Phear

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Phear

Inlägg av Phear »

Hej folks!

Jag rätt ny här så en presentation kanske skulle vara mumma?

Jag heter engentligen Per, men man vill ju snofsa till sitt användarnamn i dessa nobla kretsar :). Jag är 33 år just nu,har en gravid sambo, bor i en villa med solklara renoveringsbehov, MEN! Jag har iaf ett eget musikrum i källaren med trummor gitarr & bas+en keyboard...=). Sambon är självklart nr1. men musiken kommer på andra plats. På tredje plats kommer jag själv=).

Till vardags är jag truckmekaniker. Lita på att jag nästan alltid använder handskar på jobbet för att inte riva upp fingrarna på nåt vasst. Det är ett grymt skitigt jobb i vissa fall & man luktar som en oljebar varje dag efter jobbet. Men det är givande, mkt pga den tacksamheten man får när man lagat en truck, bra jobbarkompisar, omväxlingen i arbetsuppgifter & man träffar mycket olika människor.

Hur hamnade jag är då?

Jag har spelat gitarr sen jag var 10 år ca, men aldrig så intensivt. Självklart har man försökt starta band, men mitt största problem har varit blyghet tidigare. Det blev ett band med kompisarna för ca 12 år sen. Vi gillade hårdrock & rock, så vi försökte oss på lite Foo Fighters-låtar, nån Metallica-låt osv. Men Basisten ville ju spela gitarr han oxå & vi var ju två gitarrister redan. Så basisten var helt plötsligt tvungen att vara hemma & elda, nästan varje gång vi skulle repa. Den andra gitarristen hade för klen stärkare & tyckte inte det var roligt när han inte hördes. & vips så hade inte heller han tid att spela.
Så Det var bara jag & trummisen som körde på , utan sång. Och av nån anledning blev det i princip bara improvisationer varje fredagkväll i flera års tid. Så man stannade i utvecklingen kan man säga. Men jag tröttnade efter ett tag, dels för att det var lite enformigt format & att jag fick stå för all dragkraft: vad & när vi skulle spela.

Jag snöade in på HIFI i ett antal år. Försökte mig på att bygga lite högtalare & nån enkel förstärkare, men var för otålig för att göra nåt riktigt snyggt.

Jag har även motorcykel som har tagit upp en del tid, men har bara gjort en långresa. Jag & sambon åkte till svärmors stuga i finland, via åland.

Jag har hållit på med korp-bowling ett par år, med svärmor=). Där blev jag lite tjenis med en kille, men det blev inte att man umgicks utanför bowlinghallen. För ca 3 år sedan träffade jag samma kille på ett företag där jag lagade en truck. Det visade sig att ham börjat spela gitarr. Det blev lite musiksnack varje gång jag åkte dit. Så en gång när jag var där pratade vi så länge att jag fick lov att jobba över för att få ihop trucken som var trasig :oops: :). Då gav jag mitt nummer till killen & sa att han fick gärna ringa nån gång så kunde vi kanske lira lite.
Till saken hör att Min kusin är en rätt vass trummis & kommer & dunkar skinn här hemma nån gång om året. Sist när kusinen ville dyka på så frågade jag gitarrkillen om han ville vara med & lira. Jag sa att jag kunde spela bas & ev sjunga. & så har det sett ut sen dess, med enda förändringen att min gamla trumkompis sitter bakom skinnen... Vi är väl inte speciellt bra än fast vi spelat tillsammans i drygt ett halvår. Men det är bara kul att spela tillsammans. & jag gillar att spela bas mer än jag trodde jag skulle göra (även om jag länge tyckt elbasen är det mest underskattade instrumentet i modern tid, speciellt i tyngre hårdrock & metal ).Sjunger gör jag oxå, men det är grymt svårt att få till bra, men det blir bätte.

Vi ska ha en liten spelning hemma hos kompisen i lilla söderbärke nu till helgen i samband med ölfestivalen som är då. Det blir bara 5 låtar & bara covers: Motörhead, green day, judas priest, kiss & The Who står på schemat. Blir nog bra med en öl i kroppen eller två :D

Efter det "giget" blir det lite tyngre musik på schemat. Vi har nosat lite på system of A Down & Killswitch Engage bl.a & tanken är att vi ska börja skriva eget låtmaterial.

