Felsökning! tappar tryck i grejjerna :(

Prata om förstärkare och högtalare
Micke Lu
Medlem
Inlägg: 140
Blev medlem: sön 05 mar 2017, 22:04

Felsökning! tappar tryck i grejjerna :(

Inlägg av Micke Lu »

Hej! Varning för långt inlägg!
Spelade på lokal igår på en 40-års fest. Vi hade lite hjälp av en annan basist (basisten från Sator :) ) men ljudet på soundchecken.
Ljudet var skaplig men basen lät illa. För det första sprakade det vilket jag upplevt hemma oxå där jag har en del av mina grejjer. Vi testade då och lina basen och det blev lite bättre (kanske).
Jag spelade på en Mesa Prodigy och en Mashall 2x15. Problemet är bla att när vi repar lånar vi lokal jag använder inte min låda på rep. Men jag brukar använda mina stärkare (har några stycken :)). Har repat på Mesan och en (ny) Ampeg V4B reissue och då låter det skitbra.
Problemet var att ljudet nästan försvann ibland och det låter olika högt på olika ställen på basen tex A och G på e-stränger lät skit tunt.
Jag bytte Marshallådan till den låda jag lånar när vi repar (ampeg 1x15) och skrapet och knastret försvann men det var inget tryck i grejjer särskilt på vissa toner. Bytte högtalarkabel och nätkabel utan effekt. Jag har några nya dyra jävla gitarrkablar som jag inte bytte. Nu har jag testat grejjerna hemma och hör inte direkt nåt fel men det blir ju inte samma sak som att kräma på ute.
Vafan kan det vara för fel. Första teorin var att det var lådan som jag bytte ut sen. Skrapet försvann som sagt men trycket på vissa toner var fortfarande dåligt, suck!!!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Felsökning! tappar tryck i grejjerna :(

Inlägg av Danne »

Som du säkert redan tänkt själv så har du nog problem med lådan. Den behöver nog ses över först. Har du fortsatta problem med stärken kan det ju vara så att något av slutrören tagit skada pga lådan.
Skriv svar