Zalle

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Zalle

Inlägg av Zalle »

Lite DNA på Zalle:

Namn: Jörgen Salbert, namnet Zalle kommer från mitt efternamn.

Född: 1967

Bor: I Stockholm, men har mina rötter i Norrland, jag hoppas jag får möjlighet att återvända norrut någon gång.

Familj: Papegojja, Kråkan, en Timneh Jaco, självklart en Jaco gojja eftersom man är bassist.

Intressen: Musik och Matlagning

Inkomst: Div. arbetare och musiker.

Medlem i följande Band: Caroline, ett band som kör melodiös rock/pop, finns att avlyssna på följande sida: http://www.myspace.com/carolinelive
Övrigt, diverse coverband, trubbadurjobb

Musikaliska Influenser: Istort sett allt, men oftast från den hårdare rockvärlden, gillar den melodiösa hårdrocken, gärna den äldre skolan.

Lyssnar på: Alla typer av musik.

Bassister som jag gillar:
Marcel jacob, för hans sound och teknik.
Billy Sheehan, otroligt fräck teknik och ett eget sound.
Randy Coven, fräck lirare.
TM Stevens, för hans blandning av funk och metal.
Svante Henrysson, grym bassist och cello.
mfl, mfl.

Basar:
Arvidsson 5:a
Fender Jazz Bass Special
Fender Deluxe Precision

Förstärkare:
Ebs Fafner

Lådor:
Ebs Neo 410
Ebs Neo 212
Els 410

Effekter/övrigt:

Rane sm26b
Rane pe15
Sansamp bass Di
MXR 80 Di
Zoom 9030
Digitech Bassdriver
EBS Octavider
EBS Chorus
Stinkfoot splitbox a/b a&b

Strängar: Helst Rotosound

Plektrum: Fingrar eller ( dunlop etc. ) .71 ->

Jag har spelat sen jag var 12 år, och det har varit och är i en massa olika sammanhang. Min ide om bassspel och sound, jag gillar melodiöst basspel, försöker att sätta en egen prägel på den musikstil som utövas för tillfället. Soundet jag vill ha är ett kärn-fullt sound, gärna med en viss dist, jag vill ha ett powerfullt sound som hörs, man ska liksom höra basträngarna och tonerna.
Senast redigerad av Zalle den ons 07 feb 2007, 09:42, redigerad totalt 5 gång.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Välkommen Zalle!

Kul att du har en arvidsson, det var lite snack om honom härinne för inte så länge sedan!

Matlagning har vi diskuterat alldeles för lite! Jag ska idag fira att hösten är här genom att laga en Boeuf Bourguinnone, tända massor av ljus, o dricka ansenliga mängder bra rött vin!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Välkommen Zalle!

Kul att du har en arvidsson, det var lite snack om honom härinne för inte så länge sedan!

Matlagning har vi diskuterat alldeles för lite! Jag ska idag fira att hösten är här genom att laga en Boeuf Bourguinnone, tända massor av ljus, o dricka ansenliga mängder bra rött vin!
alla vet ju att allt som behövs för att få tjejerna på fall är musik och matlagning... :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

...o levande ljus....


...o vin...


:)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:...o levande ljus....


...o vin...


:)
fan va svårflörtade dina tjejer är då :wink:
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

dereborn skrev:Välkommen Zalle!

Kul att du har en arvidsson, det var lite snack om honom härinne för inte så länge sedan!

Matlagning har vi diskuterat alldeles för lite! Jag ska idag fira att hösten är här genom att laga en Boeuf Bourguinnone, tända massor av ljus, o dricka ansenliga mängder bra rött vin!
Absolut, jag tycker att matlagning är ungefär som musik, det är himla kul o hålla på med, och ibland blir det bra o ibland mindre bra, men jäklar när man får till det :D

Dereborn, har du receptet på din Boeuf Bourguinnone ?
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:
dereborn skrev:Välkommen Zalle!

Kul att du har en arvidsson, det var lite snack om honom härinne för inte så länge sedan!

