Hejsan

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Musettelover
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 04:26

Hejsan

Inlägg av Musettelover »

Gjorde ett par inlägg i somras. Kommer ett par till nu snart.
Känns nog bättre att presenterar mig lite försiktig. Jag är en avdankad blues/allmusik-gitarrist. Slutade totalt att lira 1998 men började lite smått igen 2008. 7 guror hade jag 2011 och var rejält igång men så plötsligt fick jag en helt annan ide, nämligen att spela dragspel. Målet var från början endast att överraska min gamla far, som var en duktig dragspelare, som även ville att jag också skulle bli det. Men icke sa Nicke det ville jag inte. Gitarr fick det bli istället. För ca ett år sedan dock, fick jag idén att överraska honom med en spelning i hans trädgård en dag där jag lirar dragspel, helst med en basist och gitarrist. Har väldigt lätt för att lära mig inom musik/instrument och måste säga att det gått ordentligt framåt med dragspelandet, det börjar låta ganska bra nu. Vilket leder mig fram till det jag tänkte fråga om, men det blir i en annan tråd.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hejsan

Inlägg av bjelkeman »

Hej och välkommen!

Vet far din att du lär dig dragspel eller är det fortfarande något som skall bli en överraskning?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Musettelover
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 04:26

Re: Hejsan

Inlägg av Musettelover »

Inte en kotte på planeten vet om att jag lirar dragspel förutom mig själv och ett par nära. Den tilltänkta spelningen i mina föräldraras trädgård skulle vart sommaren 2012, men jag sviktade pga att jag kände jag hade mer att ge, och tänkte att ett helt år till skulle ge en rejäl boost.
Jo det blir med rejäl PA-anläggning och allt (som jag redan köpt till syftet), jag lurar bort dem en sommarmorgon, och när de kommer hem sitter släkt och vänner där och showen börjar. Ungefär så är min idé!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hejsan

Inlägg av fieldflower »

Har precis tagit över ett dragspel från min far, och det är ju kul men svårt.
Rent logiskt är det ju enkelt att förstå hur basarna funkar, men att hitta mellan dem utan att se dem är ju inte helt enkelt.
Medlem i PB50+
Musettelover
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 04:26

Re: Hejsan

Inlägg av Musettelover »

Nej det är det verkligen inte i början!! Dock är grejen att man inte ser basarna bara ett lyxproblem i början mot vad som komma skall!!

Hej föresten jag lägger märke till att det var du som hjälpte mig tidigare här en gång! :vinkar:

Basarna är sjukt svårt i början, och drev mig till vansinnes eftersom jag är en sån som bara måste fatta allt på en gång. Det krävdes mycket youtubevideos och grejer för att så småningom börja få grepp om det där.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hejsan

Inlägg av fieldflower »

Ja, jag glömde säga hej i dragspelsfrenesin..:lol: Hej!

Ja, sedär.
Har det blivit nån ackebas?
Fantastiskt skönt instrument att bara ha i knät i TV-soffan.

Så länge det är hyfsat raka ackordskomp eller ompa-bompa är det väl ok.
Men långa förflyttningar gör att det blir väldigt galet väldigt fort för mig...
Medlem i PB50+
Musettelover
Nykomling
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 19 jul 2012, 04:26

Re: Hejsan

Inlägg av Musettelover »

Nej det blev ingen ackebas. Jag var så himla nyfiken på ackebasen om den både kunde funka "live" och att spela in med, men jag förstod snart att det skulle bli svårt att hitta nån att spela ihop med långvarigt så jag köpte en elbas istället för eget bruk.

Seriöst, vilken akkebas skulle du säga har låtit högst av alla du provat? Av de 3 jag provade, minns tyvär ej namn på dem nu, så vart ju Cort:en i särklss högst, sen kom 2 fenders efter det. Men ena anledningen till att köpra ackebas var ju just att den skulle låta högt unplugged.
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8590
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Hejsan

Inlägg av engson »

Välkommen!! :)
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Hejsan

Inlägg av Poester »

Välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hejsan

Inlägg av fieldflower »

Musettelover skrev:Nej det blev ingen ackebas. Jag var så himla nyfiken på ackebasen om den både kunde funka "live" och att spela in med, men jag förstod snart att det skulle bli svårt att hitta nån att spela ihop med långvarigt så jag köpte en elbas istället för eget bruk.

Seriöst, vilken akkebas skulle du säga har låtit högst av alla du provat? Av de 3 jag provade, minns tyvär ej namn på dem nu, så vart ju Cort:en i särklss högst, sen kom 2 fenders efter det. Men ena anledningen till att köpra ackebas var ju just att den skulle låta högt unplugged.
Har inte provat så enormt många och inte tänkt speciellt på volym, så det vet jag faktiskt inte.
Tror dock att hög volym = ganska middigt och basfattigt ljud på de jag provat, så hellre en med snyggt ljud och att man kanske får koppla in den.

Annars är väl svaret kontra. Saknar kontra faktiskt... Men det är ju det där med utrymmet...
Medlem i PB50+
Skriv svar