Bootsy

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Bootsy

Inlägg av bootsy »

Jaha, Grafen önskade sig en liten presentation, så här kommer den. C:a 14 månader för sent, kan tilläggas.

Riktigt namn: Elias

Bor: i Stockholm

Född: 1971

Sysslar med: Reklamare och musikant.

Spelade piano och tvärflöjt som liten. Sjöng i kör - hade en vacker goss-sopran som kraschade i 12-årsåldern.
Köpte min första bas - en Rickenbacker-kopia - på hösten i åttan. Mina föräldrar ville att jag skulle ta lektioner på kommunala musikskolan. Min lärare var gitarrist och hans kunskaper i basspel visade sig vara ganska så obefintliga - vi jammade istället och han lärde mig grundläggande ackordanalys. Detta är än idag den enda riktiga utbildning jag har inom musikens område.

Var utbytesstudent i USA och fick lira med skolans storband. Det visade sig vara ett ovanligt bra band och jag fick väldigt mycket disciplin på att lira arrangerad musik trots mina tonåriga jam-tendenser.
Kom hem, lärde känna lite folk - startade band. Började hänga med jazzkillar och jammade. Det ena gav det andra och helt plötsligt kunde jag börja giga.

Det blev mycket soul och funk i början på 90-talet. Började lira med trumpetaren Jon Rekdal som var ambitiös som attan och gigade mycket. En riktigt kul period - många roliga spelningar under dessa år, fritt, jammigt och svängigt.

Började jobba ganska mycket med olika artister - gigade och spelade in med bl. a. Eagle-Eye Cherry, Kayo, Jean-Paul Wall, Cajsa-Lisa Ejemyr, Magnus Uggla, Boogaloo och en massa andra. Lirade även i en massa egna konstellationer och ett par olika coverband.

Kände väl att livet som komphund på heltid inte riktigt var min grej.
Pluggade 1995 - 96 på RMI Berghs till copywriter, började jobba på reklambyrå. Har sedan dess mest spelat på någon sorts semi-fritids / semi-proffsbasis.

Lirar idag huvudsakligen med ett kompisprojekt som heter The Guild, med medlemmar från The Ark, Dungen och Empire Dogs. Vi spelar alldeles för sällan, men har lyckats göra två album och får till ett par gig här och där.

Lite andra artister/band jag spelat/spelar med:

Cookies'n'Beans
Stephen Simmonds
Merit Hemmingson
Turid
Kenny Håkansson
Titiyo
Infinite Mass
Honeypie
Mouth
Jennifer Brown

Och en massa fler som jag inte minns just nu.



Spotifylänk till ett urval musik jag spelar på:

Lite låtar jag spelar på

Och så faktarutan:

Utrustning:
Basar:
Fender P -63, Sadowsky Original P, Rickenbacker 4001 -75 inköpt av Mr Spock på forumet, Gibsom EB-0 -71, Bacchus Vintage Jazzbas, Kontrabas, tysk från 50-talet. Några andra gamla lik ligger och skrotar i källaren och replokalen, men används mycket sällan.

Förstärkeri:
Mesa/Boogie 400+ och Marshall JCM 2x15 & 4x10, Orange OR120, Genz Benz Shuttle 6.0, TKS 1x12.


Andra intressen:
Mat, vin, Formel 1, film, böcker, musik (alltså att lyssna på, pucko!).

Favoritmusik:
Allt som är bra. Men har en extra mjuk punkt för musik tillverkad mellan, säg, 1968-1972. Tycker allt lät så jävla bra då.

Favoritbasister:
James Jamerson, Chuck Rainey, Bob Babbit, Sir Paul, John Paul Jones, Geezer Butler, Palle Danielsson, Dave Holland, Buster Williams, Paul Simonon, Lemmy, Prince, Bootsy Collins (duh), Colin Moulding, Rick Danko, Jaco, Alphonso Johnson, Anthony Jackson, Darryl Jones, John Entwistle, Billy Talbot, Ronnie Lane och en massa andra.

Favoritartister/band:
Neil Young, Stevie Wonder, Frank Sinatra, Bob Dylan, The Clash, The Zombies, The Kinks, Grateful Dead, Led Zeppelin, The Beatles, The Who, Black Sabbath, Hawkwind, Fairport Convention, Miles Davis, Wayne Shorter, John Coltrane, The Faces, The Rolling Stones, Love, Pugh Rogerfeldt, Prince och en jävla massa andra som jag inte orkar lista.



EDIT:
Uppdatering av pryllista.
Senast redigerad av bootsy den tor 30 jun 2011, 12:36, redigerad totalt 7 gång.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Att säga välkommen känns i mitt fall lite grann som att dragga efter svärmor i fel sjö! :wink: Du var ju här före mig!
Mycket trevlig presentation med många igenkännanden bland basister och band! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Silverfisk
Medlem+
Inlägg: 718
Blev medlem: tis 21 aug 2007, 23:08

Inlägg av Silverfisk »

Hej hej!
En liten "rättelse" bara; allt mellan 1969-1973 ska det vara, inte 68-72... :roll:

:lol:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Silverfisk skrev:Hej hej!
En liten "rättelse" bara; allt mellan 1969-1973 ska det vara, inte 68-72... :roll:

:lol:
My mistake.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen, så här i efterhand!

Bra presentation, innehåller allt man funderat över!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack! Jag hade på känn att du var en av de mer "etablerade" musikerna. Därav mitt önskemål. ;)

Då ska jag få arslet ur och lyssna på The Guild då, Reine Fiske är min stora idol.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:Tack! Jag hade på känn att du var en av de mer "etablerade" musikerna. Därav mitt önskemål. ;)

Då ska jag få arslet ur och lyssna på The Guild då, Reine Fiske är min stora idol.
Reine är grym. Lätt på topp 10 av mina favoritgitarrister genom tiderna. Och jag får lira med honom!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kul läsning! Känn dig ännu mer välkommen än du gjort det senaste året!
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+
Inlägg: 1238
Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
Ort: Skurup

Inlägg av Wall »

Välkommen !!!

