Wal

Länkar till olika basbyggare, företag etc.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Wal

Inlägg av Bean »

"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Komiskt att det är just Hellboys bas överst på bloggen :P
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

YZZ skrev:Komiskt att det är just Hellboys bas överst på bloggen :P
Vilken då?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Matte skrev:
YZZ skrev:Komiskt att det är just Hellboys bas överst på bloggen :P
Vilken då?
Andra länken i inlägget.

http://walbasspictures.blogspot.com/

Köpte den där av Chris H i England för ganska länge sedan. :)

//J
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tänker kasta mig över dina Walbasar i Glanshammar! Försiktigt alltså... :) De verkar ju hur bra som helst. För du kommer väl??

En fråga kanske ot.. Det sägs att Flea använde en Wal på Blood Sugar Sex Magic. Men att han hade Sting Ray live/video för han tyckte Walbasen var ful. Stämmer det?

Back to topic..

Är det bara jag eller..? En Wal med plektrumskydd är ju helt fel...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

funkys**t skrev:Jag tänker kasta mig över dina Walbasar i Glanshammar! Försiktigt alltså... :) De verkar ju hur bra som helst. För du kommer väl??

En fråga kanske ot.. Det sägs att Flea använde en Wal på Blood Sugar Sex Magic. Men att han hade Sting Ray live/video för han tyckte Walbasen var ful. Stämmer det?

Back to topic..

Är det bara jag eller..? En Wal med plektrumskydd är ju helt fel...
Det är mycket möjligt, han syns ju aldrig med sin wal live trots att han har en.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

funkys**t skrev:Jag tänker kasta mig över dina Walbasar i Glanshammar! Försiktigt alltså... :) De verkar ju hur bra som helst. För du kommer väl??

En fråga kanske ot.. Det sägs att Flea använde en Wal på Blood Sugar Sex Magic. Men att han hade Sting Ray live/video för han tyckte Walbasen var ful. Stämmer det?

Back to topic..

Är det bara jag eller..? En Wal med plektrumskydd är ju helt fel...
Flea spelade in med Wal basar ett tag men på vilka plattor eller låtar har jag ingen aning om. Sen tror jag att han hade Musicman spons då så det troliga är nog att han var tvungen att spela MM live och i videos. Wal har aldrig någonsin sponsrat några musiker. Inte en enda. Jag har för mig att jag läste att Flea´s Wal bas brann upp och inte finns längre när hans hem brann ner för något år eller två sedan. Tråkigt. Han blev tydligen otroligt ledsen och Wal basen var den han beklagade mest att den var borta.

Pro-basarn hade plektrumskydd. Först i skinn och senare i plast. Jag föredrar personligen basar utan p-skydd. Mina Stingray basar har jag satt transparant p-skydd på..... :twisted:

Jag ska försöka ta mig till Glanshammar men kan nog tyvärr inte lova någonting förrän strax innan. Ibland sätter spelningar och inspelningsjobb käppar i hjulet tyvärr.... :evil: Men om jag kommer tar jag med några Wal basar. En av varje modell kanske? Blandat bandlöst/bandat? :roll:

Ett par av dom Wal basar jag äger har figurerat i flera artiklar i olika musiktidningar. Bl.a. i den artikelserie som tidningen Bassist gjorde om Wal, Pete "the Fish, Stevens och Ian Waller på 90-talet.
Användarvisningsbild
pr33d
Medlem+
Inlägg: 531
Blev medlem: lör 23 feb 2008, 12:34
Ort: Piteå

Inlägg av pr33d »

funkys**t skrev: En fråga kanske ot.. Det sägs att Flea använde en Wal på Blood Sugar Sex Magic. Men att han hade Sting Ray live/video för han tyckte Walbasen var ful. Stämmer det?
The bass sounds on Blood Sugar Sex Magik that influenced countless numbers of today's bassists were mostly made with a Wal Mach II bass (he played a StingRay 5 on Funky Monks and Righteous and the Wicked).

men sen är det juh internet, man kan inte lita på allt.

