Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare...

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare...

Inlägg av Mogalen »

Efter att ha sålt min bamserigg hade jag tänkt inskaffa en lite mindre i sommar. Om jag köper en topp som är 500W RMS @ 4Ω och 300W RMS @ 8Ω, kan jag då börja med en låda som är "power handling: 300 watts @ 8 ohms" och införskaffa en till senare? Med endast den ena lådan får jag ju ut 300 watt från stärkaren då lådan är på 8 ohm. Skaffar jag sedan en likadan till kommer jag få ut maxeffekt från stärkaren och lådorna delar då på detta. Har jag förstått rätt?

Grejerna i fråga är en Tech 21 Bass VT 500 stärkare med en, eventuellt två Eden EX-112 lådor.

Tack!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av gthyni »

Du tänker rätt,
dock kan sägas att från 300 till 500 watt i praktiken ger en knappt hörbar skillnad,
en fördubblad konarea (2 högtalare) borde ge mer märkbart bättre ljudtryck
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Mogalen
Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 22 jan 2013, 16:59
Ort: Visby

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av Mogalen »

gthyni skrev:Du tänker rätt,
dock kan sägas att från 300 till 500 watt i praktiken ger en knappt hörbar skillnad,
en fördubblad konarea (2 högtalare) borde ge mer märkbart bättre ljudtryck
Tack! Jodå det hänger jag med på.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av Roger Hedin »

Det där med watt är lite teoretiskt. Jag kör min 800 Watts Quilter med två TKS-lådor på 250 Watt styck. Så länge man spelar klokt och inte överdriver och pressar lådorna tills de fjärtar är det ingen fara. Mycket dist (fyrkantsvåg) sliter mer på högtalarna än en ren och kraftfull ton. Att tänka på är att klass D-förstärkare låter ganska illa (läs: jätteilla) när man pressar dem nära max. Hellre en stor stärkare på som inte går på max.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av Danne »

Ja, mycket handlar ju om headroom, och det är väl där man märker mest på lägre kontra högre effekt, dvs hur hanterar förstärkare och högtalare peakarna/transienterna. Sedan är det den vanliga frågan vilken typ av lokal/scen, högljudd/lågmäld musik/medmusikanter som avgör vad som räcker. 300W och 1x12" tycker jag personligen mycket väl kan räcka till mycket.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av mrbaloo »

Visst fanns det en bra beskrivning av det här med matchning av förstärkar-watt och högtalar-watt? Hittar den inte just nu.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:Visst fanns det en bra beskrivning av det här med matchning av förstärkar-watt och högtalar-watt? Hittar den inte just nu.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Visst fanns det en bra beskrivning av det här med matchning av förstärkar-watt och högtalar-watt? Hittar den inte just nu.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det verkligen den jag söker efter? Den där har jag redan hittat men det snackas mest om impedans parallell- och seriekopplat tycker jag. Får ögna igenom alla sidor och se om jag hittar det jag sökte.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av fieldflower »

mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Visst fanns det en bra beskrivning av det här med matchning av förstärkar-watt och högtalar-watt? Hittar den inte just nu.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det verkligen den jag söker efter? Den där har jag redan hittat men det snackas mest om impedans parallell- och seriekopplat tycker jag. Får ögna igenom alla sidor och se om jag hittar det jag sökte.
Det vet jag faktiskt inte... :oops: och :D
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av mrbaloo »

fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:
fieldflower skrev:
mrbaloo skrev:Visst fanns det en bra beskrivning av det här med matchning av förstärkar-watt och högtalar-watt? Hittar den inte just nu.
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=2&t=7926" onclick="window.open(this.href);return false;
Är det verkligen den jag söker efter? Den där har jag redan hittat men det snackas mest om impedans parallell- och seriekopplat tycker jag. Får ögna igenom alla sidor och se om jag hittar det jag sökte.
Det vet jag faktiskt inte... :oops: och :D
:D
Användarvisningsbild
Grundström
Medlem+
Inlägg: 1199
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 16:58
Ort: Nora

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av Grundström »

Det är inte så jäkla noga att det matchar. Ofta begränsar elementens slaglängd den faktiska effektåligheten. Och det kan vara långt innan den termiska effektåligheten, som är det som oftast anges från tillverkarna.

Det viktigaste är att lyssna hur det låter. Låter det illa så sänk.
//Emil
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lite trög med exakt hur jag ska tänka kring förstärkare.

Inlägg av mrbaloo »

Grundström skrev:Det är inte så jäkla noga att det matchar. Ofta begränsar elementens slaglängd den faktiska effektåligheten. Och det kan vara långt innan den termiska effektåligheten, som är det som oftast anges från tillverkarna.

Det viktigaste är att lyssna hur det låter. Låter det illa så sänk.
Så här skriver Markbass om sina grejor:

"With Markbass amps, you can use either one or two 8 ohm cabinets, but only one 4 ohm cabinet. With all of the amps (except the Little Mark 800, Little Mark Tube 800, TTE 801, TTE 800, Bass Multiamp S, SD800, SD 1200, Little Mark 250 and Classic 300), using one 8 ohm cabinet will give you 300W of power, whereas two 8 ohm cabinets or one 4 ohm cabinet will give you 500W. So 8 ohm cabinets give you more versatility. But if you know you won't need or want a second cab, choosing a 4 ohm cabinet will give you the most power and volume."
Skriv svar