/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Jamen välkommen ändå! Fin meritlista!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Tack så hjärtligt!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Berätta mer om skräpbasarna!

EDIT: För att slippa jobbiga missförstånd som slutar i kommentarer om min skitungighet:
Jag pratar om basarna som ligger och skräpar i repan! Inte fendrarna, även om man skulle kunna tro det...
Senast redigerad av the_great_alfonzo den ons 14 nov 2007, 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hej och välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Willkommen bei uns!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:Willkommen bei uns!
Danke schön!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:Berätta mer om skräpbasarna!

EDIT: För att slippa jobbiga missförstånd som slutar i kommentarer om min skitungighet:
Jag pratar om basarna som ligger och skräpar i repan! Inte fendrarna, även om man skulle kunna tro det...
He he...

Ett par axplock: En Aria the Cat, avbandad och utan fungerande elektronik. Köpt när jag var utbytesstudent i USA 1987.

En ful och tung gammal Harmony jazzbas, kommer aldrig att kunna funka igen. Men jag vill inte sälja den ändå!

En gammal 5-strängad röd Washburn som aldrig låtit bra. Plus att jag inte lirat 5-strängat sedan 1993.

Och lite andra likdelar. Bl a ska jag ha ett stall och mickar från en -74:ans jazzbas liggandes någonstans. Men var? Ja säg det.
Senast redigerad av bootsy den ons 14 nov 2007, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:Berätta mer om skräpbasarna!

EDIT: För att slippa jobbiga missförstånd som slutar i kommentarer om min skitungighet:
Jag pratar om basarna som ligger och skräpar i repan! Inte fendrarna, även om man skulle kunna tro det...
He he...

Ett par axplock: En Aria the Cat, avbandad och utan fungerande elektronik. Köpt när jag var utbytesstudent i USA 1987.

En ful och tung gammal Harmony jazzbas, kommer aldrig att kunna funka igen. Men jag vill inte sälja den ändå!

En gammal 5-strängad röd Washburn som aldrig låtit bra. Plus att jag inte lirat 5-strängat sedan 1993.

Och lite andra likdelar. Bl a ska jag ha ett stall och mickar från en -74:ans jazzbas liggandes någonstans. Men var? Jag säg det.
Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Nej. Och du, ditt yngel, ska vara glad att du är ung idag - du kan lätt springa och köpa en helt spelbar bas för 1500, en någorlunda välljudande för 3000 och ett riktigt schysst instrument för 5000. Du vill inte ha mina gamla härken!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev: Nej. Och du, ditt yngel, ska vara glad att du är ung idag - du kan lätt springa och köpa en helt spelbar bas för 1500, en någorlunda välljudande för 3000 och ett riktigt schysst instrument för 5000. Du vill inte ha mina gamla härken!

Hahahaha! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Nej. Och du, ditt yngel, ska vara glad att du är ung idag - du kan lätt springa och köpa en helt spelbar bas för 1500, en någorlunda välljudande för 3000 och ett riktigt schysst instrument för 5000. Du vill inte ha mina gamla härken!
Har ju inte ens råd med en helt spelar bas ju :x !! Därför är jag på jakt efter beggade megabilliga basar... :cry:
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Nej. Och du, ditt yngel, ska vara glad att du är ung idag - du kan lätt springa och köpa en helt spelbar bas för 1500, en någorlunda välljudande för 3000 och ett riktigt schysst instrument för 5000. Du vill inte ha mina gamla härken!
Har ju inte ens råd med en helt spelar bas ju :x !! Därför är jag på jakt efter beggade megabilliga basar... :cry:
Men om du inte köper så många asbilliga basar kommer du att ha råd att köpa t ex en beggad mexfender eller en OLP eller något annat tjänligt. Bra mycket bättre än gammalt skrot som aldrig går att få fason på.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Du vill inte ha mina gamla härken!
Jo! Visa bild och sälj!
Nej. Och du får inte köpa dem heller. Gå och gör dina läxor nu.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev:
bootsy skrev:
the_great_alfonzo skrev: Är det månne nåt du har till salu?? vill kompensera att jag inte har råd med nån dyr bas genom att skaffa massor med billiga basar istället!
Nej. Och du, ditt yngel, ska vara glad att du är ung idag - du kan lätt springa och köpa en helt spelbar bas för 1500, en någorlunda välljudande för 3000 och ett riktigt schysst instrument för 5000. Du vill inte ha mina gamla härken!
Har ju inte ens råd med en helt spelar bas ju :x !! Därför är jag på jakt efter beggade megabilliga basar... :cry:
Men om du inte köper så många asbilliga basar kommer du att ha råd att köpa t ex en beggad mexfender eller en OLP eller något annat tjänligt. Bra mycket bättre än gammalt skrot som aldrig går att få fason på.
Äh, jag har hellre 5halvschyssta basar än 1schysst! Och jag har hellre en 3halvschyssta än en fender...(såvida det inte råkar vara en av de coola hi-tech möbelfenders...!). Kvantitet är viktigt! Kom igeeen, bildeeeer!!

Tillägg: Fast jag köper ju förstås ändå inte vilken skrot som helst! Det gäller bara att den är snygg(finns undantag) & go-spelad, ljud är också rätt viktigt, men då är det det akustiska ljudet, köper jag en skruttbas byter jag antagligen mickar. Så paja mickar på en beggad bas är ett enormt plus för mej då det sänker priset ytterligare!
Skriv svar