Sen sen tror jag mer att det var att han var sponsrad av stingray och för att uppfylla något avtal så använde han stingrayen live och tex när dom spelade in dokumentären till bssm. Tex då rick rubin och flea sitter och spelar in give it away, då använder flea en stingray.
Fender Jazz * GK700rbII + ampeg 15"
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Hellboy skrev:
funkys**t skrev:Jag tänker kasta mig över dina Walbasar i Glanshammar! Försiktigt alltså... :) De verkar ju hur bra som helst. För du kommer väl??

En fråga kanske ot.. Det sägs att Flea använde en Wal på Blood Sugar Sex Magic. Men att han hade Sting Ray live/video för han tyckte Walbasen var ful. Stämmer det?

Back to topic..

Är det bara jag eller..? En Wal med plektrumskydd är ju helt fel...
Flea spelade in med Wal basar ett tag men på vilka plattor eller låtar har jag ingen aning om. Sen tror jag att han hade Musicman spons då så det troliga är nog att han var tvungen att spela MM live och i videos. Wal har aldrig någonsin sponsrat några musiker. Inte en enda. Jag har för mig att jag läste att Flea´s Wal bas brann upp och inte finns längre när hans hem brann ner för något år eller två sedan. Tråkigt. Han blev tydligen otroligt ledsen och Wal basen var den han beklagade mest att den var borta.

Pro-basarn hade plektrumskydd. Först i skinn och senare i plast. Jag föredrar personligen basar utan p-skydd. Mina Stingray basar har jag satt transparant p-skydd på..... :twisted:

Jag ska försöka ta mig till Glanshammar men kan nog tyvärr inte lova någonting förrän strax innan. Ibland sätter spelningar och inspelningsjobb käppar i hjulet tyvärr.... :evil: Men om jag kommer tar jag med några Wal basar. En av varje modell kanske? Blandat bandlöst/bandat? :roll:

Ett par av dom Wal basar jag äger har figurerat i flera artiklar i olika musiktidningar. Bl.a. i den artikelserie som tidningen Bassist gjorde om Wal, Pete "the Fish, Stevens och Ian Waller på 90-talet.
Tråkigt den brann upp :(

Hoppas du kan komma dit, hade varit kul att klämma på någon annan Wal bas än den jag har :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

YZZ skrev:Tråkigt den brann upp :(

Hoppas du kan komma dit, hade varit kul att klämma på någon annan Wal bas än den jag har :)
Vi borde ragga ihop samtliga Wal-basägare på forumet och samla ihop våra instrument på en bild. Skulle definitivt bli den Wal-bastätaste platsen på jorden! Sen skulle vi fixa en pappersbild på oss och basarna och skicka över till Pete "the Fish" och tacka för väl utfört arbete innan han dör. Han mår inte så bra tyvärr..... Tror att vi nog skulle få ihop ett 20-tal åtminstone om man anstränger sig lite. Finns en snubbe i Malmö som åtminstone tidigare hade ett flertal. Sen skulle man tvinga Hellborg att vara med också. Annars är det du, jag, Grafen och några till.....

//J
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det jag är mest nyfiken på är hur de låter bandlöst..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Hellboy skrev:
YZZ skrev:Tråkigt den brann upp :(

Hoppas du kan komma dit, hade varit kul att klämma på någon annan Wal bas än den jag har :)
Vi borde ragga ihop samtliga Wal-basägare på forumet och samla ihop våra instrument på en bild. Skulle definitivt bli den Wal-bastätaste platsen på jorden! Sen skulle vi fixa en pappersbild på oss och basarna och skicka över till Pete "the Fish" och tacka för väl utfört arbete innan han dör. Han mår inte så bra tyvärr..... Tror att vi nog skulle få ihop ett 20-tal åtminstone om man anstränger sig lite. Finns en snubbe i Malmö som åtminstone tidigare hade ett flertal. Sen skulle man tvinga Hellborg att vara med också. Annars är det du, jag, Grafen och några till.....

//J
Hade vi kunnat göra ja, tycker jag låter som en utmärkt idé. Hade kunnat ha ett litet fält längst ner på bilden att skriva ner serienr och ägarnamn under basarna på bilden också så vet han vilka basar som är med på bilden :)

Tex:
*Fullständigt namn*
*Serienr* (i mitt fall PB.1707)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Gäst

Inlägg av Gäst »

funkys**t skrev:Det jag är mest nyfiken på är hur de låter bandlöst..
Himmelskt, här är ett smakprov:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xz07Hf5htfY[/youtube]
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

GrafZeppelin skrev:
funkys**t skrev:Det jag är mest nyfiken på är hur de låter bandlöst..
Himmelskt, här är ett smakprov:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xz07Hf5htfY[/youtube]
Bush och Giblin!
Håren reser sig av vällust! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

YZZ skrev:Hade vi kunnat göra ja, tycker jag låter som en utmärkt idé. Hade kunnat ha ett litet fält längst ner på bilden att skriva ner serienr och ägarnamn under basarna på bilden också så vet han vilka basar som är med på bilden :)

Tex:
*Fullständigt namn*
*Serienr* (i mitt fall PB.1707)
Strålande bra idé. Vore faktiskt lite skojjigt att skicka över en uppskattning från svenska Wal spelare till Pete. Han skulle nog bli glad. :)

//J
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Hellboy skrev:
YZZ skrev:Hade vi kunnat göra ja, tycker jag låter som en utmärkt idé. Hade kunnat ha ett litet fält längst ner på bilden att skriva ner serienr och ägarnamn under basarna på bilden också så vet han vilka basar som är med på bilden :)

Tex:
*Fullständigt namn*
*Serienr* (i mitt fall PB.1707)
Strålande bra idé. Vore faktiskt lite skojjigt att skicka över en uppskattning från svenska Wal spelare till Pete. Han skulle nog bli glad. :)

//J
Ja precis, tycker jag lätt vi ska göra. Fast vilka spelar Wal på forumet?

Du, jag, grafen vet jag. Sen har väl mojo också en tror jag.
Får lyckas styra upp det på något sätt, hade varit kul :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

YZZ skrev:Ja precis, tycker jag lätt vi ska göra. Fast vilka spelar Wal på forumet?

Du, jag, grafen vet jag. Sen har väl mojo också en tror jag.
Får lyckas styra upp det på något sätt, hade varit kul :)
Hittar inte mojo i medlemsregistret längre. Har han reggat av sig??

//J
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Hellboy skrev:
YZZ skrev:Ja precis, tycker jag lätt vi ska göra. Fast vilka spelar Wal på forumet?

Du, jag, grafen vet jag. Sen har väl mojo också en tror jag.
Får lyckas styra upp det på något sätt, hade varit kul :)
Hittar inte mojo i medlemsregistret längre. Har han reggat av sig??

//J
Verkar inte så. Jag hittade hans profil

http://pratabas.se/profile.php?mode=viewprofile&u=1684
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

YZZ skrev:
Hellboy skrev:
YZZ skrev:Ja precis, tycker jag lätt vi ska göra. Fast vilka spelar Wal på forumet?

Du, jag, grafen vet jag. Sen har väl mojo också en tror jag.
Får lyckas styra upp det på något sätt, hade varit kul :)
Hittar inte mojo i medlemsregistret längre. Har han reggat av sig??

//J
Verkar inte så. Jag hittade hans profil

http://pratabas.se/profile.php?mode=viewprofile&u=1684
Hm..... Du är bättre än vad jag är...... :cry:

//J :D
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Hellboy skrev:
YZZ skrev:
Hellboy skrev:
YZZ skrev:Ja precis, tycker jag lätt vi ska göra. Fast vilka spelar Wal på forumet?

Du, jag, grafen vet jag. Sen har väl mojo också en tror jag.
Får lyckas styra upp det på något sätt, hade varit kul :)
Hittar inte mojo i medlemsregistret längre. Har han reggat av sig??

//J
Verkar inte så. Jag hittade hans profil

http://pratabas.se/profile.php?mode=viewprofile&u=1684
Hm..... Du är bättre än vad jag är...... :cry:

//J :D
Haha nej, jag kom bara på att han hade en säljestråd ute så kollade den och tryckte på namnet på trådskaparen :D
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++
Inlägg: 6578
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 08:30
Ort: Perstropp

Inlägg av Peavey Dude »

varför har inte jag en lika prålig bas som en Wal :cry:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Skriv svar