brorsan ska gå folkis

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

brorsan ska gå folkis

Inlägg av bjorlin1 »

fan jag la tråden fel kan mod flytta? :oops: :oops:
Tjena

Min brorsa lirar saxofon och har väl lirat lite halvseriöst från och till men tyvärr inget lir i eget band så han har ju ingen direkt spelvana i rep och jamsituationer. Han läser noter bra och lirar i ett storband, hans improvisations förmåga är väl sådär men kan bli hur grym som helst.

Han har iallafall funderingar på att söka någon jazzlinje på en folkhögskola, jag funderar lite på vart han kan komma in och utvecklas bäst? måste självklart finnas en blåslärare på skolan också.

Någon som har erfarenhet av någon folkis som är hyffsat lätt att komma in på och håller bra standard med bra lärare?
Janne

Inlägg av Janne »

Ligger nära till hands att svara Skurup ;) Fast den är väl inte helt lätt att komma in på iofs..
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

går faktiskt där just nu på jazzlinjen, vill ha lite tips om lättare skolor att komma in på för brorsan.
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ingesund? Åsa? Geijerskolan?

Dessa var de första jag tänkte på...
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

geijerskolan har ingen blåslärare gick där ett år, vet du någonting om Åsa?
Användarvisningsbild
Dalnert
Medlem
Inlägg: 297
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 22:35
Ort: Uppsala

Inlägg av Dalnert »

Framnäs fhsk brukar ha bra blåsare oxå...
Basar - Syntar - Förstärkare - Pedaler
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Svalöv? Inte enbart jazz men en bra skola.

//Jan
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

St Sigfrids i Växjö (du känner kanske Jesper Svensson, trummis som gick där förra året)
Användarvisningsbild
Hjalle
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 13:55
Ort: Göteborg

Inlägg av Hjalle »

Ja gick 1 år på ljungskiles afro/jazzlinje. Dom brukar fixa lärare till dom instrument som kommer in. Till exempel så hade vi en kille som spelade trombon så då fixade dom en lärare från göteborg. Kommer inte ihåg vem som var saxlärare mitt år men vet att till exempel Andreas Gidlund vart lärare där och dom brukar fixa kanonlärare som antingen är aktiva jazzmusiker i gbg eller lärare på högskolan. Ja trivdes kanon och kan bara rekommendera skolan.
Fender Jazz CS 64, Fender Roscoe Beck V, Gewa Kontrabas, Aguilar DB680, Aguilar Tonehammer 500, Aguilar SL410x, Aguilar GS410
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Hjalle skrev:Ja gick 1 år på ljungskiles afro/jazzlinje. Dom brukar fixa lärare till dom instrument som kommer in. Till exempel så hade vi en kille som spelade trombon så då fixade dom en lärare från göteborg. Kommer inte ihåg vem som var saxlärare mitt år men vet att till exempel Andreas Gidlund vart lärare där och dom brukar fixa kanonlärare som antingen är aktiva jazzmusiker i gbg eller lärare på högskolan. Ja trivdes kanon och kan bara rekommendera skolan.
Har hört rykten om att dem har väldigt ont om pengar och det tyvärr har förstört en hel del. Men vet inte om det stämmer, har inte pratat med någon som går där nu.
Användarvisningsbild
Hjalle
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 11 apr 2008, 13:55
Ort: Göteborg

Inlägg av Hjalle »

De har ja tyvärr ingen bättre koll på..
Fender Jazz CS 64, Fender Roscoe Beck V, Gewa Kontrabas, Aguilar DB680, Aguilar Tonehammer 500, Aguilar SL410x, Aguilar GS410
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Hade vart kul att få veta hur det står till där, hade lite tankar på att söka...
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

ligg i med övandet och kom hit till framnäs och sök!
Här (och på högskolan) är Robert Nordmark saxlärare.
grejor
christoffer.modig
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: mån 09 maj 2011, 18:58

Inlägg av christoffer.modig »

Bollnäs Folkhögskola

http://www.lg.se/Folkhogskolor/Bollnas- ... Afro-Jazz/

Går mitt andra år, bra lärare, många övningslokaler, välljudande ensemblesalar!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

christoffer.modig skrev:Bollnäs Folkhögskola

http://www.lg.se/Folkhogskolor/Bollnas- ... Afro-Jazz/

Går mitt andra år, bra lärare, många övningslokaler, välljudande ensemblesalar!
Dessutom kan man besöka parkas! :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jan Hellman skrev:Svalöv? Inte enbart jazz men en bra skola.

//Jan
Och även de kanske enskilt svåraste folkisen att komma in på va? Han bad om tips på lite enklare nivå att komma in. Med det sagt; alla jag vet som gått där har varit skitnöjda.
Fender - Pedaler - GK - TKS
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

St. Sigfrids och Ljungskile var bra tips där har han nog chans att komma in, resten var nog lite för hög nivå för han tyvärr.