_Utrustning_
Har två basar för tillfället.
en Yamaha RBX 760 II som jag har ägt i ca 12 år (köpte den ny).
Den andra är en bas som jag skaffade ny för nån månade sen. Tänkte vara lite hemlig om den ett tag. Ni får gärna gissa vad är för märke men jag blir imponerad om nån spikar det :D. Det kommer en tråd om den inom en snar framtid :D.

Bild


För tillfället har jag en Warwick Pro fet III stärk (eller vad den nu heter), men det är ingen permanent lösning. Tanken är att bygga eget. Nåt i stil med Mesa/Boogie försteg & antingen Klass-D eller Effekt OP baserat slutsteg.

Högtalaren är så anskrämlig att jag inte säger vad det är :D Det är ett hembygge som jag slängde ihop på ca 2 timmar, med 4 tolvor jag hade liggandes *ryys* :)

Nu Finns även en EBS Microbas II hemma som jag köpte från Pelleper här på forumet nyss.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8597
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Inlägg av engson »

Välkommen!
Musikrum i källaren är fint! Det har jag också... :)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Tackarr!

Jo musikrummet var grädden på mixern som fick mig att välja det här huset istället för ett annat som vi tittat på :D
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Välkommen hit! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Välkommen.

Är P-basen en Career?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Hej och välkommen. :)

//J
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Cuba skrev:Välkommen.

Är P-basen en Career?
Nej, men bra försök :D
Aeäh det är kanske lite väl långsökt att ni ska gissa, det är nämligen ett halvfabrikat. -en byggsats. Formen på skallen har jag gjort själv & finish såklart...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Välkommen och hej!
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pebbe »

Välkommen till denna bas-oas! :-)
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+
Inlägg: 1503
Blev medlem: tor 20 dec 2007, 02:07
Ort: Stockholm

Inlägg av guitarowner »

Välkommen hit :)
-Bop till you drop-
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+
Inlägg: 1446
Blev medlem: tis 02 feb 2010, 06:09
Ort: Skellefteå [She left you]

Inlägg av Löwe »

Välkommen och lycka till med bullen i ugnen! :)
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
Funkfingers
Medlem+
Inlägg: 2236
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 18:16
Ort: Göteborg

Inlägg av Funkfingers »

Hejsan! :vinkar:
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Tack alla för välkomnandet!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Hej och välkommen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Hej , kul med nån som bygger lite egna grejer !
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Välkommen! :)
Användarvisningsbild
Von K
Medlem+
Inlägg: 1231
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 08:05
Ort: Gävle

Inlägg av Von K »

välkommen fellow hårdrockare :)
Användarvisningsbild
Fender
Medlem
Inlägg: 411
Blev medlem: tis 13 jul 2010, 22:50
Ort: GBG

Inlägg av Fender »

Hej och välkommen!
Fender
still insists on using Leo Quan BAD ASS bridges.
Old Fenders and black suspenders.

https://www.youtube.com/watch?v=ty7uclkS3gY
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Inlägg av Phear »

Fernan skrev:Hej , kul med nån som bygger lite egna grejer !
Ja det finns ju så mycket färdigt redan. Och alla vet ju att det man byggt själv låter bäst! :D :clappy:
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Väl och hejkommen
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Inlägg av brempa »

Hej hej!
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Phear

Inlägg av jisac »

Phear skrev:Så basisten var helt plötsligt tvungen att vara hemma & elda, nästan varje gång vi skulle repa.
Haha...kaminmannen!

http://www.youtube.com/watch?v=Tsl52bJ1HTY
http://www.youtube.com/watch?v=yF22peAs2o8&

Hej, förresten! :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
popcop
Medlem+
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 26 feb 2011, 12:11
Ort: Sthlm

Inlägg av popcop »

WELLcome!
8)

pop
Basar så det räcker..
Skriv svar