Mr Praline!

Presentera och berätta lite om dig själv
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Mr Praline!

Inlägg av Mr Praline »

UPDATE 28/6 2013:
Har sålt min Tecamp och Genz-Benz, införskaffat en Aguilar Tone Hammer 350, en Epifani UL 4x10, samt en Warwick Star bass. Bytte nickname för ett tag sedan, också.

SIST MEN INTE MINST har jag glädjen att meddela att jag numera är färdig jurist! :vinkar:

UPDATE 23/8 2010:
Har fått mitt Unicorn, sålt min Modulus, bytt min Trace med marcbass mot en Tecamp och skaffat en Genz Benz Neo 1x12.

UPDATE 12/10 2009:
Enhörning på g. Det vet nog alla vid det här laget.

UPDATE 21/7 2009:
Jaha, då har man sålt Thumb-basen, och bestämt sig för att skaffa en enhörning. Fortsättning följer!

UPDATE 10/11 2008:
Tänkte uppdatera lite här. Nu har jag ju även införskaffat en fin kontrabas, tack vare Hellboy! Dessutom har jag ju bytt användarnamn till Samuel V, OCH påbörjat en ettårig utbildning på Ingesunds Musikhögskola!

OCH sist - men inte minst - *drumroll*............jag har en till elbas på ingång, på riktigt den här gången....mer säger jag inte för tillfället! :wink:


Äldre info:
Tjena!

Jag heter Samuel Vidén, fyller 21 i november och bor i Göteborg. Har spelat bas sen jag var 10, och spelar uppenbarligen fortfarande.

Har gått i musikklasser sedan sjuan, och avslutade precis första året av två på Billströmska FHSK på Tjörn, där jag funderar på ett år till. Vet inte om jag vill hålla på med musik på heltid i framtiden, just nu spelar jag för att det är det roligaste jag vet att hålla på med. Skulle annars gärna bli jurist eller arkeolog i framtiden.

Spelar det mesta inom afro-genren, nu på våren har det blivit mycket jazz. Spelar även kontra sen ett år tillbaka. Annars kompar jag min bror i hans singer/songwriter band, kolla in http://www.myspace.com/johannesviden Vi har spelning på Pustervik i GBG den 23:e augusti, mer info ju närmre datumet vi kommer.

Spelar just nu på en Warwick FNA JazzMan 2002 limited edition, och en Modulus OB6, 4- resp. 6-strängat.

Letar efter bra kontrabas för 15-20 tusen att testa i Göteborg, om nån har nåt tips. Verkar vara många från götet här.

Mina största inspirationer när det gäller basister är Nathan Watts, Garry Tallent, Chuck Rainey, Carol Kaye, alla Motowns basister, Stevie Wonder (syntbas), Larry Graham och säkert en massa fler jag inte kommer på just nu, som mer eller mindre påverkat mig. Steve Harris fick mig att börja en gång i tiden, och John Myung fick mig att fortsätta spela under perioder när allt kändes skit. Basister som Flea har inspirerat mig med sin attityd, vilken har fått mig att inse vikten av att ha sitt eget spel, sin egen stil och sätt att uttrycka sig. Jag inser betydelsen Jaco har haft för basister, men jag gillar varken hans stil, ton eller person. Dessutom har jag hört alldeles för många Jaco-kloner, det soundet är förstört för min del. Fjärtande stallmik? Nej tack! :P Jag vill höra stora, feta ljud från basstärkaren!

Jag lever för att stå på scenen, vare sig det gäller musik eller teater, sång som skådespel. Men är noga med att aldrig ta ett framträdande på för stort allvar. Det är ok att missa en not eller två, så länge man inte visar sitt missnöje för publiken. :wink:

Ha de gôtt!
Senast redigerad av Mr Praline den fre 28 jun 2013, 09:33, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jamen välkommen då! Jurist eller arkeolog?? Kul med folk som inte är enögda!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen hit Ugglan!! Kul att läsa det du skriver. Det känns som du har rätt attityd till det här med basspelande. Fast det visste jag ju delvis innan.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Välkommen.. kul story :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Svensson skrev:Jamen välkommen då! Jurist eller arkeolog?? Kul med folk som inte är enögda!
Jepp, jurist för att jag är en hjälpsam person av naturen, och arkeolog för att jag älskar antikens historia och det finns i blodet, pappa har varit arkeolog.

