catsup

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

catsup

Inlägg av catsup »

Hej!

catsup kallar jag mig visst här på pratabas. Det användarnamn som jag vanligtvis använder på andra forum var upptaget och varje gång jag ser ett inlägg från den personen tänker jag instinktivt "Det där har jag inget minne av att ha skrivit" :lol:

Hur som helst. Jag startade tyvärr min musikbana liksom så många andra med en blockflöjt i munnen. Det var ju antingen det eller fiol om man skulle gå vägen via kommunala musikskolan. Hade en blockflöjtslärare som var från Sydamerika som ständigt varenda lektionstillfälle upprepade för gruppen att blockflöjten inte var en glass. Jag hatade det, men bet ihop. Efter ett år fick jag till slut spela det jag ville spela nämligen Keyboard. Min lärare var en skitskön dragspelsgubbe som under 4 års tid kallade mig vid fel namn. Rättade honom hela första året, sen fick det va tyckte jag.

Under mina första tonår fick jag och några vänner för oss att vi skulle starta ett band. Sagt och gjort. Det var här jag först plockade upp basen på riktigt. Vi började i en gemensam replokal där det redan fanns instrument och PA. Var någon Sensus-liknande förening som hade det. Problemet med denna lokal var inte bara att man ständigt fick stötar från PA't utan att ett annat band ville repa och hänga där i tid och otid. De var äldre än oss och hade börjat intressera sig för tobak, alkohol, tjejer osv. Och vi blev titt som tätt utslängda från replokalen trots att vi skrivit upp oss bara för att de ville ha någonstans att hänga.

Ingen i mitt band kunde egentligen spela, men vi lärde oss tillsammans och det var en magisk resa när allt var nytt. Vi spelade lite på diverse fritidsgårdar och dylikt och fick ihop två demos som vi fick spela in i riktig studio. Det tyckte vi var värsta häftigaste grejen. Vi spelade väll någon slags punk antar jag att man kan kalla det. Jag hoppade av efter jag pajat hörseln på en Entombed-konsert.

Jag började intressera mig mer och mer för elektronisk musik och hittade en gammal dammig-trummaskin på annons i tidningen och började programmera den så att fingrarna blödde. Jag började göra låtar enbart med min keyboard och min trummaskin och fick låna en Tascam 244 kassettporta av min musiklärare på högstadiet och spelade in min första demo med detta elektroniska projekt. Denna musiklärare är för övrigt kanske den person som betytt mest för mig när det gäller musiken, speciellt då man som jag börjar göra elektronisk musik i en liten bonnhåla där verkligen ingen annan sysslade med något liknande.

Sen började jag på estetiska programmet och hade piano och slagverk som mina instrument. Spelade mest en massa klassiskt och jazz på piano. Verkligen jättelärorikt, och kul att se att jag kunde pusha mig själv till att spela så pass svåra stycken. Men jag hatade det, varenda liten sekund av det och har i princip inte spelat piano igen sen jag tog studenten. Slagverk å andra sidan var verkligen lattjo, i huvudsak var det ju trummor. Vilket enligt mig är ett av de bästa instrumenten för att rensa tankarna. Bara sätta sig ner och börja hamra ;) Den där demon jag spelade in på kassettportan kom sen i händerna på SVT och jag fick spela live i något ungdomsprogram. Under min gymnasietid spelade jag även klaviatur i ett poprockband, typ i stil med Get Up Kids.

Läste sen ljud/musik för tv/film/tv-spel-branschen etc i ett gäng år på högskola. Där träffade jag en massa sköna människor och var med i tusen olika projekt. Bland annat så blev mitt elektroniska projekt nu ett band, hade iofs haft en del livemusiker innan men dessa blev fasta medlemmar nu. Jag började även spela trummor i ett kängpunkband. Bägge gjorde en del spelningar och det elektroniska bandet var med på en skiva i Japan som kändes rätt coolt då. Som alltid med skolor så flyttar ju de flesta då de har gått färdigt utbildningen och där gick kängbandet i graven och det elektroniska blev åter igen ett enmans-projekt.

Jag hade vid detta laget samlat på mig drösvis med gamla synthar och trummaskiner då vi enbart körde med hårdvara, ingen mjukvara alls förutom själva inspelningen. Innan jag ens hade orkat fixa i ordning alla grejer så var inspirationen borta. Började ge mig in att programmera musik direkt för gamla tv-spelkonsoler för att begränsa mig till det yttersta. Jag har aldrig varit någon "gamer" men då jag kommer från att pilla med gamla analoga synthar så har jag alltid gillat soundet. Detta blev i sin tur ett nytt projekt och det gamla las successivt på is. Har medverkat på lite diverse samlingsskivor och spelat lite runt om i världen med detta projekt nu.

Just nu spelar jag inte i några band vilket jag saknar men finns inte direkt någon möjlighet till det då jag varit utan fast boende de senaste två åren och flyttat i snitt varannan månad. Lever lite i kappsäck, hade jag bara flyttat inom samma stad hade det kanske funkat men nu har det inte ens varit inom samma land. Men i framtiden hade det varit superkul att lira bas igen i något band.

Spelar gitarr, bas, trummor, klaviatur och sjunger. Men är inte vidare duktig på någon av dem. Har dessvärre inget trumset längre men har en samling skruttiga gitarrer och basar samt min samling av synthar. Har även ett intresse för daterade, hatade och missförstådda musikprylar. Saker som folk oftast säger är dåliga brukar fånga mitt intresse. Den enes skit är den andras guld. Samlar också på leksaksynthar (så skicka gärna PM om ni har något gammalt liggandes i gömmorna ;) )

Lyssnar i princip på allt från Mayhem till Arvingarna till Merzbow till Chopin, men mina rötter och ideal ligger hos punken.

Jag har gått ur SMF och STIM och även jag att ogillar Copyswede :wink:

Hoppas att ni stod ut med denna vägg av text. Hade gärna lämnat ut mer personlig fakta men har blivit mordhotat på en musikforum innan och är fortfarande lite nojig.

Hoppas att få lära mig massa nya roliga saker här på forumet och träffa nya trevliga människor.

Mvh catsup

tl; dr - Kille med ena foten i punken och andra i den elektroniska musiken. Spelar lite allt möjligt både när det gäller genres och instrument.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: catsup

Inlägg av TDHP »

Hej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: catsup

Inlägg av Poester »

Välkommen in i spelet!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: catsup

Inlägg av Tripod »

Hej och välkommen. Här kan vågorna gå höga ibland, men direkta mordhot tror jag inte har förekommit.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: catsup

Inlägg av 200071 »

Välkommen hem!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: catsup

Inlägg av HirYoshima »

Heppåre!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: catsup

Inlägg av engson »

Välkommen!! :)
Användarvisningsbild
Pebbe
VIP medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 19:09
Ort: Örnsköldsvik

Re: catsup

Inlägg av Pebbe »

Välkommen hit! :)
Användarvisningsbild
catsup
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: ons 08 dec 2010, 10:06
Ort: malmö

Re: catsup

Inlägg av catsup »

Tack för det varma välkomnandet! :D
Skriv svar