traynor bassmaster

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

traynor bassmaster

Inlägg av maxoges »

Jag såg en traynor bassmaster i en musikaffär. Jag provspelade lite, men hade bråttom. Jag vet att gitarrister gillar dessa, men funkar de till bas?
Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag får lite Fender bassman-vibbar när jag ser den, den kanske låter lite som en också?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: traynor bassmaster

Inlägg av Matte »

maxoges skrev:Jag såg en traynor bassmaster i en musikaffär. Jag provspelade lite, men hade bråttom. Jag vet att gitarrister gillar dessa, men funkar de till bas?
Ja och nej! Det är några saker som man bör tänka på för att få den att låta bra med bas. Svaga mickar och att Eq:n är rätt så skum så man akn inte ratta så mycket med den. Har en själv som går någon gång ibland när man vill ha lite lagom distat rörljud. En lättdriven låda och man klarar sig även med en någolunda hårtslående trummis. Min har jag funderat på att lämna iväg för lite moddning av försteget, men det har kommit annat i vägen. Kan med tanke å slutsteget och framförallt trafon vara en bra grund för en rörstärk som distar lite tidigare än de stora 300 watts monster som man annars ser. Slutstegsdist på lite lägre volym. Det är aldrig fel.
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Kretsmässigt är dessa förstärkare närmast en blåkopia på Marshall Plexi.

Om det är den på bilden, en Mark II, så är den, jämfört med den vanliga modellen, hottad med högre drivspänningar som ger 70-80W med bara två EL34:or.
/Sixten
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Sustain skrev:Kretsmässigt är dessa förstärkare närmast en blåkopia på Marshall Plexi.

Om det är den på bilden, en Mark II, så är den, jämfört med den vanliga modellen, hottad med högre drivspänningar som ger 70-80W med bara två EL34:or.
Sixten.... Det kanske skule vara läge att skicka upp min för lite ompyssling snart. Hur ser ditt schema ut framöver?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

70-80W med bara 2 st. EL34 i slutsteget?! Jag förstår att du menar den distar lite tidigare Matte! Jag hade en Kitty Hawk 120W stereoslutsteg med 4 EL-34, 2 för varje kanal plus 3st 12AX7 i försteget och trafon var stor som en tegelsten. Den lät härligt upp till 1/3 volym men sedan började den dista på så sätt att det inte gick längre att spela så som jag ville. Men till renodlat rock så skulle den ha passat extremt bra. Det var en tung jävel på ca 18 kg om jag minns rätt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Matte skrev:
Sustain skrev:Kretsmässigt är dessa förstärkare närmast en blåkopia på Marshall Plexi.

Om det är den på bilden, en Mark II, så är den, jämfört med den vanliga modellen, hottad med högre drivspänningar som ger 70-80W med bara två EL34:or.
Sixten.... Det kanske skule vara läge att skicka upp min för lite ompyssling snart. Hur ser ditt schema ut framöver?
Hej Matte.
Ja just ja, Du har ju precis en så'n där som jag petet en del i!
Vad är det för problem?

Jag har inte tid på ett bra tag är jag rädd. Men det beror på hur mycket jobb det är fråga om.
/Sixten
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Sustain skrev:Hej Matte.
Ja just ja, Du har ju precis en så'n där som jag petet en del i!
Vad är det för problem?

Jag har inte tid på ett bra tag är jag rädd. Men det beror på hur mycket jobb det är fråga om.
Vi pratade om efter bytet att bygga om försteget till en Kevin O'Connor variant med lite bättre Eq och Gain/master istället. Effektloop var på tapeten, men det är noginte lika aktuellt längre med den saken. Ingen panik med detta. Vi kan titta hur det ser ut tidsmässigt och spåna lite på vad som är lägligt att göra med stärkarn.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Det där var den som liknade den mest på internet. Den jag provade var på 45 watt.
Skriv svar