Just jurist är något jag gärna skulle kunna tänka mig att jobba med på heltid.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Välkommen!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

200071 skrev:Välkommen hit Ugglan!! Kul att läsa det du skriver. Det känns som du har rätt attityd till det här med basspelande. Fast det visste jag ju delvis innan.
Ja, det gäller ju att va rätt manne för jobbet, så att säga. :lol:

Hur går det med miljöföretaget? Kommer ni någon vart?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17229
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Välkommen hit! Arkeologi är ballt, själv blev jag bara historielärare...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ugglan GBG skrev: Hur går det med miljöföretaget? Kommer ni någon vart?
Jo tack, det känns OK på ett sätt men det är inte stabilt ännu. Men snart är det nog dags att skicka din pappa en tårta hoppas jag!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Vi har en avlagd arkeolog på jobbet, han skolade om sig till elgubbe. Det var väl för trist att vara arbetslös på vintern, eller för tråkigt, vad vet jag. Välkommen
För många basar är inte nog
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

200071 skrev:
Ugglan GBG skrev: Hur går det med miljöföretaget? Kommer ni någon vart?
Jo tack, det känns OK på ett sätt men det är inte stabilt ännu. Men snart är det nog dags att skicka din pappa en tårta hoppas jag!
Låter trevligt. Du är välkommen! Slå bara en signal först så jag hinner sätta på kaffet.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Avishai Cohens platta Continuo är en riktigt höjdare, kolla in den! En israelisk kontra/elbasist som spelat in en platta här i Kållered.

Dave Brubecks Time Out är en annan riktigt schysst platta, men det visste du nog redan.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Tror Ugglan menar afro-amerikansk musik...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:
Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Tror Ugglan menar afro-amerikansk musik...
Jo precis... och det var jag som menade det ;)
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Välkommen, kul att se ytterligare en från Götet. Arkeolog - finns många här som letar vintagebasar 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Kim S skrev:
basmartin skrev:
Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Tror Ugglan menar afro-amerikansk musik...
Jo precis... och det var jag som menade det ;)
Nu är jag förvirrad? Pratar vi om samma sak? :?: :D

Med afro-genrer syftade iaf jag på jazz, funk, r n'b, soul, motown, rock och blues.

Jag spelar för övrigt också country, som jag nämnde i första posten.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

MALA skrev:Välkommen, kul att se ytterligare en från Götet. Arkeolog - finns många här som letar vintagebasar 8)
Hmm, jag trodde Windmill fanns i Kungsbacka? Du kanske pendlar fram och tillbaka? Skulle vara kul att komma och testa några Windmillbasar. Testade några på FGS, och skulle gärna testa fler.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
basmartin skrev:
Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Tror Ugglan menar afro-amerikansk musik...
Jo precis... och det var jag som menade det ;)
:D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ugglan GBG skrev: Hmm, jag trodde Windmill fanns i Kungsbacka?
Man har hittat vissa fornlämningar som tyder på att de gjorde det under tidig Juraperiod.


Fan....ja har semester! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev:
Kim S skrev:
basmartin skrev:
Kim S skrev:Välkommen! Kul att du spelar afro. Samma här (då och då). Spelade senast en tribute till Fela Kuti på Stadsteatern/världens Bar. Några tips på artister?
Tror Ugglan menar afro-amerikansk musik...
Jo precis... och det var jag som menade det ;)
:D
HAHAHA! Fan vad allt kopplade snett i min skalle! Nu fattar jag vad du menade Martin! Typiskt att man ska rätta till någon och själv ha fel. Hahaha!
Ursäkta mig :oops: Anyway, är rätt säker på att jag inte har mer än 10 icke afro-amerikanska musiker på min top 50-lista. Men då har du ingen afrikansk musik att komma med Ugglan?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ja, förutom Richard Bona menar du? Har faktiskt ingen koll alls...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ugglan GBG skrev:Ja, förutom Richard Bona menar du? Har faktiskt ingen koll alls...
Snälla Ugglan, byt din bottomline!!
Sån där sport hålls vi inte me här inne.
Förutom Parkasen som tjatar om sin golf på is,
men åas får vi ju lite betalt av Samhall för att umgås med honom.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har de pengarna också gått till tvivelaktiga basar?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Har de pengarna också gått till tvivelaktiga basar?
Nee...det går ju till forumet. Kollektiv veckopeng!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar