Joola

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Joola

Inlägg av joola »

Namn: Joel Starander
Bor. Göteborg
Årgång: 65
Yrke: Musiker
Familj:Fru och tre barn

Lite om mig:

Har spelat sen slutet av 70 talet, såg Deep purple 1974 i Göteborg sen var det kört, Glen Hughes, plattåpjuck , Martinkanoner, svår tinnitus och total lycka.
Massa hårdrock på 80 talet och fyra år i USA på nittiotalet, inklusive ett stopp på BIT i ett och ett halvt år.

Den senaste tiden har det varit tunt med originalprojekt , sista jag gjorde var Kharma plattan Wonderland med bla Göran Edman sedan dess har det blivit mest frilans både på scen och i studio (Bla Sibel, Shaboom, Sandra Oxenryd, norska melodi festivalen 2005 med jorun Erdal och 2006 med Trine Rein, Hartbreak radio, Cleo)

Men brödfödan dras ändå till största delen hem med covergigg i de mest skiftande sammanhang, ombyte förnöjer heter det ju……..så sant, så sant, slut klämmen får bli att jag bara är otroligt tacksam över att få vara med å spela.

basar:
Clover Apeiron 5 H
Ombyggd Warwick med fender jazzmickar
P-bas

Stärkare:

Yamaha BBT 500 H (den lata mannens bästa vän)

Lägger med ett obligatoriskt pose kort från Ullevi Gothiacup inv.2005Bild
Senast redigerad av joola den sön 12 nov 2006, 10:46, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

välkommen!

vad gillar du yamaha-toppen? har testat den lite live och tycker den är helt okej, till och med en trevlig bekantskap.....som du säger så väger den ju alldeles "lagom" med :)
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Tack för ditt välkomnande! jag får hålla med dig den är helt okej ,det roliga är väl att den smälter in i de flesta sammanhang man kan ju se den som en pod med inbyggt slutsteg om man vill, lite kul å kunna programera in lite olika presets, men visst de är ju ingen fet ampeg, men till de giggen får man ju ta med riktiga grejor jag använder yamahan som ren monitor lyssning och den funkar helt ok
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Ashwown har en variant på samma tema "Superfly" ligger runt 7-8000:-Bild
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+
Inlägg: 631
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 21:58
Ort: Göteborg

Inlägg av mangan »

Coolt
Jag diggar Kharmaplattan stenhårt! Mycket bra lirat av er alla på den!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Tusen tack! det var roligt att höra , det är ju inte var dag man stöter på någon som lyssnat in den plattan, den är ju väldigt AOR om man säger så. men det värmer att du diggar den.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Tjena Joola,

Välkommen, visst tusan har du spelat med Tommy Denander i nåt sammanhang ?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

vad är det för bas du håller i på bilden? :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Tack Zalle! Jo Jag har jobbat lite med Tommy bla på senaste Shaboom plattan där Tommy var producent/låtskrivare/gitarrist/keybordist, den mannen har ju många strängar på sin lyra, sen har vi gjort några gigg för skoj skull å lirat lite goa gamla låtar bara för att det e ball. Hej Fredrik! basen är en Warwick covette där jag har sågat bort "vingarna" på kroppen och klappat på vingar från en fenderkropp annat än det så är det passiva fender jazzmickar på, otroligt skön bas med grym balans.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joola skrev:Hej Fredrik! basen är en Warwick covette där jag har sågat bort "vingarna" på kroppen och klappat på vingar från en fenderkropp annat än det så är det passiva fender jazzmickar på, otroligt skön bas med grym balans.
Snacka om att lemlästa den stackars basen :shock: Fast om det var ett sjysst utfört arbete så är det ju lugnt, det är ju egentligen bara en träbit med lite elektronik :wink: Så man skulle kunna säga att du egentligen har två olika fender-basar?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Nja, allt annat e ju Warwick hals.stall.mensur,feeling, osv. Den känns spelmässigt som en corvette å låter framför allt inte ens i närheten av en Fender, mer som en passiv Warwick. "Stackare" som du och jag (lefty)får ta till alla medel vi kan får att hitta något vi trivs att spela på, har beställt många basar genom åren som jag inte kunnat testa innan jag sitter med kvittot i handen och undrar vad fan jag skall göra med baseländet, man önskar att man kunde gå på Bass centre i london och testa 30 basar INNAN man betalar men det lär ju aldrig hända.
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Kul!!! ja, Denander verkar ha fullt upp, kul för honom, jag var för ett antal år sen en riktig Toto-holic, och fick kontakt med honom, och som du vet så har han ju gjort lite med Toto-folket, så jag fick köpa lite kul Toto-prylar av honom, det var väl en 8-9 år sen nu, men han är en otroligt snäll prick, Denander.
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Ja, han e en go gubbe, otroligt begåvad musiker, typ rainman på gura och en riktigt duktig låtskrivare.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joola skrev:Nja, allt annat e ju Warwick hals.stall.mensur,feeling, osv. Den känns spelmässigt som en corvette å låter framför allt inte ens i närheten av en Fender, mer som en passiv Warwick. "Stackare" som du och jag (lefty)får ta till alla medel vi kan får att hitta något vi trivs att spela på, har beställt många basar genom åren som jag inte kunnat testa innan jag sitter med kvittot i handen och undrar vad fan jag skall göra med baseländet, man önskar att man kunde gå på Bass centre i london och testa 30 basar INNAN man betalar men det lär ju aldrig hända.
Haha, därför jag inte köpt någon bas än. Sitter och funderar på en femsträngad Dean, men jag är fan orolig för om jag inte kommer gilla den, kommer köpa den från Tyskland.... :?

Basen ser iaf rätt mäktig ut (det lilla man ser), har du en bättre bild på den?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Skall kolla efter bild . köpte en Yamaha BB 614 från Tyskland 3600 Bagis väldigt mycke bas för pengen bra bygge med spikrak hals rekomenderas ingen 5a dock.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joola skrev:Skall kolla efter bild . köpte en Yamaha BB 614 från Tyskland 3600 Bagis väldigt mycke bas för pengen bra bygge med spikrak hals rekomenderas ingen 5a dock.
Har kollat på deras nya BB-serie, verkar vara sjyssta basar, men min nuvarande bas är en Yamaha och jag vill bort från det märket litegrann :lol: Drömmen är ju Spector, musicman och Sadowsky, men det är en låååång bit dit tyvärr :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Jo ja fattar, degen ska upp, jag sålde ju nyligen en OLP en Yamaha bb och en shine med fender hals plus en lespaul kopia en p-kropp en japan jazzhals för 7000 spänn allt vänster på vendolin du skulle tagit dealen mycke för pengarnaBild
Användarvisningsbild
joola
VIP medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 13 okt 2006, 10:43

Inlägg av joola »

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

joola skrev:Jo ja fattar, degen ska upp, jag sålde ju nyligen en OLP en Yamaha bb och en shine med fender hals plus en lespaul kopia en p-kropp en japan jazzhals för 7000 spänn allt vänster på vendolin du skulle tagit dealen mycke för pengarnaBild
HAHA! Var det du? :D Jag mailade dig en gång och snackade lite, men jag hade inte jobb då så jag var tvungen att skita i dealen... Jävligt synd då det hade vart skoj med en jävla massa basar för inga pengar alls... Nåväl, dom fick nog ett bra hem någonstans iaf :wink:

Ska kolla in dom där hemsidorna du skrev, fick jobb idag så nu blir det en ny bas! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar