bas (ja just det)

Presentera och berätta lite om dig själv
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

bas (ja just det)

Inlägg av bas »

Hej på er pojkar och flickor! (eller vad ni nu vill identifiera er som i dessa HBTQPK-tider)

Jag heter Per, föddes 1981, och började spela bas 93-94 nånstans på lånade instrument. Fick hoppa in som basist i min storebrors band (alla andra var 5 år äldre) - första repet där var också första gången jag rörde vid en bas. :) Kunde hamra en del ackord på gitarr, så jag kom in i det ganska snabbt. Men det var förbaskat jobbigt att som gröngöling spela på en bas med brovajrar till strängar och en stränghöjd så man kunde klämma in en bibel... vadå justera, vad är det??

Brorsans band blev ganska kortlivat eftersom de stora gossarna skulle göra lumpen och sedan flytta vidare till plugg. Men med rutinen därifrån så blev det naturligt att jag spelade bas på musiken i skolan, för gitarrister och trummis fanns, men ingen basist. Och så startades ett nytt band, och så blev man liksom fast. :roll:

Hade ett tag ambitionen att bli yrkesmusiker, men det stannade vid självlärd hobbyklåpare. Mindre tinnitus och bättre pengar inom IT, antar jag. För lat och talanglös för musikkarriär också, för den delen. (Går däremot bra att göra karriär inom IT även som lat och talanglös... och är ju till stor del självlärd hobbyklåpare även där.)

Ville ett tag också bli ljudtekniker, men även det stannade vid hobbynivå. Hann faktiskt lära mig en hel del om studioinspelning och mixning innan jag började glömma allt igen!

Jag klinkar även lite obas. I en mörk och förvirrad period av mitt liv spelade jag inte bas alls, utan hade all fokus på elguran. Jag tog mig tack och lov upp ur avgrunden och hittade hem igen!

Har under åren utvecklats från att dyrka möbelbasar, slapspel och massa diskant (gärna i kontexten fusion eller så svår progressiv rock som möjligt) till att vrida ner tonkontrollen och spela root-five på P-bas... nå, kanske inte gått riktigt så långt än, men om trenden håller i sig så är jag snart där.

Prylar jag har just nu:
  • Sadowsky Metro PJ5 (bics gamla)
  • Warwick Corvette bandlös (Bumsebruls gamla)
  • Yamaha BB415
  • Yamaha BB400S (sent 70/tidigt 80-tal, ser ut som en påse skit men var weapon of choice tills jag kom på att jag behövde 5 strängar i bandet)
  • Peavey Cirrus 4 (får ingen kärlek numera)
  • Fender Jazz Mexico (första egna basen, skräp, får ingen kärlek heller)
  • Ibanez RG-something-or-other obas
  • Ashdown ABM500 EVO
  • EBS 311 (1x15 + 1x10 + skrika i samma låda)
  • Genz Benz Shuttle 6.0 (bootsys gamla)
  • TKS 112 (dito)
+ lite annat krafs

Prylar jag har haft:
  • Yamaha TRB5 (rätt cool, men elektroniken var inget vidare värst)
  • Carvin nånting, sexsträngad bandlös (ful som stryk, lät bajs)
  • Ashdown ABM300 (sålde i ett svagt ögonblick och ångrade mig genast... hittade som tur var min 500 sedan)
  • EBS 240 Taurus 2x10-combo (inte mycket botten, men oj vad fin diskant den hade! Blev stulen, sörjer inte...)
  • Trace Elliot AH300SM (klart cool topp, men blev överflödig när jag köpt min fina diskantcombo...)
  • Peavey 4x10-låda med trasig skrika (vilket jag inte var alls nöjd med i min diskantperiod)
Så, det var jag i ett nötskal. Det finns förvissor fler sidor av mig, men de vill ni inte veta något om... :shock:
Senast redigerad av bas den mån 17 jun 2013, 16:25, redigerad totalt 2 gång.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
Hågge
Medlem++
Inlägg: 2929
Blev medlem: fre 11 jan 2013, 19:47
Ort: Älta/ Nacka

Re: bas (ja just det)

Inlägg av Hågge »

Välkommen :vinkar:
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: bas (ja just det)

Inlägg av inber »

Välkommen!

(Men vad är det för nick du har? Hur kan det vara ledigt efter så många år som forumet funnits?!!!). :shock:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: bas (ja just det)

Inlägg av funkys**t »

Välkommen!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: bas (ja just det)

Inlägg av Poester »

Välkommen!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: bas (ja just det)

Inlägg av bas »

inber skrev:(Men vad är det för nick du har? Hur kan det vara ledigt efter så många år som forumet funnits?!!!). :shock:
Blev faktiskt förvånad själv när jag registrerade mig! Bara jag som var dum nog att prova, och dum nog att vilja ha det? :|
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: bas (ja just det)

Inlägg av xfredrikx »

bas skrev:(eller vad ni nu vill identifiera er som i dessa HBTQPK-tider)
Skönt att du fick förkortningen rätt, trots att du verkar tycka att det bara är PK-tjafs.


Välkommen! :tummenupp: :vinkar:
Användarvisningsbild
bas
Medlem
Inlägg: 258
Blev medlem: tis 18 dec 2012, 17:03
Ort: Göteborg

Re: bas (ja just det)

Inlägg av bas »

xfredrikx skrev:Skönt att du fick förkortningen rätt, trots att du verkar tycka att det bara är PK-tjafs.
Missförstå mig rätt: jag tänkte att det säkert är NÅGON som blir KRÄNKT av hälsningsfrasen "Hej på er pojkar och flickor"... det är ju så modernt att bli kränkt nuförtiden. Det är DET PK-tjafset jag vänder mig emot. :)

(Även om jag nog kan tycka att det blev väldigt krystat när folk började lägga på det där Q:et... men det behöver inte diskuteras vidare här.)
Välkommen! :tummenupp: :vinkar:
:vinkar:
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: bas (ja just det)

Inlägg av xfredrikx »

bas skrev:
(men det behöver inte diskuteras vidare här.)
Ja. Och tur är väl det.
Skriv svar