Trasig MarkBass little mark tube topp

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wiggan
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 12:34
Ort: Uppsala

Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Wiggan »

Hej!

Har haft en little mark tube topp ett antal år.
Nu har den börjat krångla med följande beteende:

1. Är tyst vid power on tills den får stark input, typ att man slår an hårt eller vrider upp gain, kan sedan låta normalt ett tag.
2. Börjar efter en viss tid spraka och falla bort nästan rytmiskt.
3. När den inte låter så har kag kopplat in en annan förstårkare på effect send, och den låter då, så problemet är efter EQ och effect send.

Testade åtgärder:
A. Blåsa rent i lådan. Fanns en hel del damm där.
B. Spraya elektronikspray på allt jag kom åt.

Några idéer eller tips?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Roger Hedin »

Du har rör i försteget. Det kan vara dåligt. Testa att koppla in dig i effektloopen; får du ljud då ligger problemet innan loopen, ofta i ett dåligt förstegsrör. Låter det likadant så är problemet efter loopen och alltså något annat trist...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Wiggan
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 12:34
Ort: Uppsala

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Wiggan »

Roger Hedin skrev:Du har rör i försteget. Det kan vara dåligt. Testa att koppla in dig i effektloopen; får du ljud då ligger problemet innan loopen, ofta i ett dåligt förstegsrör. Låter det likadant så är problemet efter loopen och alltså något annat trist...
Det ska jag testa!

Edit: samma beteende, så felet kommer efter effekt return.
Problemet är kvar både pre och post eq (knapp på baksidan)
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Alexander »

Mitt tips är att byta högtalarrelä, om det finns ett sådant. (Och under förutsättning att du fått bort all oxid från effektreturjacket!)
Användarvisningsbild
Wiggan
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 12:34
Ort: Uppsala

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Wiggan »

Alexander skrev:Mitt tips är att byta högtalarrelä, om det finns ett sådant. (Och under förutsättning att du fått bort all oxid från effektreturjacket!)
Hmm! Jag har inte testat med annan låda. Värt att fundera på också.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Alexander »

Wiggan skrev:
Alexander skrev:Mitt tips är att byta högtalarrelä, om det finns ett sådant. (Och under förutsättning att du fått bort all oxid från effektreturjacket!)
Hmm! Jag har inte testat med annan låda. Värt att fundera på också.
Inte annan låda... Högtalar-relä! Det sitter i förstärkaren, mellan slutstegsdelen och högtalarkontakten. Stendardfel på åldrande förstärkare. Har råkat ut för det flera gånger. Någon hundralapp för reläet och en timmes jobb?
Användarvisningsbild
Wiggan
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 12:34
Ort: Uppsala

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Wiggan »

Alexander skrev:
Wiggan skrev:
Alexander skrev:Mitt tips är att byta högtalarrelä, om det finns ett sådant. (Och under förutsättning att du fått bort all oxid från effektreturjacket!)
Hmm! Jag har inte testat med annan låda. Värt att fundera på också.
Inte annan låda... Högtalar-relä! Det sitter i förstärkaren, mellan slutstegsdelen och högtalarkontakten. Stendardfel på åldrande förstärkare. Har råkat ut för det flera gånger. Någon hundralapp för reläet och en timmes jobb?
Jag har hittat det i schemat, ska se om jag kan hitta det i lådan också. Tanken bara slog mig att jag inte testat annan kabel och låda, vilket borde vara ett givet steg i felsökandet, men har inte riktigt tillgång till några. Kanake kan ta med toppen till musikverkstan och prova där...
Användarvisningsbild
Wiggan
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tor 02 okt 2008, 12:34
Ort: Uppsala

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Wiggan »

Oj vad längesen den gick sönder. Nu har jag börjat vilja ha en fungerande förstärkare igen, så jag skruvade ur kortet och testade reläet. Det funkar finfint tyvärr... Undrar vad som brukar gå sönder på själva förstärkardelen, för det känns som att slutsteget är trasigt, men att allt fram dit funkar bra.
Alexander
Medlem+
Inlägg: 1565
Blev medlem: fre 29 maj 2009, 08:00
Ort: Eslöv, Skåne

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Alexander »

1. Hur har du testat reläet? Vad kunde du se?

2. Inne i förstärkaren finns en del bandkablar. Har du provat spraya LITE kontakspray på kontaktpinnarna och sen "motionera" kontakterna?

Lycka till.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Geddan »

Nu har jag inte koll på Uppsala, men det borde väl också finnas händiga snubbar att lämna in stärken till?
Jag har lämnat mina toppar till chefen på 4Sound i Örebro, som tycker det är skoj att skruva stärkare och pedaler.
Kostat några hundralappar och jag kan göra saker jag är bra på. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av hitman »

Geddan skrev: mån 05 aug 2019, 20:35 Nu har jag inte koll på Uppsala, men det borde väl också finnas händiga snubbar att lämna in stärken till?
Jag har lämnat mina toppar till chefen på 4Sound i Örebro, som tycker det är skoj att skruva stärkare och pedaler.
Kostat några hundralappar och jag kan göra saker jag är bra på. :wink:
:tummenupp:

Om man (som jag) inte kan så mycket om el är det nog klokt att inte pilla själv under skalet. De flesta lite större städer brukar ha någon som är duktig på att laga förstärkare.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Cephalus
Medlem
Inlägg: 227
Blev medlem: fre 18 okt 2013, 07:13
Ort: Nyköping

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Cephalus »

Om du kör med speakonkontakter, prova att bara använda telekontakter från toppen istället. Jag har haft det problemet med två Markbasstoppar.
Dålig kvalitet på speakonutgångarna.
Topparna tystnade vid flera tillfällen under gig.
HPD Stingray, 3/4 plywood, 4/4 helträ. Markbass LM800, 2st Hartke HyDrive 410, Markbass210. Bygger Kandypickups.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av blackparkas »

En Hartke HA7000 jag hade gjorde precis sådär...
Man spelade starkt så BANG så kom allt ljud... starkt...
Eller om man slog på den...

Lämnade in den och det nån komponent som vibrerat lös.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Dalnert
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 22:35
Ort: Uppsala

Re: Trasig MarkBass little mark tube topp

Inlägg av Dalnert »

Vet inte om den här tråden fortfarande är aktuell men min markbass-topp betedde sig också konstigt med att ljudet kom och gick. Var tydligen en glappa de kontakt. Ute i Börje Tull håller Jan Hillbom hus, han lagar allt möjligt, bla åt musikverkstan har jag hört.
Basar - Syntar - Förstärkare - Pedaler
Skriv svar