Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Nick »

Hade helt missat den här tråden. Lite sent att skriva välkommen nu kanske? Hoppas du trivs bra på forumet. Fin presentationstext, och trevligt med fler Umeåbor på forumet.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
bostrowskij
Medlem+
Inlägg: 567
Blev medlem: mån 02 feb 2009, 02:27
Ort: Boden (Västerbottning i exil)

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av bostrowskij »

Jan Hofverberg skrev:
bostrowskij skrev:
mikkejohansson skrev:Välkommen! Kan aldrig bli för många Västerbottningar här :) !
+1 :tummenupp:
Jag lirade i Hasse Hedströms dansband Lappligan i Umeå 79-81, tror du har vickat med dom strax innan jag kom med! Boken "Rock i Umeå" är en kulturgärning som heter duga, tusen tack för den!
Roligt att du gillar "Rock i Umeå". Tack!

Jo, jag vickade ett par omgångar med Lappligan. Andra gången i en nyare version ca -81 (som vick för dig?). Minns att det blev tumult efter en spelning på Hotell Dorotea, när trummisen (i nya versionen) slog sönder en fönsterruta för att ta sig in på hotellet igen efter att ha rumlat runt på byn...
Det kan nog stämma, jag låg i lumpen 1980-81 och det var någon helg jag inte kom loss. Dorotea-incidenten var före min tid men jag känner till den :) Nämnde trummis (f ö mycket duktig) har jag lirat med i andra konstellationer och han hade ju en förmåga att hamna i , ehm... prekära situationer.
Gubbstrutt 60+
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Mc Green »

Ford Cortina är ett av dom bättre band jag hört i Umeå, att mätas med Mike's Blue groove och Shakedown.
Välkommen hit Jan!
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Användarvisningsbild
brempa
Medlem+
Inlägg: 702
Blev medlem: tis 06 apr 2010, 22:25
Ort: Älvsjö

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av brempa »

Välkommen säger också jag. Ännu en Västerbottning i exil, som kvalar in i +50 klubben, ,vilket för övrigt min gamla vapendragare Mc Green gör. Ford Cortina måste vara ett av de coolare namnen jag hört faktiskt.
Precision Fernandes Burny Olds (B/RW) | Aguilar Tonehammer 500 | Octaray | Bass RC Booster | TKS S112 | Buescher Soprano Saxophone 1927 | Keiwerth Alto Saxophone 193X | Conn Tenor Saxophone 198X | Martin Baritone Saxophone 1962
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av gthyni »

Hej Janne,

kul och se dig här, :vinkar:
jag är ju med i din fantastiska bok. 8)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Body&Soul »

Nu fick jag också läsa presentationen och inser att vi träffats sådär anonymt. Undertecknad jobbade på Skönsbergs Folkets hus, Sundsvalls Folkets Park och anrika Wivex under 70-talet så jag har ju stött på många orkestrar, framförallt dansband, under den tiden. Lite småprat brukade det ju alltid bli vid ankomst riggning och vid de ekonomiska bestyren efter danskvällarna. Max Fenders var för övrigt riktigt bra.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av funkys**t »

Välkommen!


Definitivt inte skickat från min iPhone med Tapatalk
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Musikanten »

Av en tillfällighet "fastnade" jag i denna tråden. :D
Har ägnat det mesta av kvällen till att läsa om dina bedrifter som basist i olika gäng tillsammans med din bror.
Mycket intressant läsning eftersom jag själv började spela i början av 60-talet.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Jan Hofverberg
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 14:32
Ort: Umeå

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Jan Hofverberg »

Kul att min gamla presentation har börjat "leva" igen.

Vad har hänt sen senast för min del? Jag gick i pension från lärarjobbet för två år sedan och har nu alla möjligheter i världen att åka ut på världsturné som basist :-). Har dock inte hänt ännu...