Matlagning har vi diskuterat alldeles för lite! Jag ska idag fira att hösten är här genom att laga en Boeuf Bourguinnone, tända massor av ljus, o dricka ansenliga mängder bra rött vin!
alla vet ju att allt som behövs för att få tjejerna på fall är musik och matlagning... :wink:
Grabbar!! kan säga att lättast är att, som i mitt fall, hitta en ton-döv kvinna ( som blev min fru ) då funkar allt :lol:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Zalle: Tondöv tjej? skulle aldrig funka, hon skulle inte inse musikens värde isf :roll: Jag är glad över att min flickvän förstår mig (oftast) när jag repar 4ggr i veckan och snackar instrument med henne... Hon har nog mer info än de flesta som faktiskt spelar seriöst, tack vare mig :D Tyvärr så vill hon också ha en Hello Kitty- Squier... :?
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

FreCKo skrev:Zalle: Tondöv tjej? skulle aldrig funka, hon skulle inte inse musikens värde isf :roll: Jag är glad över att min flickvän förstår mig (oftast) när jag repar 4ggr i veckan och snackar instrument med henne... Hon har nog mer info än de flesta som faktiskt spelar seriöst, tack vare mig :D Tyvärr så vill hon också ha en Hello Kitty- Squier... :?
Det var kanske att ta i, men faktiskt hennes egna ord ( på ett skämtsamt sätt :) fast min fru gillar självklart musik och förstår mig, hon accepterar många rep, att man åker iväg och spelar osv, hon är "självgående" tack o lov. Sen en annan sak, hon förstår inte min jakt på nya basprylar, min eviga jakt på den optimala soundet, men säger inget om mina planerade inköp :)

Alltid är det nåt jag är sugen på att testa/köpa, man läser nåt och vips så är jakten igång på prylar igen.

"Det finns inga genvägar till det optimala soundet"
dereborn

Inlägg av dereborn »

Även tondöva kvinnor uppskattar ofta god mat!

Grundidé om en bra Boeuf:

Bryn rökt sidfläsk (skär det lite grövre än bacon) i en stekpanna, plocka ur efterhand o lägg över i en stor gjutjärnsgryta. Låt fettet vara kvar i pannan. I det bryner man tums-stora tärningar av oxe. behöver inte vara fin-kött, går bra med t.ex. högrev. Salta o peppra (vitpeppar) o lägg över i grytan efterhand. Inte för mycket kött åt gången i stekpannan, då kallnar den o bitarna blir kokta i stället för brynta.

När köttet o fläsket är klart o ligger i grytan tillsätter man: morötter i grova slantar, färska champinjoner (helst små, hela) en flaska (minst) rött vin, lite oxfond, tomatpuré, och ett gäng skalade smålökar (steklök kallas dom ibland i affären) Dom är lättast att skala om man slänger i dom i kokande vatten i en minut eller två o sedan sköljer dom i kallt vatten. Timjan är en bra krydda. Andra örtkryddor efter egen smak.

Sen ska det koka i ett par timmar, tills köttet är mört o nästan börjar falla sönder. Smaka av o krydda efterhand. Mer vin kan ibland behövas, beror på hur hårt man kokar (hur mycket som kokar bort).

I slutet kan man reda av den lite med vetemjöl i vatten, och vid servering klipper man över ett gäng persilja. Man kan också lägga i lite färska sockerärter sista minuten av koktiden.

Servera med ris eller kokt potatis och ett bra rödvin!

Server
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Även tondöva kvinnor uppskattar ofta god mat!
Haha, det där slänger jag i min signatur! :D
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Dereborn: Det där måste jag testa, verkar vara en höjdare, den får heta "Derebornar´n"!!

Och absolut, tondöva kvinnor gillar också god mat! :lol:
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Hej Zalle, ang frugan å jakten på bas prylar.......broder du e inte ensam!: )
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

joola skrev:Hej Zalle, ang frugan å jakten på bas prylar.......broder du e inte ensam!: )
Hahahaha...Thanks Bro`! skönt o höra!!

Dom har svårt att förstå det där med musikprylar, det är ju inte triangel man spelar direkt :lol:
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Amen!
Skriv svar