Snart 50 och pånyttfödd basist

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Mikael Jacobsson
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 22 aug 2012, 21:16
Ort: Lund

Snart 50 och pånyttfödd basist

Inlägg av Mikael Jacobsson »

Som så många andra här började jag i lågstadiet (tidigt 70-tal) med blockflöjt, sen blev det mandolin och därefter fiol. Jag hatade fiol men spelade i sex (6!) år. Brossan började spela gitarr och efter en vecka hade jag snott den och lärt mig spela hjälpligt. Brossan insåg att ha hade mött sin överman (jag var äldre och starkare) och slutade ganska snabbt. Gitarren var min.
I högstadiet bildade några klasskompisar ett ACDC-band och de hade ingen bassist så jag plockade ut sparkapitalet och köpte en skitbas och en skitförstärkare (Bellamy och DNS).
Fattade att ACDC var rätt trist och började spela punk i Vem Fan E' Håkan (Malmöband), vi bytte namn till AHA (inte norrmännen) och blevlokala kändisar bland fjortisflickorna i Malmö. Nu hade jag bytt till Aria pro II CBS300 Cardinal och en Fender Bassman-stärkare.
Lite olika nya band i rocksvängen (Haricot Vertes, Rocky Recovery osv). Ny bas: Fender Telecaster (!) och en Ibanezstärkare.
1994 Fick vi vårt första barn och basarna hamnade i garderoben. Sen kom det två till (barn alltså) Ingen tid till musiken längre.
2004 var det en vägg i vägen och jag blev långtidssjukskriven. Efter ett år började jag pilla med musik i Ableton Live.
Denna hobby har ökat och nu har jag en lite hemmastudio och tre barn som delar mitt musikintresse. Fyra basister i samma familj :tummenupp:
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Snart 50 och pånyttfödd basist

Inlägg av engson »

Välkommen!!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Snart 50 och pånyttfödd basist

Inlägg av Mr Spock »

Väkommen!

Fyra basister i samma familj...svårslaget!
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Snart 50 och pånyttfödd basist

Inlägg av Lex »

Hej och välkommen!!
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
MagnusP
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: fre 10 aug 2012, 13:39

Re: Snart 50 och pånyttfödd basist

Inlägg av MagnusP »

Hej.
Lade också av ett tag, det höll i fyra år, sedan var jag igång igen,
Skriv svar