbas med aktiva mickar.
Budgeten är ungefär 5000kr tänker jag mig men kan nog slänga in ett par tusen till om det verkligen skulle behövas, kanske är för lite...? Föredrar att hålla priset nere, så hellre mycket förstärkare för pengarna än något dyrt och bättre.
Hade framföra allt tänkt att använda den för att öva hemma, men också för gig. Spelar inte något speciellt högt, utan är mer åt jazzhållet.
Är det något speciellt märke ni föredrar? Vad är det jag framför allt borde satsa på och leta efter?
Har dålig koll på förstärkare, så är extremt tacksam för hjälp!
Ber om ursäkt för spretigt inlägg.
Tack på förhand!
/Linus
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Roger Hedin »

Du behöver inte be om ursäkt, du har en bra fråga.
Jazz, mest. Spela hemma. Inte så högljutt. Funka på gig. Av samma typ som du beskrev, antar jag: jazz på modest volym. Inga onödiga finesser, en stärkare, rätt och slätt. I ditt läge skulle jag satsa på en bra kombo. Här i forumet på säljsidan kan du hitta saker. Nu vet jag inte var du bor, men de flesta forummedlemmar skriver sin ort i signaturen; det blir lättare om man ska handla.

Här är en: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=87044" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är en annan: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=9&t=87394" onclick="window.open(this.href);return false; (Dock ej kombo...)
Annars skulle jag hålla ögonen öppna efter en begagnad Markbass CMD121P: liten men potent. Bra för jazz och sånt.
En sån här, kanske: https://www.4sound.se/bas/forstarkare/b ... rumble-100" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller numret större: https://www.4sound.se/bas/forstarkare/b ... rumble-200" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller ännu större: https://www.4sound.se/bas/forstarkare/b ... rumble-500" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här är ett alternativ: https://www.4sound.se/bas/forstarkare/b ... 2c-hydrive" onclick="window.open(this.href);return false;

Idag är det mesta "olika grader av bra" så länge man håller sig ifrån de mest suspekta eller billiga varianterna. De jag har listat är i kategorin BRA, fast inte om man tänker spela metal på hög volym, men det är ju inte det saken gäller. Volvo-bra... ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Linushag
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 jan 2018, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Linushag »

Har inte testat så mycket, men tänkte som sagt göra det så ska absolut testa Rumble serien. Vet du om det är någon större skillnad mellan 100, 200 och 500? Blir det framför allt skillnad i kraft eller är det stor sklillnad på ljud också? Tror du att det kan finnas fördelar med att köpa 100 istället för 500? Från vad jag har fått rekommenderat från andra håll har jag hört att de ska vara bra, så det är mycket möjligt att det blir det :)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Roger Hedin »

Eftrsom pris och storlek inte skiljer alltför mycket skulle jag gå på en störrre. Det kan också finnas lite annat extra på de större modellerna, sånt som man inte hittar på de mindre.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av mrbaloo »

För 5000 får du en beggad EBS Drome. De är grymma. http://www.blocket.se/vi/76818757.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske borde priset vara någon 1000-lapp mindre på just detta exemplar eftersom det här är den första modellen av produkten.

Jag har kört på en sån länge och är fortfarande nöjd.

Edit: man ser skillnaden på första och andra modellen av EBS Drome genom att kolla på färgen på filtbeklädnaden och utseendet på basreflexhålet i nedre högre hörnet på framsidan. Den andra modellen har ett mörkare tyg och ett runt basreflexhål.

Edit 2: Jag har erfarenhet av båda modellerna då jag först köpte en begagnad Drome (v1) och sedan fick chansen att köpa en splittny v2 till ett superpris då en musikaffär var på väg att lägga ner. Det är den sistnämnda jag har kört med sedan dess. Så i stort sett har jag haft EBS Drome i närmare 18 år.
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Rut66 »

Plus på Drome!
Kan även slå ett slag för Ibanez Promethean. Den tidigare versionen, P5110, som man bara hittar beggad. Liten, lätt och låter ruskigt bra till allt jag använt den till. Folk brukar bli överraskade av hur något så litet kan låta så stort!
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av HirYoshima »

Du har fått bra förslag. Jag skulle kolla riggarna Roger länkade till här på forumet.

Köper du begagnat får du otroligt mkt för pengarna, dessutom kan du sälja och byta utan att förlora allt för mycket.

Skulle jag vara du skulle jag försöka hitta en TKS 112 eller 1126 och sen valfri lättviktstopp till det. Jag kör på en GK MB500 och nåt liknande den tror jag skulle passa kalasbra till det du vill ha den till. Dessutom hamnar du i budget, kommer kunna klara gig med grejorna och du kan bära allt utan ansträngning.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av kmo »

Söker du kombo skulle jag gå till närmsta musikaffär och prova en Fender Rumble 500. Billig och låter riktigt bra. Går att hänga på en låda till om du börjar spela högt.
Annars, Tks 112 med en Tech 21 VT Bass 500. Lärttviktstopp som låter som en riktig topp. Billig.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av fieldflower »

Jag är själv svag för EBS Classic Session 120.
Dels för att jag tycker att den låter jättebra, men också för att jag gillar flexibiliteten den ger då den har:
- Tiltback så man kan ha den som monitor i framkant på scen. Krävs inte lika mycket watt om man spelar "i ansiktet" på sig själv.
- DI out så man kan koppla den direkt till PA.
- Aux in så man kan spela till telefon/dator/etc.
- Hörlursutgång, om man vill natt-öva. Såklart får man även in aux-ljudet i lurarna.

Det blir så himla flexibelt till en massa olika scenarier.
Huruvida du tycker att den låter bra måste du testa på egen hand...
Medlem i PB50+
Linushag
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 jan 2018, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Linushag »

Tack för hjälpen!
Ja, jag söker efter en combo, helst inte för tung om det skulle vara så att jag behöver bära den en längre sträcka, men förstärkarna i Rumble-serien verkar ju vara rätt lätta.
Ska pröva de förstärkare som ni nämnt som jag hittar imorgon när jag går och testar ljudet i de olika ni föreslagit. Kul att få lite förslag om begagnade också, ska hålla utkik om jag hittar något :)
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av engson »

Det finns en Rumble 100 i Österåker...
https://www.blocket.se/stockholm/Basfor ... ?ca=11&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Mc Green »

Jag hade en Rumble 350 med 2x10” och den nya ”fula” Fenderloggan.
Dom finns inte längre nya, men ligger rätt i kurs på begagnatmarknaden.
Gjorde åtskilliga gig i mellanstora lokaler och den orkade förvånansvärt mycket trots sitt väldigt kompakta yttre.
När jag sen skaffat en tks 212 till min lättviktstopp, blev den överflödig så jag sålde den.
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Linushag
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 jan 2018, 22:55
Ort: Uppsala

Re: Köpa förstärkare

Inlägg av Linushag »

Begagnad Rumble vore ju något. Men den som finns i Österåker kostar bara 100 kr mindre än nypris på Thonmann, vilket inte täcker resekostnaden dit :)
Skriv svar