Cosmodude - Nathanael

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Cosmodude - Nathanael

Inlägg av Cosmodude »

Goddagen medlemmar på PrataBas!

Jag har surfat runt lite här på forumet för att få ett begrepp på hur forumet är och jag må säga att jag är riktigt nöjd med att ett svenskt forum för alla oss som älskar att spela bas, eller bara älskar musik överlag, har en samlingsplats att mötas! Så självfallet tog jag steget och anslöt mig till forumet för att ta del av kunskapen och gemenskapen som levereras!

Jag hade tänkt att göra en liten strukturerad presentation av mig själv för att underlätta läsandet lite :

Namn : Här på PrataBas kommer jag gå under Nick'et 'Cosmodude' då det är ett original Nickname jag har använt sedan urtidens. Där emot så fungerar det att kalla mig Nathanael precis lika bra då det är mitt mellannamn som jag ofta går under i verkliga livet!

Ålder : Jag är inne på mina tidiga 19 år som pojkvasker på denna värld och kommer upp ihela 20!! år någonrång runt Mars tiden, född 1993

Intressen samt Personlighet : Intressen har jag faktiskt inte så många av om jag ska vara helt ärlig. Men de intressen jag har är ; Bas/Musik, Politik, Konst samt Filosofi. Jag är i en stor majoritet av fallen är mycket trevlig och artig person som inte viker mig för att ge god kritik och råd på ett vänligt sett. Jag är ( som presentation kanske avslöjar ) ofta väldigt pratglad av mig och har som stort intresse att höra andras resonemang/erfarenheter/råd då jag lever efter " Den som har sig själv som mästare, har en idiot till mästare "

Sysselsättning/Boende : Jag har mer eller mindre precis tagit studenten och är utbildad Rörmokare, men däremot arbetslös satt säga. Jag har även rätt goda kunskaper inom generellt bygg och uppskattar fysiska arbeten. Jag är bosatt i stockholms skärgård circa 3 mil från city.

Så det var väl lite " Get to know " text i lätt format så nu hade jag tänkt att hoppa över till min musikaliska presentation :

Musikaliska genrer : Jag är lite vad man kan kalla en all ätare, det jag däremot inte äter är musik stilar såsom Dubstep, House, Trance och diverse elektronisk musik då jag tycker att "Handmade" musik ( altstå med intrument ) låter bättre i alla lägen. Jag är överlag dålig på att hitta musik men de stilar som jag uppskattar är för mesta dels Jazz/Blues då jag tycker de har ett enormt mysigt, intressant och spännande gung och overall sound. Lägger man inte lite elements av Funk in i det hela så är jag tagen med storm!

Instrument : Ja som sagt så spelar jag Bas, notera "Spelar Bas" istället för "Bassist", det finns en skillnad. Jag har spelat bas aktivt nu i 7 månader konstant och har ett schema som är laggt till minimum 35 timmar i veckan med diverse övningar och komposition. Jag är inte så mycket till att sitta och kolla Tabs/Sheets utan min spelstil bygger mycket på Improv/Gehörs/"Mind-2-Finger" spelande då jag tror att det är bästa sättet för mig att progga. Då jag inte har haft någon musik lärare, eller träning för den delen, så är att utvecklas en ständig kamp som är både tråkig som F*n ibland, men samtidigt en räddare i nödan!

Musikalisk teori : Med tanke på att jag inte har någon bred kunskap inom musik teori så har det därmed lett till att jag har fått forma min egen förtillfället. Däremot så kan jag Major/Minor ( Kan den utlärda teorin enbart på Eng ) skalorna, noterna på brädan, samt simpla triads och 7'th chords.

Min teori kring musiken är den att varje individ föds med ett unikt beat. Altså när man är foster i magen så styrs man av moders beat vilket jag anser vara indivudellt. Vilket leder till att alla som skapar musik, har alltid en väldigt unik och speciell klang till sig. Vilket jag tror är anledningen till varför individer grupperar sig delvis efter musik stil, då rytmen dom är födda med möjligenvis kan härledas till musikstilen ifråga. Jag försöker hitta min individuella klang och utveckla den så gått det går vilket har lett mig in till mycket ackord spel samt komp. Jag har även väldigt lätt för spanksa influencer och dess rytmik så det är något som jag praktiserar dagligen i kombination till övriga rytmiska/gehör/finger färdighet samt improvisation.