Tack för era tips iallafall hade lite idétorka när han frågade mig i måndags :P
bjorlin1
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 20 feb 2011, 13:09
Ort: Skurup

Inlägg av bjorlin1 »

edvin skrev:ligg i med övandet och kom hit till framnäs och sök!
Här (och på högskolan) är Robert Nordmark saxlärare.
Shit är Nordmark lärare där nu? galet!
Användarvisningsbild
gabrieldahl
Medlem+
Inlägg: 868
Blev medlem: lör 14 aug 2010, 13:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av gabrieldahl »

Bengan skrev:
Hjalle skrev:Ja gick 1 år på ljungskiles afro/jazzlinje. Dom brukar fixa lärare till dom instrument som kommer in. Till exempel så hade vi en kille som spelade trombon så då fixade dom en lärare från göteborg. Kommer inte ihåg vem som var saxlärare mitt år men vet att till exempel Andreas Gidlund vart lärare där och dom brukar fixa kanonlärare som antingen är aktiva jazzmusiker i gbg eller lärare på högskolan. Ja trivdes kanon och kan bara rekommendera skolan.
Har hört rykten om att dem har väldigt ont om pengar och det tyvärr har förstört en hel del. Men vet inte om det stämmer, har inte pratat med någon som går där nu.
jag går andra året där nu (på sång) och har fått känna av en del av de nedskärningar som gjorts. det är inte jättemycket som har gått förlorat, största förändringen är väl byte av vissa ensemblelärare och att de nu inte tar in elever på vissa instrument. men vi har terje sundby som ensemblelärare t ex (bästa läraren jag haft) och mikael karlsson från bohuslän big band är saxlärare. emellertid har en i tvåan två lektioner med varje saxofonist från bohuslän big, men det är för att han går i tvåan. en bra skola iallafall. fast lite ont med pengar.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Bengan
Medlem
Inlägg: 284
Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Bengan »

Herr Gabriel skrev:
Bengan skrev:
Hjalle skrev:Ja gick 1 år på ljungskiles afro/jazzlinje. Dom brukar fixa lärare till dom instrument som kommer in. Till exempel så hade vi en kille som spelade trombon så då fixade dom en lärare från göteborg. Kommer inte ihåg vem som var saxlärare mitt år men vet att till exempel Andreas Gidlund vart lärare där och dom brukar fixa kanonlärare som antingen är aktiva jazzmusiker i gbg eller lärare på högskolan. Ja trivdes kanon och kan bara rekommendera skolan.
Har hört rykten om att dem har väldigt ont om pengar och det tyvärr har förstört en hel del. Men vet inte om det stämmer, har inte pratat med någon som går där nu.
jag går andra året där nu (på sång) och har fått känna av en del av de nedskärningar som gjorts. det är inte jättemycket som har gått förlorat, största förändringen är väl byte av vissa ensemblelärare och att de nu inte tar in elever på vissa instrument. men vi har terje sundby som ensemblelärare t ex (bästa läraren jag haft) och mikael karlsson från bohuslän big band är saxlärare. emellertid har en i tvåan två lektioner med varje saxofonist från bohuslän big, men det är för att han går i tvåan. en bra skola iallafall. fast lite ont med pengar.
Och så inte jätte illa då. skönt att höra
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Lunnevad och Sundsgården (Hbg) kanske?
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++
Inlägg: 4563
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
Ort: Malmö

Inlägg av edvin »

bjorlin1 skrev:
edvin skrev:ligg i med övandet och kom hit till framnäs och sök!
Här (och på högskolan) är Robert Nordmark saxlärare.
Shit är Nordmark lärare där nu? galet!
det har han varit iaf de senaste tio åren tror jag!
grejor
AlexL
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: sön 06 apr 2008, 22:26

Inlägg av AlexL »

Jag går Bollnäs nu och här är det skitbra, kan verkligen rekommendera att han söker hit.
Gick i Oskarshamn förra året och det är ett jättebra ställe om man är relativt ny på improvisation, jag trivdes jättebra där förra året. Dessutom kan man få spela i Oskarshamns Big Band och det är ju kul att få den möjligheten.
magical_bengt
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 19:03
Ort: Stockholm

Inlägg av magical_bengt »

Får väll passa på att göra reklam för min skola: Kävesta. Går andra året nu, Henrik Nordén (eller är det Nordin? :S) är saxlärare. Kävesta är inte den lättaste att komma in på men inte heller den svåraste. Sattsar mycket på just blås och mångfald. Tror inte att det finns någon folkhögskola i Sverige som har så många skolarrangerade konserter både på/utanför skolan som Kävesta. Jättetrevlig miljö och skolan har väldigt god ekonomi
Skriv svar