Sent skall syndaren vakna

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Sent skall syndaren vakna

Inlägg av inber »

Kanske är dags att säga hej nu, efter 3,5 år på Pratabas. Jag har hängt här ett tag… :wink:

Jag är autodidakt, har spelat på gehör sen jag var 13 år och är 53 idag. Bas har jag spelat nästan varje dag i 40 års tid, ibland lirar jag även lite gitarr, men det är mer till husbehov.

Bor i Nacka i Stockholm. Utflugna barn. Lyckligt gift.

Min bas är en fantastiskt bra Mike Lull MV5 femsträngad jazzbas som jag lånade av midlifecrisis 2010 (?) och sen helt enkelt inte kunde skiljas ifrån. Hans son och min dotter är gifta, så vi träffas ibland när han är i Sverige och spelar lite bas ihop.

Hur sammanfattar man 40 års spelande?

Genom åren har jag spelat ganska mycket själv till plattor men i ganska få band. Jag spelar betydligt bättre än vad mitt korta bas-CV ger intryck av. Bra gehör men inte någon teknisk ekvillibrist.

Sedan jag lämnade tonåren tyckte jag att de flesta band var alldeles för högljudda och öronpropparna var inte lika bra på den tiden. Det var tråkigt att lira med dåligt ljud och jag är rädd om öronen, efter att ha blåst sönder en del av hörseln på festivaler på 70-talet. Så lusten att spela i band och gigandet har varit sparsamt i många år. Lite bröllopsgig. Några personalfester. Alla med lösa sammanslutningar. Man repar två-tre gånger och sen kör man.

Idag spelar jag i ett coverband. Vi repar varje vecka för att det är kul, men har så få spelningar som det bara går. Alla är upptagna med annat och vi tycker alla att det är kul som fan att spela, men trist att bära grejor. Så vi letar inte jobb, men spelar gärna när vänkretsen kommer med förfrågningar.

Jag är musikalisk allätare, gillar allt från System of a Down till opera. Blir dock trött i öronen av sån där dödsmetall med growl-sångare.

Som tonåring var jag oerhört intresserad av elektronik och sedan datorer, så jag är ganska bra på båda. Tanken var att bli civilingenjör och jag började på KTH 1979, men sadlade om efter två år och läste ekonomi istället. Jobbar som fondförvaltare idag (hedgefond). Men jag kan fortfarande ganska mycket om sån elektronik som Pratabas-medlemmarna använder.
Senast redigerad av inber den mån 21 maj 2012, 19:11, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Välkommen! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej och välkommen!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Välkommen!
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Välkommen :D

Edit: Såg att vi registrerade oss samma dag. Det var ju lite lustigt.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Rut66 »

Hej och välkommen.
Tycker att dina inlägg alltid är mycket läsvärda/lärorika.
Fortsätt gärna så.

(jag tillhör själv skaran som ännu inte filat färdigt på sin presentation)
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Rut66 skrev: (jag tillhör själv skaran som ännu inte filat färdigt på sin presentation)
Svagt. Det finns inget försvar för sån nonchalans.






:wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Det är ganska roligt att hälsa någon man redan träffat IRL ett par gånger välkommen...:lol:

Men: Hjärtligt välkommen!!!

Inte vara orolig, du ska se att du hajar hur det funkar här om ett tag...;) :poke:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
magnusb
VIP medlem
Inlägg: 1267
Blev medlem: sön 30 aug 2009, 01:57
Ort: Stockholm

Inlägg av magnusb »

Välkommen hit! :vinkar:
My main reason for not being a jam session kinda guy is that "A Night In Tunesia" usually turns in to "A Week in Tunesia"
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Välkommen ;) !
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Vad roligt att du hittat hit! :hug:
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Ni verkar så vänliga och trevliga allesammans. Jag kommer säkert att trivas här! :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Morsning!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Inlägg av AlbinH »

Himla trevlig presentation!

Må jag tillåtas att säga "Välkommen" - även om jag i ancennitetsordning knappt ens är en snorhyvel? :)

Visst är väl räkna klöver roligare än att räkna på impedanser!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

AlbinH skrev: Visst är väl räkna klöver roligare än att räkna på impedanser!
Aldrig någonsin.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

inber skrev:Ni verkar så vänliga och trevliga allesammans.
Vi är ju basister vetja!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Hej inber, trevlig presentation!
Din Lull har jag fina minnen ifrån, oooh den halsen...
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

AlbinH skrev: Visst är väl räkna klöver roligare än att räkna på impedanser!
Det som känns mest gôtt för många, så även för mig, är att känna att man gör rejäl nytta för andra människor. Det finns i finansbranschen en och annan som får sin glädje av jobbet från att räkna storleken på sin egen penninghög. För mig personligen handlar det nästan om motsatsen.

Människor har placerat sitt sparkapital och sina pensionspengar hos oss. De har rätt att förvänta sig att pengarna ska växa i värde och att vi ska ta hand om dem på ett ansvarsfullt sätt. Vi erbjuder ett alternativ där man slipper turbulensen och oron på börsen.

Så jag blir faktiskt gladast när spararnas pengar mår bra. Och om folk tjänar pengar så stänker det över lite på mig också.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Inlägg av Bassplaya »

Välkommen.
Skriv svar