Dags att hoppa på PB tåget

Presentera och berätta lite om dig själv
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Bassline »

Bättre sent än aldrig. Har läst PB en tid och blev lite nostalgisk när en tråd om Hagström 210 dök upp. Kunde inte låta bli att kommentera och då måste man ju vara medlem.

Börja närma mig de sextio men tycker fortfarande att bas är det roligaste man kan sysselsätta sig med på fritiden.
Började med bas i slutet på sextiotalet och som uppväxt i frikyrklig miljö så blev det mest den genren.
Efter ett långt uppehåll, familj barn och jobb i eget företag, köptes en Warwick "femma" (bara för att få en utmaning).
Lite bökigt i början, for lite vilse mellan trean och fyrans sträng, men nu funkar det hyfsat.
Får var med kyrkan och lira med yngre förmågor och närma mig den nyare moderna "lovsångsstilen".
Spelar även i ett gubbgäng med inriktning på country influerad southerngospel.

Sålde min gamla Höfner fiolbas för några år sedan och köpte en Warwick Jazzman femma. Det var lite smalt mellan strängarna och blev aldrig riktigt bekväm med den. Fick tag i en Streamer Stageone One 5- string, och den är helt underbar. Tunn hals,perfekt strängspread, fantastiskt ljud, klingar klockrent högt upp på banden och B- strängen vibrerar som den ska. Till det en Warwick ProFet 300 W och deras 4-12. Helt ok för mitt behov.

På en resa till USA köptes hos Strings & Things i Memphis en St Blues P-bas med en J-mick (SD) närmast stallet. En av de sista som tillverkades innan dom köptes upp av det nybildade bolaget. (Det är inte den nya modellen King alltså).
Köpte den bara som ett trevligt minne , men den låter bra och ser bra ut, svart med vita kanter och vitt prektlumskydd.
Bilder kan jag lägga upp senare.

Och så har jag förstås 210:an kvar.

Som många andra drabbas man av syndromet GAS på det är forumet. Skulle sitta fint med en Fender J modell ä.
Hade en vit jazz i mitten av åttiotalet köpt ny hos Förstärkardoktorn i Sthlm. Såldes mot bättre vetande och pengabehov.

Så där, ytterligare en basnörd som krupit fram ur garderoben.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Sv: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av TDHP »

Hej! :-D

TDHP from da phön!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av bjelkeman »

Välkommen hem!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av anthax »

Hej och välkommen! :)
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Poester »

Hjärtligt välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Bassline »

Tack för välkomnandet. Biljettlöst passar bra för amatörer som lirar för att det är så roligt.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av funkys**t »

Hej och välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Nick »

Välkommen!
Jag tycker att PB är en fantastiskt forum. Det finns medlemmar med så olika bakgrunder här. Allt från nybörjare som känner sig osäkra vad de ska köpa för första bas, till människor som har basism som huvudinkomst, till glada amatörer som spelar på helgerna. Här finns en plats för alla. Det finns så mycket kunskap att hämta. Känner man sig osäker på något, finns det alltid någon annan som varit i samma situation förut. Oavsett om det handlar om fasfel, trasiga mickar eller elgrillar.

För några år sedan var det någon som uttryckte det väldigt bra, löst citerat från mitt minne."Jag har umgåtts med väldigt många musiker. Jag känner många trummisar, har många vänner som är gitarrister. Men jag har aldrig umgåtts med andra basister förut. Eftersom man aldrig spelar i samma band som en annan bassst, lär man inte känna lika många." Kommer inte ihåg vem som skrev det.

När jag började spela bas, kände jag mig väldigt ensam. Fick pröva mig fram själv. Jag hade inte direkt någon att fråga om hjälp. Genom pratabas har det förändrats. Jag har lärt mig väldigt många nya saker, och jag har kunnat sprida min kunskap vidare till andra.

Hoppas du kommer att trivas här! Det finns många interna uttryck här. Känner du dig osäker på något är det bara att fråga!
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Tarzan08 »

Hej och välkommen.
Nick sa det rätt bra om PRATABAS.

Kom ihåg att ingen fråga är för dum egentligen, även om du kanske får räkna med ett och annat drygt svar ibland.
Bli inte bestört om dina trådar fylls av vad vi kallar för OT (off topic) och liksom blajjar runt. Det är lite så det funkar här.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av 200071 »

Hej och välkommen hit!
Vi verkar vara i samma ålder, (även om jag inte riktigt vill erkänna det), och jag har också en bakgrund i frikyrkan. (Det finns en hel del av oss här) även om det är ganska olika hur länge sedan den världen lämnades; - och vissa finns kvar...
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av AlbinH »

Hej och välkommen!

Glöm inte att vikten, är det noga med här! :nickar:

Och så kan du komplettera din profil med "ort" så vi vet om du är skåning eller Tokholmare... :D
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Bassline »

Slut på hockeyn nu så kan man ägna sig åt PB.
Mitt residens ligger i närheten av Glada Hudik, Hudiksvall. En hel del duktiga basister i och från den här stan, även andra musiker, ett rikt musikliv.
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Bassline »

Noga med vikten, vikten av att stava rätt. Bassister heter det väl ,eller? (Får rött streck under ordet i stavningskontrollen) :?:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av funkys**t »

Nae det heter basister. Bassist är engelska. ;)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bassline
Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 19 maj 2013, 12:13

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Bassline »

Ok, får hålla mig till svenska då och försöka fatta vad som döljer sig bakom alla förkortningar och fikonspråk som förekommer här. :wink:
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av bjelkeman »

Mycket av förkortningarna finns dokumenterade här. Tog mig ett tag att komma in i det, men jag försöker att prata klarspråk själv. Men man lyckas inte alltid. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Fläppen »

Välkommen, "gubbe" här också!
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Dags att hoppa på PB tåget

Inlägg av Mungi »

AlbinH skrev:Hej och välkommen!

Glöm inte att vikten, är det noga med här! :nickar:

Och så kan du komplettera din profil med "ort" så vi vet om du är skåning eller Tokholmare... :D
Välkommen!

Den viktiga vikten är alltså vikten på basen, inte på dig (även om det finns såna trådar också).
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Skriv svar