Frilansade i tre månader på min gamla skola (Vasaskolan i Umeå) efter pensioneringen. Dock inte som lärare utan som guide på Guitars - The Museum. Blev kortvarigt eftersom dom behövde hålla hårdare i pengarna.

Fortsätter med Ford Cortina, som nu har rullat på i 20 år. Länge sen jag vickade med ett äkta dansband. Skulle nog känna mig lite bortkommen bland dagens dansbandsmaskiner. Däremot en del vick med lokala poporkestrar. Max Blues & Soul Band, Beckett, Roaring Forties. Brukar hålla mig framme vid bluesjammen på Droskan i Umeå för att stilla värsta abstinensen.

Prylmässigt har min Fender TV Series Duo Ten gått i graven. Ej lagningsbar eftersom reservdelar inte längre finns tillgängliga enligt Fender i Göteborg. Nu ombyggd till högtalarlåda 2x10" med en topp från TC Electronic.

Förutom två nya "proffsbasar" från Fender (50s Precision Bass MN) och Epiphone (Thunderbird Classic IV-Pro VS) har jag även roat mig med att köpa några basar för billigaste möjliga peng. Har blivit ett par tusenlappsbasar (Harley Benton), som efter lite fix både låter bra och är lättspelade.

gthyni:

Ja, "Rock i Umeå" är fantastiskt nog fortfarande aktuell. Trots att det gått 31 år sen utgivningen, så får jag påminnelser från folk varje vecka om min "kulturgärning" från förr. Kul att ni i La Machine har kört igång igen vad jag förstår. Lirar du i nåt band även i Stockholm?

Body&Soul:

Spelade en helg på Skönsbergs Folkets Hus våren 1971 med Eskil Columbus och hans band med bl a Åke Thordendal på altsax (pappa till Fredrik T i Meshuggah). Lördag och söndag. Sov inte en blund natten mot måndag då jag skulle ha fysiklaboration på universitetet. Såg nog mest bara stjärnor trots att det inte var en astronomilabb.

funkys**t:

Tack!

Eagle Hazze:

Hej själv!

Musikanten:

Tycker mig känna igen dig på profilbilden. Fin bas du har. Likadan som Jan-Olof Darlington i The Violents. Har kört en hel del av dina låtar genom åren. T ex A mess of the blues och A big hunk o´ love ;-). Kul att du gillade att läsa om lilla jag...
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av gthyni »

Jan Hofverberg skrev: Ja, "Rock i Umeå" är fantastiskt nog fortfarande aktuell. Trots att det gått 31 år sen utgivningen, så får jag påminnelser från folk varje vecka om min "kulturgärning" från förr. Kul att ni i La Machine har kört igång igen vad jag förstår. Lirar du i nåt band även i Stockholm?
Boken är ett unikt dokument, inte ens nu när internet gör allt så mycket enklare är det någon som lyckas ro i land något liknande.
La Machine kämpar på tros att vi är så utspridda och den senaste tid har det varit ganska låg aktivitet pga dvs förpliktelser vuxna människor har utanför musiken, hoppas att vi kan ses snart igen och planera nästa steg. I Stockholm så har jag inget fast band men jammar lite med diverse folk emellanåt.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Svensson »

Såg att du nämnde Wostoks, har du bott norröver?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hofverberg
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 15 sep 2012, 14:32
Ort: Umeå

Re: Jan Hofverberg - Nykomling med 50 basår

Inlägg av Jan Hofverberg »

Bodde i Piteå när jag vickade med Wostoks våren 1974. Spelningar i Umeå, Lycksele och Malå. Tror att de fick för sig att jag var nån särdeles musikalisk gosse eftersom de med tiden tyckte att jag borde stämma allas gitarrer. Rykten påstod långt senare att jag skrikit "håll käften" när grabbarna i bandet ville ropa ackord till mig. Minns inte om det stämmer, men har alltid föredragit mitt gehör framför ropade ackord eller ackord på papper...
Skriv svar