Jar har kollat lite på andras presentation för att kunna göra min så utförlig som möjligt och kommer ju då självklart lägga upp en liten gearlist som förhoppningsvis uppskattas!

Instrument : När jag precis började intressera mig för bas så hade jag inget instrument att spela på, vilket var ett problem. Däremot så hade jag en försenad present från moder min och sade att hon kunde sponsra mitt inköp. Jag har en kompis till mig som är enormt duktig gittarist och hans förra bassist skulle sälja iväg en av sina bas gitarrer. Sagt och gjort så jag köpte den för 3000kr vilket var en Ibanez SR500. Den absolut skönaste basen jag har spelat på någonsin! Mesta dels för att den har en nacke som är förtunnad vilket gör den väldigt lätt att lära sig på. Det sitter 2 stycken Bartolini-MK1'or passiva mickar på den vilket ger ett Relativt bra sound, dock inte det där vrål jazziga soundet som jag hade föredragit. Den väger mer eller mindre inget alls vilket är mycket behagligt. Här kommer en bild på basen så ni alla kan ta del av den!

Bild

Förstärkare/Effekter : Förstärkaren vet jag egentligen inget om, det är en riktigt gammal jäkel som jag fick skänkt till mig av min farbror vilket inte heller har någon vidare info om den. Det är en gammal Yamaha, som jag misstänker är en "dual" eller vad man ska säga, att man kan spelar 2 intrument sammtidigt i den. Låter riktigt oldschool och rostigt vilket jag tycker är charmigt! Som effekt har jag en relativt gammal Digitech Genosis1'a som är en Multieffekt, med bland annat, Chorus, Delay,Reverb,Tremolo,Phaser,Compressor,Noice Gate och diverse dist effekter inlagda. Den är orginellt en Gitarr effekt vilket gör att den presterar inte världsbäst med basen men duger lika bra för en nybörjare som jag! Biler kommer här :

Bild

Bild

Sådär det känns som att jag är rätt klar med min presentation nu, har väl egentligen inte så mycket mer att tillägga tror jag. Så tack för mig antar jag och tack igen för att jag får ta del av detta underbara forum! Live it up!
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Välkommen och lycka till med spelandet!
Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Inlägg av Cosmodude »

Tackar ödmjukast Mr Pralin!
Användarvisningsbild
Smygbas
Medlem+
Inlägg: 664
Blev medlem: tis 13 okt 2009, 18:33
Ort: Göteborg

Inlägg av Smygbas »

Välkommen! Det var sn riktigt skum stärkare du hade. Platt!?
Användarvisningsbild
cub
Medlem++
Inlägg: 3250
Blev medlem: tis 29 apr 2008, 20:09
Ort: Ekerö, Stockholm

Inlägg av cub »

Välkommen! Den där stärkaren var riktigt cool.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Inlägg av Poester »

Hertzlich willkommen!
Som ovanstående, vad är det för skum sak?
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Välkommen hit!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Välkommen hit!! :vinkar:
Vilken cool Yamaha!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cosmodude
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 30 maj 2012, 15:11

Inlägg av Cosmodude »

Tackar ytterst för alla välkommnanden, det är roligt att få ta del och bidra!

Ja förstärkaren är en riktigt klurig rackare, jag har försökt undersöka lite ytterliggare om vad det faktiskt kan vara för någon men det finns ingen vidare information angiven på den. Det enda som jag lyckades luska fram var att ( Enligt stärkaren ) Var en " Yamaha - Solidstate amp " om det säger något?

Den är riktigt dammig, alla treble,bass,mid,volume,reverb,tremolo nobs är helt kaputt och fyller ingen funktion haha. Vilket gör att jag måste lira med full volym på basen, samt boosta lite gain och level via min Genesis1'a för att kunna få någornlunda av en output. Vilket kommer med den nackdelen att jag mer eller mindre alltid lirar lite små distat oavsett :?

Däremot så låter den för jäkla schysst tycker jag, den har absolut inget rent och felfritt ljud och låter lika smuttsigt som den ser ut att vara vilket jag tycker är lite charmigt, även fast en fungerande stärkare hade varit att föredra :wink:
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Inlägg av VHdiggare »

Välkommen!!!
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Skriv svar